Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-πληροφορία

( από τα... σαλόνια κατευθείαν στο πανεπιστήμιο :: 14-01-2003) 

ΤΑ ΜΥΣΤΙΚΑ ΤΩΝ ΓΑΛΛΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ

Από τα… σαλόνια κατευθείαν στο Πανεπιστήμιο

ΔΥΟ ΕΙΔΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΑΡΚΕΤΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΕΙ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΕΙ - ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΔΥΟ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΑΡΚΟΥΝ ΟΙ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΩΡΕΣ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

Κάποτε μάθαιναν γαλλικά και πιάνο στα σαλόνια, για τα σαλόνια. Σήμερα, αν τα μάθετε νωρίς, έχετε την προοπτική να βγείτε από το σαλόνι και να μπείτε στο… Πανεπιστήμιο! Τα Γαλλικά και η Μουσική είναι δύο ειδικά μαθήματα που οδηγούν σε αρκετά Τμήματα των ΑΕΙ και ΤΕΙ αν αποδώσετε καλά σε αυτά. Βέβαια, μην περιμένετε να τα μάθετε στο σχολείο - τουλάχιστον όχι στον βαθμό που χρειάζεται για να αποδώσετε άριστα. Και για τα δυο αυτά μαθήματα είναι απαραίτητη μια σχολή ξένων γλωσσών ή ένα ωδείο αντίστοιχα, αν θέλετε να έχετε σοβαρές πιθανότητες επιτυχίας στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Εκτός κι αν σπουδάζετε σε γαλλικό ή μουσικό σχολείο. Με τη βοήθεια ανθρώπων που κατέχουν καλά τα δύο αντικείμενα, ας δούμε πώς μπορεί να αποδώσει καλά σε αυτά ο εξεταζόμενος υποψήφιος.

Η ΜΑΘΗΤΡΙΑ

"Δεν αποκλείεται το θέμα προς σχολιασμό να έχει άμεση σχέση με την επικαιρότητα"

Η Αθηνά Μπίμπα, πρωτοετής φοιτήτρια της Γαλλικής Φιλολογίας σήμερα, πέτυχε καλή επίδοση στα γαλλικά στις περυσινές εξετάσεις

Η πρωτοετής φοιτήτρια της Γαλλικής Φιλολογίας Αθηνά Μπίμπα πέτυχε καλή επίδοση στα γαλλικά στις περυσινές εξετάσεις. Βέβαια, δεν περίμενε την τελευταία στιγμή να τα μάθει, ούτε αρκέστηκε στις αποσπασματικές γνώσεις του Λυκείου. Γιατί δυστυχώς, για όλα τα ειδικά μαθήματα και κυρίως τις ξένες γλώσσες, ο υποψήφιος οφείλει να έχει από καιρό και εκτός σχολείου εμπεδώσει τη βασική ύλη, αν θέλει να έχει ελπίδες να αποδώσει καλά…

