Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άρθρα :: Γνώμη (άρθρο σχολιασμού)

( το γαλλικό κλειδί :: 13/3/2006 17:02:48) 

Το γαλλικό κλειδί

Άσκηση

Νάτη και πάλι η Γαλλία στο διεθνές προσκήνιο. Με βάση τα στοιχεία που εντοπίσατε προηγουμένως για την περιγραφή της ελληνικής φορεσιάς να πείτε: Όχι για τα μεγάλα διεθνή προβλήματα ή για το ρόλο της στην ευρωπαϊκή ενοποίηση, αλλά για το γεγονός πως σε πείσμα των καιρών κατορθώνει να συνεχίζει μία εξεγερσιακή παράδοση κοινωνικής αντίστασης και διαμαρτυρίας.

- Ποια λογική σειρά ακολουθεί η περιγραφή των στοιχείων της ενδυμασίας και των κοσμημάτων; Ασφαλώς κάθε κοινωνική έκρηξη δεν προαναγγέλλει και κοινωνικές μεταβολές. - Μπορείτε να προτείνετε μια διαφορετική οργάνωση των λεπτομερειών σε όλη την περιγραφή της φορεσιάς; Έχουμε γίνει μάρτυρες αναταραχών (συντεχνιακών και τοπικιστικών), που είναι μάχες οπισθοφυλακών, επιθανάτιοι ρόγχοι του παλιού, κραυγή άλαλου υποκειμένου.

Υποθέστε ότι επισκεφτήκατε ένα λαογραφικό μουσείο και θαυμάσατε την παραπάνω φορεσιά.

Η σχολή πολιτικής που διαβλέπει σε κάθε κοινωνική διαμαρτυρία και μία δίκαιη διεκδίκηση είναι πια αντικείμενο μελέτης για ιστοριοδίφες.

Πώς θα την περιγράφατε αργότερα σε φίλους-ες σας; (ποιες λεπτομέρειες θα συγκρατούσατε και ποιες θα παραλείπατε);

Τουλάχιστον στις ανεπτυγμένες χώρες…

Προσπαθήστε να περιγράψετε μια λαϊκή φορεσιά του τόπου σας, που είτε αποτελεί οικογενειακό κειμήλιο είτε απεικονίζεται σε κάποια παλιά φωτογραφία ή βρίσκεται σε λαογραφικό μουσείο της περιοχής σας.

Στη Γαλλία όμως ενδημεί εδώ και αιώνες εκείνο το πνεύμα πολιτικής και κοινωνικής ανησυχίας, που σε καθοριστικές ιστορικές στιγμές φωτίζει με αποκαλυπτικό τρόπο και συχνά σε πανευρωπαϊκό επίπεδο τις πραγματικές αντιφάσεις των προηγμένων καπιταλιστικών κοινωνιών.

Υποθέστε ότι το κείμενό σας θα δημοσιευτεί σε έναν οδηγό λαογραφικού μουσείου.

Και όχι σπάνια λέει πρώτη "ca suiffit-φτάνει!", για να το επαναλάβει η υπόλοιπη ανθρωπότητα με άλλες φωνές, σε άλλους τόπους.

Εναλλακτική άσκηση

Ο γαλλικός Μάης του '68 δεν έβγαλε μόνο τη Γαλλία από την πολιτική της πλήξη αλλά και σε διεθνές επίπεδο ταρακούνησε την κοινωνική συνείδηση του υπναλέου μεταπολεμικού κόσμου.

Μπορείτε, αντί για μια λαϊκή φορεσιά, να περιγράψετε και να σχεδιάσετε ένα σύγχρονο ρούχο.

Τον περασμένο Νοέμβριο οι απηυδισμένοι γόνοι των μεταναστών ύψωσαν τη φωνή τους για το τι σημαίνει κοινωνικός αποκλεισμός λόγω καταγωγής.

Υποθέστε αυτή τη φορά ότι το κείμενό σας θα δημοσιευτεί σε περιοδικό μόδας.

Όλοι θυμόμαστε τις προειδοποιήσεις Πρόντι για την υπόλοιπη Ευρώπη.

Φροντίστε, σε κάθε περίπτωση, η επιλογή των λεπτομερειών και η οργάνωσή τους να εναρμονίζονται με το σκοπό της περιγραφής σας.

(Στη χώρα μας ο βόας του νεοελληνικού νεοπλουτισμού χωνεύει πολύ αργά τέτοια δύσπεπτα μηνύματα).

Σήμερα η εξοργισμένη φοιτητική νεολαία φωνάζει πως δεν θέλει να συνυπογράψει τον κοινωνικό της αποκλεισμό λόγω ηλικίας. Μας λέει σταράτα πως δεν τη νοιάζουν τα δεκαδικά στις στατιστικές μείωσης της ανεργίας, εάν πρόκειται να της φερθούν με όρους Μεξικανού λαθρομετανάστη σε αμερικανική φάρμα. Διαλύει τα προσχήματα των απανταχού νεοφιλελεύθερων, αναδεικνύοντας το ποιοτικό στοιχείο της ανθρώπινης μεταχείρισης στην εργασία και στην παραγωγή.

Η σημασία των πανεπιστημιακών καταλήψεων δεν μπορεί να περιοριστεί σε ρηχές αναλύσεις ορισμένων δημοσιογράφων για το αν ο δημοκρατικής προϊστορίας Ντε Βιλπέν χάνει το τρένο της προεδρίας ή για το αν οι διαδηλώσεις θα ενισχύσουν το "σκληρό Νικολά", που πουλά σε τιμές ευκαιρίας "νόμο, τάξη και προστασία" σε όσους έτυχαν να γεννηθούν πριν από το 1980. Η Χρυσή Νεολαία του Ντε Γκολ πανηγύριζε τον εκλογικό του θρίαμβο λίγους μήνες μετά το Γαλλικό Μάη, αλλά η Ιστορία ανέδειξε νικητές "τα παιδιά των οδοφραγμάτων".

Η Ευρώπη έχει χρησιμοποιήσει πολλές φορές το γαλλικό κλειδί, για να ρυθμίσει την κουρασμένη μηχανή της. Σήμερα, που το ευρωπαϊκό όχημα δεν λέει να βγει από το συνεργείο, η Γαλλία μάς παραδίδει απλά μαθήματα μηχανικής…