Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( ενστάσεις από τους ειδικούς για την καταλληλότητα των αgusta :: 13-02-2003) 

Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ

Ενστάσεις από τους ειδικούς για την καταλληλότητα των Αgusta

Τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ παρελήφθησαν χωρίς πλωτήρες, που μπήκαν μετά το πρώτο ατύχημα

Αντιφατικά σημεία παρατηρούνται στην αξιολόγηση των ελικοπτέρων τα οποία τελικά προμηθεύτηκε το Εθνικό Κέντρο Άμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ).

Οι απόψεις της αρμόδιας επιτροπής διίσταντο. Και ενώ τρεις ειδικοί επί των πτητικών μέσων εξέφρασαν ενστάσεις σχετικά με την καταλληλότητα του συγκεκριμένου τύπου ελικοπτέρων - και με βάση τις προδιαγραφές που είχαν τεθεί με τη διακήρυξη του διαγωνισμού προμήθειας -, επικράτησε τελικά η γνώμη της πλειοψηφίας.

Η επιτροπή

Η Επιτροπή για την Τεχνική Αξιολόγηση των προσφορών για την προμήθεια των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ απαρτίστηκε από 8 άτομα: έναν πολιτικό μηχανικό της Δημόσιας Επιχείρησης Ανέγερσης Νοσηλευτικών Μονάδων (ΔΕΠΑΝΟΜ), μία υπάλληλο του υπουργείου Οικονομικών, έναν ηλεκτρονικό της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ), έναν γιατρό, έναν εφοδιαστή της Ολυμπιακής Αεροπορίας, έναν αντισμήναρχο-χειριστή ελικοπτέρων, έναν εκπρόσωπο της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και έναν κυβερνήτη ελικοπτέρων της Ολυμπιακής Αεροπλοΐας.

Οι τρεις τελευταίοι είχαν ενστάσεις κατά την αξιολόγηση των Agusta Α109 Power. Ο εκπρόσωπος της ΥΠΑ κ. Εμμ. Μαυροφόρος, σε υπόμνημά του, το οποίο περιλαμβάνεται στο πρακτικό 5 της Επιτροπής με ημερομηνία 10/2/1999, αναφέρει ότι «το συγκεκριμένο ελικόπτερο δεν καλύπτει την απαιτούμενη από τη διακήρυξη εμβέλεια των 250 ναυτικών μιλίων. Δεν είναι πιστοποιημένο για τη μεταφορά δύο φορείων, όπως προβλέπει η διακήρυξη, ούτε αφήνει περιθώρια για τυχόν μελλοντικές τροποποιήσεις που θα επέτρεπαν την πιστοποίησή του με δύο φορεία. Και η μη πιστοποίηση σημαίνει απαγόρευση πτήσεων, σύμφωνα με την Εθνική και Κοινοτική Νομοθεσία».

Η γνωμοδότηση

Ανάλογη είναι η γνωμοδότηση του κυβερνήτη ελικοπτέρων Ι. Δασκαλάκη, ο οποίος σε υπόμνημά του (στο ίδιο πρακτικό) επισημαίνει τις ίδιες αποκλίσεις από τις προδιαγραφές που είχαν τεθεί και «γνωμοδοτεί κατά της αποδοχής του Α109». Την ίδια στιγμή, ο αντισμήναρχος Ι. Δεληγιάννης είχε διαπιστώσει ότι το εγχειρίδιο πτήσης του ελικοπτέρου δεν κάλυπτε κάποιον από τους απαράβατους όρους της διακήρυξης που είχε σχέση με τη ροή καυσίμων.

Τα υπόλοιπα πέντε μέλη της επιτροπής, πάντως, γνωμοδότησαν θετικά και τελικά το Agusta πέρασε την πρώτη αξιολόγηση. Το πρακτικό της συνεδρίασης υπογράφηκε, εξάλλου, από τη Διακομματική Επιτροπή για την προμήθεια αγαθών σημαντικής οικονομικής και τεχνολογικής αξίας στην οποία συμμετείχαν οι τότε υφυπουργοί Εθνικής Άμυνας, Οικονομικών και Ανάπτυξης.

Εκτός προδιαγραφών οι πλωτήρες

Σημείο «αιχμής» στο ζήτημα των ελικοπτέρων του ΕΚΑΒ φαίνεται να αποτελούν και οι πλωτήρες. Πρόκειται για ειδικά εξαρτήματα τα οποία προστίθενται στο ελικόπτερο και βοηθούν στην προσθαλάσσωσή του, όταν αυτό χρειαστεί. Τα εξαρτήματά αυτά, δηλαδή, καθυστερούν τη βύθιση του ελικοπτέρου, όταν αυτό βρεθεί στη θάλασσα.

Τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ παρελήφθησαν χωρίς πλωτήρες. Αυτοί τοποθετήθηκαν μετά το πρώτο δυστύχημα που συνέβη ανοιχτά του Σουνίου τον Ιανουάριο του 2001. Και σύμφωνα με τον Τομέα Πτητικών Μέσων του ΕΚΑΒ, μετά την τοποθέτησή τους δεν χρειάστηκε να γίνουν επιπλέον ενέργειες καθώς δεν πρκλήθηκε αξιοσημείωτη αλλαγή στο βάρος και άρα στην πτητική ικανότητα των ελικοπτέρων.

Ωστόσο, στο υπόμνημά του (10/2/1999) ο κ. Εμμ. Μαυροφόρος αναφέρει: «Το εν λόγω ελικόπτερο στη διαμόρφωσή του σε νοσοκομειακό δεν μπορεί να εφοδιαστεί με πλωτήρες για την κάλυψη της νησιωτικής Ελλάδος, σύμφωνα με τους εθνικούς και διεθνείς κανονισμούς (ICAO - JAR OPS-3). Χωρίς πλωτήρες επιτρέπεται διάρκεια πτήσεως μόνο 10 λεπτά από την ακτή»!