Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Οικονομική είδηση

( αισιοδοξία στη σοφοκλέους :: 20/1/2006 20:53:20) 

Η κορυφαία επίδοση στην ευρωζώνη για το Χ.Α.

Άγνωστος πόλεμος… καλών τεχνών

Β. Το Προσφυγικό ζήτημα κατά την Καποδιστριακή περίοδο (1828-1831).

Αισιοδοξία στη Σοφοκλέους

Είναι ο καλλιτέχνης και επιστήμονας; Ένας άγνωστος «πόλεμος» εξελίσσεται ανάμεσα στα τμήματα εικαστικών και στις Σχολές Καλών Τεχνών - και φτάνει ως το Συμβούλιο της Επικρατείας

1. Η για πρώτη φορά μεθοδική αντιμετώπιση του προσφυγικού προβλήματος από τον κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια, με την ένταξή του στον γενικότερο σχεδιασμό οργάνωσης της απελευθερωμένης χώρας ως ευνομούμενου κράτους, συνδέθηκε ευθύς εξαρχής με την επιτακτική ανάγκη πάταξης της αναρχίας και της εμπέδωσης αισθήματος ασφάλειας στους πολίτες.

Βοηθούντος του διεθνούς κλίματος η χρηματαγορά μπορεί να ξεπεράσεις τις 4.000 μονάδες σύμφωνα με έκθεση της UBS

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

Ο Κυβερνήτης κατανοούσε πολύ καλά ότι αναποκατάστατοι πρόσφυγες και οικιστικά μετέωροι ήταν μία δυνάμει απειλή για τη δημόσια τάξη και την ειρηνική διαβίωση στα στενά όρια του νεοελληνικού κράτους.

Με νέα άνοδο 2,69% έκλεισε και η τρίτη εβδομάδα του Ιανουαρίου, με το γενικό δείκτη να βρίσκεται πλέον πολύ κοντά στις 4.000 μονάδες, κλείνοντας την Παρασκευή στις 3.994,06 μονάδες.

Ολόκληρη επιστήμη! Εμείς βλέπουμε μια γυμνή κοπέλα, όμως το μάτι του καλλιτέχνη (ή σπουδαστή) βλέπει αναλογίες και αποχρώσεις… Επιστήμη και Τέχνη; Γι' αυτό ερίζουν οι ελληνικές σχολές Καλών Τεχνών

Έτσι φρόντισε να ενισχυθούν οικονομικά οι πρόσφυγες, ώστε ν’ αντιμετωπίσουν το άμεσο πρόβλημα της επιβίωσης με την ίδρυση Ορφανοτροφείου στην Αίγινα.

Τη μεγαλύτερη απόδοση από τις αρχές του 2006 στην ευρωζώνη και την όγδοη παγκοσμίως καταγράφει η Σοφοκλέους με κέρδη 9,01% από τις αρχές του νέου έτους. Μια άγνωστη κόντρα σχετικά με τη λειτουργία της τρίτης Σχολής Καλών Τεχνών στην Ελλάδα, η οποία λειτουργεί από το 2000 ως Τμήμα Επιστημών της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και πρόσφατα μετονομάστηκε σε Τμήμα Πλαστικών Τεχνών και Επιστημών, υποβόσκει εδώ και καιρό και έχει φτάσει μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας.

Αποφάσισε επίσης την ίδρυση προσφυγικών γεωργικών συνεταιρισμών στις παρυφές των αστικών κέντρων, όπως του Ναυπλίου («Πρόνοια»),της Κορίνθου και του Πόρου,(στις δύο τελευταίες περιπτώσεις, χωρίς επιτυχία),επιδιώκοντας με αυτό τον τρόπο, εκτός από τη λύση του προβλήματος της εγκατάστασης των προσφύγων, τη δημιουργία τάξης μικροκαλλιεργητών, ως βασικού έμψυχου δυναμικού της εθνικής οικονομίας, και την πληθυσμιακή αποσυμφόρηση των μεγάλων πόλεων.

