Εφημερίδα "Μακεδονία"

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Οικονομία :: Οικονομική είδηση

( κλάδος με μέλλον ) 

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΟΥΦΩΜΑΤΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Κλάδος με μέλλον

Το μερίδιό τους στην αγορά αύξησαν την τελευταία δεκαετία τα μεταλλικά κουφώματα σε σχέση με τα συνθετικά

Περισσότερες από 7.000 μονάδες κατασκευής, στις οποίες απασχολούνται περί τα 14.000 - 17.000 άτομα, αριθμεί ο κλάδος των κουφωμάτων στην Ελλάδα. Στο 5% των εν λόγω μονάδων η μέση ετήσια απασχόληση ανέρχεται σε 20 άτομα, ενώ το 80% απασχολεί μόλις 1 έως 5 άτομα.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι βιομηχανίες κατασκευής κουφωμάτων με πανελλαδικό δίκτυο διανομής είναι ελάχιστες, αφού το κυριότερο χαρακτηριστικό της διάρθρωσης των μονάδων κατασκευής του κλάδου είναι το μικρό τους μέγεθος και ο τοπικός τους χαρακτήρας. Στην πλειοψηφία τους, οι μονάδες αποτελούνται από μικρά κατασκευαστικά εργαστήρια, κυρίως αλουμινοκατασκευαστών (πιο γνωστοί ως αλουμινάδες).

Σύμφωνα με τον υπεύθυνο marketing της εταιρείας παραγωγής και εμπορίας κουφωμάτων, DORAL, Αργύρη Μπούρα, τόσο οι μικροί κατασκευαστές όσο και οι βιομηχανίες αγοράζουν το προφίλ τους από τις εταιρείες διέλασης αλουμινίου ή PVC και στη συνέχεια το μεταμορφώνουν στα τελικά προϊόντα, δηλαδή πόρτες, παράθυρα και υαλοπετάσματα. Μάλιστα, λανθασμένα και παραπλανητικά διαφημίζονται οι εταιρείες διέλασης ως παραγωγοί τελικών προϊόντων.

Κλάδος διέλασης

Συγκεκριμένα, όσον αφορά στον κλάδο διέλασης αλουμινίου, σε αυτόν απασχολούνται περίπου 1.700 άτομα. Οι μονάδες με προσωπικό άνω των 50 ατόμων είναι 9 και αντιπροσωπεύουν το 85% της συνολικής απασχόλησης.

Για την παραγωγή προφίλ υπάρχουν 22 παραγωγικές μονάδες, εκ των οποίων οι μεγαλύτερες είναι η EXALCO (brand name προφίλ για κουφώματα ALPIN, ALBIO, ETEM, ALMACO, SOULIS), η PROFIL ΑΛΟΥΜΙΝΙΟ (brand name προφίλ για κουφώματα EUROPA) και η ALCO (brand name προφίλ για κουφώματα ALOUSYSTEM, ALFIN, ELMETAL, VALVE, ELVIAL, EXTRAL, GROUPAL).

Πάντως, στην εγχώρια αγορά παρατηρείται κορεσμός, καθώς υπάρχει οξύτατος ανταγωνισμός, εξαιτίας της ύπαρξης ενός μεγάλου αριθμού brand names σειρών προφίλ. Μάλιστα, οι καταναλωτές θεωρούν ότι οι παραπάνω εταιρείες παράγουν ολοκληρωμένο προϊόν (κούφωμα), ενώ στην πραγματικότητα παράγουν και διαθέτουν μόνο βέργες/προφίλ στους κατασκευαστές.

Σημειώνεται ότι οι επιχειρήσεις παραγωγής κουφωμάτων και οι εταιρείες διέλασης αλουμινίου αντιμετωπίζονται ως διαφορετικοί κλάδοι και στις δυο έρευνες, που εκπόνησε το Μάρτιο του 1993 και το Σεπτέμβριο του 1997 η μονάδα κλαδικών μελετών του ΙΟΒΕ.

Ευρωπαϊκή αγορά

Την τελευταία δεκαετία τα μεταλλικά κουφώματα αύξησαν το μερίδιο αγοράς τους σε σχέση με τα συνθετικά, ενώ δραματική μείωση παρουσίασε το μερίδιο των ξύλινων εξωτερικών κουφωμάτων.

