Εφημερίδα "Τα Νέα"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ελλάδα :: Συνέντευξη-πληροφορία

( 20 ερωτησεις - χρηστος ρεσσος :: 12-02-2003) 

20 ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΧΡΗΣΤΟΣ ΡΕΣΣΟΣ

«Δεν είχε βλάβες στο ιστορικό του το ελικόπτερο»

ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΙΑ ΠΕΛΩΝΗ

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΚΑΒ

Το τι έφταιξε για τα τρία ελικόπτερα του ΕΚΑΒ που έπεσαν μέσα σε δύο χρόνια, θα το απαντήσει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων. Ωστόσο, παρά τα ζητήματα που τίθενται, «το θέμα είναι πώς θα σωθεί η ζωή του ανθρώπου που κινδυ-νεύει». «Κάποιος πρέπει να δώσει τη λύση και τη δίνει το τμήμα αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ. Κανένας δεν θα έλεγε "αφήστε τον ασθενή να πεθάνει"», λέει ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ κ. Χρήστος Ρέσσος, ιπτάμενος γιατρός και ο ίδιος μέχρι πριν από λίγο καιρό.

Το τρίτο ελικόπτερο του ΕΚΑΒ που πέφτει σε διάστημα δύο ετών. Τι φταίει;

Είναι ένα θέμα που θα το απαντήσει η Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων.

Είχαν γίνει οι απαραίτητοι έλεγχοι στο ελικόπτερο που έπεσε χθες;

Ήταν το νεώτερο ελικόπτερο απ' όλα. Είχε πετάξει πάνω από 600 ώρες, είχε βγει σε πολύωρη συντήρηση, όπως προβλέπεται από τους διεθνείς κανονισμούς, δεν είχε βλάβες στο ιστορικό του.

Τι προβλέπει η σύμβαση του ΕΚΑΒ με την ιταλική εταιρεία Helitalia για τυχόν ελλείψεις;

Περιέχει όρους που η εταιρεία είναι υποχρεωμένη να τηρεί. Υπάρχει πενταμελής επιτροπή με ειδικούς συμβούλους, δύο από τους οποίους είναι ένας πτέραρχος και ένας μηχανικός. Ρόλος τους είναι να παρακολουθούν αν τηρούνται οι όροι.

Απομένουν τρία ελικόπτερα από τα πέντε που έχουν παραληφθεί. Τι θα γίνει με αυτά;

Αναμένεται να αντικατασταθεί το ελικόπτερο του δευτέρου ατυχήματος, άρα θα γίνουν τέσσερα. Επίσης, θα πρέπει να αντικασταθεί και το ελικόπτερο που χάθηκε τώρα. Όλα είναι ασφαλισμένα και οι ασφαλιστικές θα πληρώσουν το κόστος αντικατάστασης (φθάνει το 1,3 δισ. δραχμές).

Χθες είδατε τους ιπτάμενους γιατρούς του ΕΚΑΒ. Τι τους είπατε;

Δυστυχώς, αυτό το έχουμε ξαναζήσει και έχουμε όλοι φορτιστεί συναισθηματικά. Όμως δεν είναι απλό να διακοπεί η σύμβαση, γιατί τότε δεν θα υπάρχει το τμήμα αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ που προσφέρει τεράστιο έργο. Από εκεί και πέρα είναι θέμα πολιτικής ηγεσίας.

Να ξαναπετάξουν;

Μπορεί να τίθενται ζητήματα, αλλά τίθεται και το ζήτημα πώς θα σωθεί η ζωή του ανθρώπου που κινδυνεύει. Κάποιος πρέπει να δώσει τη λύση και τη δίνει το τμήμα αεροδιακομιδών του ΕΚΑΒ. Κανένας δεν θα έλεγε «αφήστε τον να πεθάνει». Και χθες μετά την πτώση του ελικοπτέρου έγινε πτήση για ασθενή που βρισκόταν στη Μύκονο.