"Τα γαλλικά, αν και δεν ανήκουν στα βασικά μαθήματα των Πανελληνίων και εξετάζονται σαν ειδικό μάθημα, αποτελούν το εισιτήριο για την εισαγωγή των υποψηφίων σε Σχολές όπως η Γαλλική Φιλολογία, τα ΜΜΕ, τα Μεταφραστικά Τμήματα. Επειδή λοιπόν δεν είναι βασικό μάθημα, πολλοί υποψήφιοι δεν του δίνουν την απαιτούμενη προσοχή, με συνέπεια να μην μπορούν να οργανώσουν σωστά τη μελέτη τους και να μην αποδίδουν στις εξετάσεις. Όλοι γνωρίζουν ότι οι απαιτήσεις του Λυκείου είναι ιδιαίτερα αυξημένες, με αποτέλεσμα να σταματάμε πολύ νωρίς όλες τις άλλες ασχολίες μας, όπως είναι η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας και εν προκειμένω τα γαλλικά. Οι περισσότεροι κάνουν το λάθος να προσπαθούν να προετοιμαστούν 3-4 ημέρες ή ένα Σαββατοκύριακο πριν εξεταστούν στο μάθημα, χρόνος που προφανώς δεν επαρκεί. Ένα σημείο-παγίδα που χρειάζεται προσοχή είναι ότι δεν υπάρχει συγκεκριμένη εξεταστέα ύλη καθορισμένη εκ των προτέρων και έτσι οι υποψήφιοι θα πρέπει να αρκεστούν στις γνώσεις που είχαν αποκτήσει τα προηγούμενα χρόνια. Είναι λοιπόν απαραίτητο ο υποψήφιος να έχει αποκτήσει ήδη πλούσιο λεξιλόγιο και να μπορεί να χειρίζεται σωστά τα γραμματικά και συντακτικά φαινόμενα της γλώσσας. Κάτι τελευταίο που πρέπει επίσης να προσέξουν, είναι η ενημέρωσή τους σε θέματα παγκοσμίου ενδιαφέροντος και αυτό γιατί δεν αποκλείεται το θέμα που θα τους ζητηθεί να σχολιάσουν να έχει άμεση σχέση με διάφορα επίκαιρα γεγονότα. Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι για τον υποψήφιο που πραγματικά ενδιαφέρεται, η προετοιμασία των γαλλικών θα πρέπει να είναι ανάλογη με αυτήν των πανελληνίως εξεταζόμενων μαθημάτων".

Η ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ-ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΤΡΙΑ

"Απαιτούνται απλές, εύληπτες, κατανοητές προτάσεις με στρωτή έκφραση και λόγο"

Θεοδώρα Τσαχουρίδου-Σωτηροπούλου, ιδιαίτερα έμπειρη καθηγήτρια γαλλικών και βαθμολογήτρια γραπτών. Γνωρίζει τις απαιτήσεις του μαθήματος

Ιδιαίτερα έμπειρη καθηγήτρια γαλλικών και βαθμολογήτρια γραπτών η κ. Θεοδώρα Τσαχουρίδου-Σωτηροπούλου, γνωρίζει τις απαιτήσεις του μαθήματος: "Οι υποψήφιοι φοιτητές που παρουσιάζονται να εξεταστούν στα ειδικά ξενόγλωσσα μαθήματα στοχεύουν στην είσοδό τους είτε στα Τμήματα ξένων Φιλολογιών των ΑΕΙ ή σε Σχολές ΜΜΕ, είτε στα Μεταφραστικά Τμήματα του Ιονίου Πανεπιστημίου ή ακόμα σε Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων ΤΕΙ κ.λπ. Ως εκ τούτου, εφόσον η ξένη γλώσσα αφορά τη Σχολή πρώτης επιλογής, κρίνεται απαραίτητη η πολύ καλή γνώση της και η επαρκής, όχι κάτω από τη βάση, στις άλλες επιλογές. Για τα γαλλικά θεωρείται αναγκαίο ένα επίπεδο γνώσης όχι κάτω του Sorbonne Ι. Ωστόσο, ένας υποψήφιος δεν μπορεί να αρκεσθεί στο δίπλωμά του και να παρουσιαστεί χωρίς άλλη προετοιμασία και τούτο διότι υπάρχουν ορισμένες επιπλέον απαιτήσεις στις εξετάσεις, με τις οποίες οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι. Ας τις δούμε αναλυτικά: Στους υποψηφίους δίνεται ένα κείμενο, συνήθως άρθρο από εφημερίδα ή περιοδικό, σχετικό με την τρέχουσα καθημερινότητα και τα προβλήματά της. Αυτό θα πρέπει να μεταφραστεί στα ελληνικά όχι λέξη προς λέξη, αλλά σε ρέοντα φυσικό λόγο σαν να πρόκειται να δημοσιευτεί σε έντυπο και να είναι κατανοητό από το ευρύτερο κοινό. Οι μαθητές δεν είναι εξοικειωμένοι με τη μετάφραση κειμένων, έχουν την τάση να μεταφράζουν κατά λέξη και συνεπώς ξεφεύγουν από το ζητούμενο. Η προετοιμασία τους λοιπόν στο καινούργιο αυτό αντικείμενο θεωρείται αναγκαία.