Όπως επισημαίνει ο κ. Μπούρας, η παραγωγή των κουφωμάτων έχει την τάση να ξεπερνά την ανοδική τάση στην οικοδομική δραστηριότητα, παρά το γεγονός ότι σε γενικές γραμμές η ζήτηση για τις πόρτες, τα παράθυρα και τα υαλοπετάσματα εξαρτάται άμεσα από αυτήν. Αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στην αλλαγή της αρχιτεκτονικής αντίληψης και γενικότερα στη μόδα για την αισθητική των κτιρίων.

Πιο αναλυτικά, δυο κύριες κατηγορίες/αγορές μπορούν να διακριθούν για τα παράθυρα και τις μπαλκονόπορτες: των νέων κτιρίων και αυτών που προορίζονται για την αντικατάσταση παλιότερων. Η γενικότερη αύξηση της οικοδομικής δραστηριότητας, που σημειώθηκε στην Ευρωπαϊκή ΄Ενωση από το 1986 και συνεχίστηκε μέχρι και σήμερα, προβλέπεται ότι θα διαμορφωθεί πλέον σε χαμηλότερα επίπεδα.

Αντιθέτως, η μεγαλύτερη αύξηση παρουσιάζεται στα νέα κτίρια/ συγκροτήματα γραφείων και στις ανακαινίσεις παλαιότερων κτιρίων. Μάλιστα, από το 1970 ο κλάδος των ανακαινίσεων έχει αναπτυχθεί ραγδαία με αποτέλεσμα το 50% των παραγόμενων παραθύρων, που πωλούνται, να πηγαίνουν σε ανακαινισμένα κτίρια.

Εξάλλου, οι καταναλωτές στρέφονται στα πιο σύγχρονα και τελευταίας τεχνολογίας υλικά και μοντέλα, χωρίς να κατευθύνονται πλέον μόνο από το κόστος. Ο αγοραστής επηρεάζεται κυρίως από την ποιότητα των υλικών, την τεχνογνωσία και τη φήμη της εταιρείας και από την εξυπηρέτηση πριν και μετά την πώληση.

Συνθετικά κουφώματα

΄Οσον αφορά τα συνθετικά κουφώματα, σύμφωνα με την εταιρεία Kunststoff, διακρίνονται για τη μεγάλη τους αντοχή στις καιρικές συνθήκες, στις υπεριώδεις ακτίνες και τη διάβρωση, για το μικρό τους βάρος, την απλή κατεργασία, τη δύσκολη ανάφλεξη, τις θερμοηχομονωτικές τους ιδιότητες και την ιδιαίτερη ευκολία στην ανακύκλωση. Επιπλέον, το γεγονός ότι δεν χρειάζονται βαφή και σχεδόν καμία συντήρηση συμβάλλει στην εξοικονόμηση πόρων.

Εξάλλου, τα συνθετικά κουφώματα βρίσκουν μεγάλη ανταπόκριση στη χώρα μας, λόγω των ιδιαίτερων κλιματολογικών συνθηκών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, σήμερα ο αγοραστής κουφωμάτων είναι σωστά ενημερωμένος για τα διάφορα υλικά κατασκευής κουφωμάτων, αλλά και για τα διάφορα συστήματα, που κυκλοφορούν στην αγορά.

ΠΙΝΑΚΑΣ: Συνολικές εξαγωγές ετοίμων κουφωμάτων αλουμινίου (σε χιλιάδες δρχ.) 1990 43.407 1991 34.956 1992 55.482 1993 349.808 1994 625.543 1995 1.103.124 1996 1.075.287 1997 1.222.378 1998

20. ΧΡΥΣΗ ΛΙΡΑ ΑΓΟΡΑ ΠΩΛΗΣΗ Παλαιάς κοπής (Εδουάρδου, Βικτωρίας, Γεωργίου) 19.060 - Νέας κοπής (Ελισάβετ 1974 και μεταγενέστερα) 19.340 - Παλαιάς κοπής (Ελισάβετ 1973, 1974 και προγενέστερα) - -