Αφενός η αισιοδοξία που διακρίνει πλέον τους περισσότερους συμμετέχοντες στην αγορά, αφετέρου οι γρήγορες αποδόσεις και οι επιμέρους απεγκλωβισμοί μετά από πολυετή αναμονή έχουν δημιουργήσει μια αυτοτροφοδοτούμενη ευφορία. Εξαιτίας αυτής της διαμάχης ανάμεσα στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών και το νέο Τμήμα, η ανάπτυξη της συγκεκριμένης σχολής (εργαστήρια, κονδύλια) καθυστέρησε μέχρι σήμερα, ενώ το υπουργείο Παιδείας αναγκάστηκε φέτος να την εντάξει σε άλλο επιστημονικό πεδίο (από το 1ο πεδίο ανθρωπιστικών επιστημών στο 4ο τεχνολογικών) και να ορίσει εξέταση στο ειδικό μάθημα του Ελεύθερου Σχεδίου για την εισαγωγή φοιτητών στο εξής, ενώ μέχρι τώρα οι εισακτέοι έμπαιναν με τη διαδικασία των πανελλαδικών εξετάσεων.

2. Η Δ΄ Εθνοσυνέλευση του Άργους (Ιούλιος 1829) υπήρξε καθοριστική για τη μετεπαναστατική τύχη των προσφύγων.

Πάντως η UBS διατυπώνει σε έκθεσή της την εκτίμηση ότι η ελληνική αγορά, μετά το ράλι του 2005 (+31,5%), δεν είναι πλέον τόσο ελκυστική, αλλά η σύγκριση με την Ευρώπη είναι ακόμη ευνοϊκή και θεωρεί ότι, βοηθούντος του διεθνούς κλίματος, ο γενικός δείκτης μπορεί να ξεπεράσει τις 4.000 μονάδες.

Αυτή η αλλαγή θα ισχύσει από το επόμενο έτος.

Κινούμενη στις κατευθυντήριες γραμμές της φιλοπροσφυγικής πολιτικής του Καποδίστρια, τους αντιμετώπισε ευνοϊκά, όχι χωρίς αντιδράσεις της μερίδας των «αυτοχθονιστών».

Σε εβδομαδιαία βάση ο βασικός χρηματιστηριακός δείκτης έκλεισε στις 3.994,06 μονάδες, έναντι 3.889,33 μονάδων της περασμένης Παρασκευής καταγράφοντας άνοδο ποσοστό 2,69%. Ωστόσο, η διαμάχη ενδέχεται να έχει μεγαλύτερες συνέπειες εάν η προσφυγή του Επιμελητηρίου στο ΣτΕ γίνει δεκτή, καθώς θέτει ζήτημα μη ισοτιμίας των πτυχίων που θα παρέχει το νέο Τμήμα με τα πτυχία των δύο υπαρχουσών σχολών.

α) Με ψήφισμά της, διένειμε 2.000.000 στρέμματα εθνικής γης ,εξουσιοδοτώντας τον Κυβερνήτη να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις μόνιμης εγκατάστασής τους.

Ο δείκτης FTSE/ASE 20 έκλεισε με άνοδο 2,84%, ενώ ο δείκτης FTSE/ASE 40 διαμορφώθηκε με άνοδο 3,51%. Και επί της ουσίας, θέτει και ένα πολύ λεπτό, σχεδόν φιλοσοφικό, ζήτημα:

2)Παρέσχε τη δυνατότητα να εκπροσωπηθούν και να εκφράσουν τα αιτήματά τους, τα περισσότερα από τα οποία αφορούσαν τις πολεμικές αποζημιώσεις, τη διπλωματική δραστηριότητα για την ενσωμάτωση της πατρίδας τους στο νέο κράτος (Χίοι),τη μόνιμη εγκατάστασή τους (Κυδωνιείς) και την ίδρυση συνοικισμού, με κρατική μέριμνα (Θράκες, Βιθυνοί, Σμυρναίοι και Σουλιώτες).

Ο δείκτης FTSE/ASE SMALLCAP 80 έκλεισε με άνοδο σε ποσοστό 0,93%. Η επιστημονική προσέγγιση της Τέχνης πλάθει καλλιτέχνες ή επιστήμονες;

Επειδή άλλα απ’ αυτά ήταν αδύνατο για διπλωματικούς λόγους να ικανοποιηθούν και άλλων αναβλήθηκε η υλοποίηση ,οι προσφυγικές αυτές ομάδες γρήγορα μεταβλήθηκαν σε συμπαγή λαϊκό φορέα αντικαποδιστριακής αντιπολίτευσης.