Οι γιατροί είχαν παραπονεθεί ότι δεν τους προσφέρεται επαρκές θεσμικό πλαίσιο για να πετούν με ασφάλεια…

Είναι μια μεγάλη συζήτηση. Δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο για τις αεροδιακομιδές επειγόντων. Οι πτήσεις πρέπει να είναι ασφαλείς σύμφωνα με τους διεθνείς κανονισμούς. Η ζωή των γιατρών εξαρτάται από την ασφάλεια μιας πτήσης.

Εσείς θα πετούσατε με ένα από τα εναπομείναντα ελικόπτερα;

Το έχω κάνει μετά το πρώτο ατύχημα. Ήμουν σε υπηρεσία και πέταξα την επόμενη ημέρα, στις 14/01/2001. Πετούσα πέντε χρόνια με τα ελικόπτερα. Και τώρα θα μπορούσα να πετάξω αν κάποιος φοβόταν.

Πόσοι ιπτάμενοι γιατροί υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στο ΕΚΑΒ;

Περίπου 16 - 17, οι οποίοι εργάζονται και σε άλλες υπηρεσίες.

Οι συνεχόμενες βάρδιες δεν τους δημιουργούν κόπωση;

Δεν είναι μια εύκολη δουλειά. Είναι υπεύθυνη και με αρκετούς κινδύνους. Το ελικόπτερο δεν είναι ποδήλατο, τη στιγμή που πετάς σε κακές καιρικές συνθήκες και μάλιστα νύχτα.

Φτάνει ο «πατριωτισμός» τους για να κάνουν αυτήν τη δουλειά;

Δεν είναι πατριωτισμός. Είναι η νοοτροπία του Έλληνα γιατρού. Όσο περίεργο κι αν σας φαίνεται, υπάρχουν γιατροί που θυσιάζονται για να σώσουν ανθρώπους.

Αν δεν θελήσουν να ξαναπετάξουν;

Οι γιατροί είναι οι ίδιοι που ξαναπέταξαν ύστερα από όσα έγιναν και μάλιστα σε περιστατικά όπου κινδύνευε η ζωή τους. Πιστεύω ότι επειδή είναι παλιοί κι έχουν προσφέρει, σήμερα θα είναι πιο ψύχραιμοι. Πετούν οικειοθελώς, με το σκεπτικό ότι προσφέρουν μεγάλες υπηρεσίες. Δεν το κάνουν για το πτητικό επίδομα, το οποίο, άλλωστε, δεν είναι σημαντικό.

Είναι αρκετά τα μέσα αεροδιακομιδής του ΕΚΑΒ;

Έχουμε τρεις πτητικές βάσεις, ενώ έχουμε κατατεθέσει στους αρμόδιους φορείς σχέδιο για να αυξηθούν τα πτητικά μέσα. Θέλουμε να αναπτύξουμε τις πρωτογενείς αεροδιακομιδές, ώστε το μέσο να μπορεί να προσγειώνεται δίπλα στο ατύχημα.

Τι άλλο χρειάζεται να γίνει;

Το ΕΚΑΒ θα παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων. Ήδη γίνεται αναβάθμισή του, ώστε να μην είναι ΕΚΑΒ Αθήνας αλλά να δημιουργήσει τομείς στην επαρχία (π.χ. στα Επτάνησα). Όλα αυτά είναι προγραμματισμένα. Αλλά χρειάζεται προσωπικό.

Προϋπόθεση για να βελτιωθεί η κατάσταση είναι να παραδεχθούμε ότι μειονεκτεί;

Η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά και προβλέπεται σημαντική ανάπτυξη του ΕΚΑΒ.

Τι θα λέγατε στον νέο που θέλει να γίνει ιπτάμενος γιατρός;

Θα του έλεγα πόσο σημαντική είναι αυτή η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, ότι πρέπει να βρίσκονται κάποιοι για να προσφέρουν αυτή την υπηρεσία στον Έλληνα πολίτη.