Στο ίδιο αυτό κείμενο δίνονται 3 ερωτήσεις κατανόησης και ακολουθούν 3 γραμματικές παρατηρήσεις που είναι στο επίπεδο των γνώσεων του διπλώματος που αναφέραμε προηγουμένως, πλην όμως η διατύπωση διαφέρει από την τυποποιημένη γραμματική άσκηση και χρειάζεται κι εδώ μια μικρή προετοιμασία ώστε να γίνει κατανοητό το ζητούμενο.

Ακολουθεί η παρουσίαση μιας παραγράφου που δεν θα ξεπερνάει τη μιάμιση σελίδα ή δεν θα είναι μικρότερη της μισής, αλλά που τότε θα είναι περιεκτική σε ύφος και περιεχόμενο. Το θέμα της έχει σχέση με την καθημερινότητα, τα ενδιαφέροντα των νέων αυτής της ηλικίας και οι υποψήφιοι καλούνται να εκφραστούν και να πάρουν θέση. Αυτή έχει και την υψηλότερη βαθμολογία. Εκείνο που πρέπει να ξέρουν οι υποψήφιοι είναι ότι δεν απαιτούνται υψηλά νοήματα και βαθυστόχαστες αναλύσεις, αλλά απλές, εύληπτες, κατανοητές προτάσεις με στρωτή έκφραση και λόγο. Ο βαθμολογητής εκτιμά και στο σύνολο ένα γραπτό που αποδεικνύει ότι ο εξεταζόμενος ελέγχει ικανοποιητικά τον λόγο, είναι σε θέση να επικοινωνεί στην ξένη γλώσσα και να έχει και καλό επίπεδο στα ελληνικά, καθώς η μετάφραση πρέπει να έχει ισορροπία, συνειρμό και λογική. Το άριστα στη βαθμολογία είναι το 80 και η βάση το 40. Με 20 βαθμολογείται η μετάφραση, με 12 οι ερωτήσεις κατανόησης, με 12 οι γραμματικές και με 36 η παράγραφος-έκθεση"

Η ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ

5 συμβουλές για το ειδικό μάθημα "Έλεγχος Μουσικών Ικανοτήτων"

Βάλια Κουλάκου. Καθηγήτρια Ανώτερων Θεωρητικών και διευθύντρια του Εθνικού Ωδείου Αγίας Παρασκευής. Έχει προετοιμάσει εκατοντάδες υποψηφίους

Η κ. Βάλια Κουλάκου είναι καθηγήτρια Ανώτερων Θεωρητικών και διευθύντρια του Εθνικού Ωδείου Αγίας Παρασκευής. Έχει προετοιμάσει εκατοντάδες υποψηφίους για το ειδικό μάθημα της Μουσικής. Σημειώνουμε ότι από εφέτος ο τρόπος εξέτασης του μαθήματος (Dictee) αλλάζει και το σύστημα περιλαμβάνει εξέταση με ερωτήσεις πολλαπλών επιλογών από 5 βαθμολογικά ισότιμες ομάδες. Μετά την εκφώνηση κάθε ερώτησης που ακολουθείται από 2 επαναλήψεις δίνεται στους εξεταζομένους χρόνος 10-12 λεπτά για να επιλέξουν τη σωστή απάντηση μεταξύ των 5 επιλογών.

"Στην προσπάθειά μου να συμβουλεύσω τους υποψήφιους για το νεοεισαχθέν ειδικό μάθημα Έλεγχος Μουσικών Ικανοτήτων θα έλεγα ότι: 1. Δίνει τη δυνατότητα και σε υποψηφίους με λιγότερες ακουστικές δυνατότητες να ανταγωνιστούν τους πιο χαρισματικούς - με το πολύ καλό αυτί - καθώς η αναγνώριση διαστημάτων, είδους συγχορδιών, συγχορδιακής διαδοχής δεν αναφέρεται σε απόλυτα τονικά ύψη αλλά μπορεί να γίνει και με το σχετικό σύστημα.

2. Τα προβλήματα στον τρόπο εξέτασης θα είναι λιγότερα από αυτά του προηγούμενου συστήματος όπου η Dictee παιζόταν - πολλές φορές - γρήγορα ή το μουσικό μέτρο ακουγόταν άλλοτε διμερές, άλλοτε τριμερές, εξαιτίας ασαφούς εκτέλεσής του.

3. Οι 1η, 2η, 4η και 5η ομάδες ερωτήσεων προϋποθέτουν μια μουσική εμπειρία που θα πρέπει να έχει όποιος έχει ασχοληθεί με το μάθημα της Θεωρίας και του Σολφέζ, ενώ η 3η ομάδα απαιτεί την ακουστική αναγνώριση κάποιων χαρακτηριστικών αρμονικών διαδοχών (λειτουργική αρμονία).

4. Το σύστημα των πολλαπλών επιλογών δεν θα πρέπει να θεωρηθεί από τους υποψηφίους αμελητέο ή να υποτιμηθεί. Θεωρώ χρησιμότατο να έχουν την ακουστική εικόνα όλων των επιλογών που τους δίνονται σε κάθε ομάδα ή ερώτηση, οπότε θα διευκολυνθούν πολύ τη στιγμή που θα ακουστεί το προς αναγνώριση θέμα (διάστημα, συγχορδία, ρυθμικά σχήματα, μελωδία). Ας μη λησμονούμε ακόμη ότι πολλαπλές επιλογές μπορούν να κατασκευαστούν έτσι ώστε να διαφέρουν ελάχιστα η μια από την άλλη και να αποτελέσουν μια δυσκολία, μια "παγίδα".

Για το ειδικό μάθημα της Αρμονίας θα πρέπει να τονιστεί στους υποψηφίους να γράφουν ξεκάθαρα, με σαφήνεια, δικαιολογώντας όλους τους ξένους φθόγγους, να μην παρεκτρέπονται και διπλασιάζουν φθόγγους χαρακτηριστικούς της τονικότητας που εννοούν, να εκμεταλλεύονται τυχόν δυνατότητες του θέματος για πτώση γιατί οι πτώσεις εμπεδώνουν την τονικότητα. Να είναι προσεκτικοί τόσο στην αξιοποίηση των αλυσίδων όσο και στη μετάβαση από τη μία τονικότητα στην άλλη (μετατροπίες) και ας έχουν υπόψη τους ότι οι δοσμένες μελωδίες των τελευταίων ετών δυσκολεύουν και πυκνώνουν μετά τα 4-5 πρώτα μέτρα, οπότε απαιτείται καλή κατανομή του χρόνου εξέτασης ώστε να προλάβουν να ολοκληρώσουν την εναρμόνιση".

Η ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ-ΜΟΥΣΙΚΟΣ

"Μέτριας δυσκολίας τα θέματα για όποιον κατέχει το αντικείμενο"

Λυδία Σωτηροπούλου. Απόφοιτος πλέον του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, γνωρίζει τα μυστικά της εξέτασης που η ίδια πέρασε με επιτυχία

Απόφοιτος πλέον του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών, η Λυδία Σωτηροπούλου γνωρίζει τα μυστικά της εξέτασης που η ίδια πέρασε με επιτυχία: "Σχετικά με τα μουσικά μαθήματα στα οποία καλούνται να εξεταστούν οι υποψήφιοι, πρέπει να αναφέρουμε ότι αυτά δεν διδάσκονται εντός σχολείου, με εξαίρεση τα Μουσικά Γυμνάσια και Λύκεια. Τα μαθήματα αυτά είναι δύο: Αρμονία και Dictee (που τώρα μετονομάστηκε σε Έλεγχο Μουσικών Ικανοτήτων). Τα μαθήματα αυτά διδάσκονται σχεδόν αποκλειστικά στα ωδεία. Η Αρμονία προϋποθέτει τουλάχιστον 5ετή φοίτηση στα θεωρητικά μαθήματα, σύμφωνα πάντα με την ακολουθία τάξεων ανάλογου κάθε φορά επιπέδου που προβλέπεται από το υπουργείο Παιδείας, Θεωρία (Ι - II - III) - Αρμονία (Α' - Β' - Γ') και Ειδικό Αρμονίας. Ο υποψήφιος που θα ακολουθήσει αυτή την εξέταση πρέπει να έχει καλύψει την ύλη Θεωρίας - Αρμονίας Γ' ενώ ασφαλώς οι πιθανότητες επιτυχίας αυξάνονται όταν ο υποψήφιος έχει ολοκληρώσει και το α' έτος Ειδικού Αρμονίας. Τα θέματα τα οποία δίνονται είναι μέτριας δυσκολίας για κάποιον που κατέχει το αντικείμενο αρκετά καλά έχοντας ολοκληρώσει τα προαναφερόμενα έτη σπουδών στο ωδείο. Καλό θα ήταν οι υποψήφιοι να προσέξουν τις "αλυσίδες" που παρουσιάζονται πολλές φορές μέσα στο θέμα, να κάνουν κάποιες μιμήσεις μοτίβων ήδη δοσμένων από το θέμα και να προβούν σε κάποιες "διακοσμητικές κινήσεις" πάνω στο θέμα, όπως ποικίλματα, διαβατικοί φθόγγοι, φιγούρες, πάντα με μέτρο, χωρίς να επιβαρύνουν το θέμα υπερβάλλοντας και αυξάνοντας συνεπώς την πιθανότητα λάθους. Ο τελικός στόχος και αυτό στο οποίο εντέλει αποσκοπεί η εξέταση είναι η δημιουργία ενός απλού και εύηχου θέματος, το οποίο ακολουθεί τους κανόνες της Αρμονίας και τους χρησιμοποιεί όμορφα. Σχετικά με το θέμα της Dictee η εξέταση μπορεί να πει κανείς ότι είναι πιο απαιτητική καθώς δεν περιορίζεται μόνο στην εξάσκηση και στην εξοικείωση που έχει ο υποψήφιος με το αντικείμενο, αλλά αναφέρεται και στη μουσική ικανότητα του κάθε υποψηφίου. Η εξέταση θεωρείται δυσκολότερη από αυτήν της Αρμονίας καθώς η επιτυχία της εξαρτάται από το πόσο "καλό" ή απόλυτο μουσικό αυτί διαθέτει ο υποψήφιος. (Σημειώνουμε και εδώ ότι από εφέτος ο τρόπος αυτής της εξέτασης αλλάζει και ύστερα από κάθε ερώτηση οι υποψήφιοι θα πρέπει να επιλέγουν μία από 5 πιθανές απαντήσεις. Οι ερωτήσεις αφορούν τα μελωδικά διαστήματα, τα είδη και τις βαθμίδες των συγχορδιών, κ.ά.) Στη συγκεκριμένη εξέταση το μόνο που έχουμε να προτείνουμε είναι ψυχραιμία, συγκέντρωση και ξεκούραστο μυαλό. Καλή επιτυχία στους ενδιαφερομένους, οι οποίοι έχουν κάνει μια πολύ καλή επιλογή σπουδών, μιας σχολής που έχει πολλά να δώσει".