Ο δείκτης Ftse/Athex International έκλεισε με άνοδο 3,14%.

Ας δούμε τι έχει συμβεί.

Εκείνοι οι οποίοι κατόρθωσαν επί Καποδίστρια (1830) ν’ αποκατασταθούν ήταν οι Κρήτες, λόγω του προβλήματος της ασφάλειας που δημιουργούσαν διεσπαρμένοι ανά την επικράτεια και οπλοφορώντας, αλλά και γιατί στο νησί τους οι τουρκικές διαθέσεις απέναντί τους ήταν ιδιαίτερα εχθρικές.

Η συνολική αξία των συναλλαγών στις συνεδριάσεις της εβδομάδας ανήλθε στα 2.028,479 εκατ. ευρώ, ενώ η μέση αξία συναλλαγών ανά συνεδρίαση διαμορφώθηκε στα 405,696 εκατ. ευρώ, έναντι 458,318 εκατ. ευρώ της προηγούμενης εβδομάδας. Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών, με προσφυγή του στο ΣτΕ προ 2 ετών, που δεν έχει ακόμα εκδικασθεί, ζητά να ακυρωθεί η εισαγωγή φοιτητών στο νεοσύστατο Τμήμα Επιστημών της Τέχνης (τότε) του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ως τόποι εγκατάστασής τους ορίστηκαν η Αργολίδα, η Κορινθία και η Μεσσηνία.

Ως κύριο λόγο ακύρωσης προέβαλλε το ότι οι φοιτητές εισήχθησαν χωρίς να έχουν προηγηθεί ειδικές εξετάσεις με τις οποίες να πιστοποιείται η ικανότητά τους να παρακολουθήσουν διδασκαλία εικαστικών τεχνών.

3.Την αντικειμενική αδυναμία του Κράτους (διπλωματική και οικονομική),παρά τις αγνές προθέσεις του Καποδίστρια να υλοποιήσει τις υποσχέσεις του προς τους πρόσφυγες, οι τελευταίοι εξέλαβαν ως εχθρική αντιμετώπιση γι’ αυτό και τάχθηκαν με το μέρος της αντιπολίτευσης, είτε πήραν το δρόμο προς τις εγκαταλελειμμένες πατρίδες τους.

Αντιθέτως, για την εισαγωγή στις υπάρχουσες σχολές Αθήνας και Θεσσαλονίκης διενεργούνται ειδικές εξετάσεις, οι οποίες πιστοποιούν την καλλιτεχνική ικανότητα του υποψηφίου.

Στο πλαίσιο των εργασιών της Ε΄ Εθνοσυνέλευσης (1832),μετά τη δολοφονία του Καποδίστρια, εντάθηκε το πρόβλημα, καθώς όλες πλέον οι ομάδες των προσφύγων (της ηπειρωτικής και της νησιωτικής Ελλάδας),έθεταν ζήτημα μόνιμης εγκατάστασής τους.

Επιπλέον, υποστήριξε ότι στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων δεν υπήρχε υποδομή, ούτε ειδικευμένο διδακτικό και ερευνητικό προσωπικό, ούτε ειδικευμένο πρόγραμμα σπουδών για το Τμήμα και κατέληξε:

«Παρά ταύτα, οι απόφοιτοι του Τμήματος θα έχουν ίσα επαγγελματικά δικαιώματα με τον απόφοιτο των Καλών Τεχνών Αθήνας και Θεσσαλονίκης, θα μπορούν να διδάσκουν ως καθηγητές καλλιτεχνικών μαθημάτων και να εγγράφονται χωρίς κρίση στο Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών, να εκλέγουν και να εκλέγονται στα διοικητικά όργανά του και στην Επιτροπή Κατάταξης και Κρίσης Καλλιτεχνικού Έργου, να αναλαμβάνουν δημόσια καλλιτεχνικά έργα. Συνεπώς, χωρίς έγκυρες καλλιτεχνικά σπουδές, θα είναι τυπικά ισότιμοι με τους αποφοίτους των Ανωτάτων Σχολών Καλών Τεχνών».

Ζήτημα «εγκυρότητος» σπουδών

Τι σημαίνει «έγκυρες καλλιτεχνικά σπουδές»; Σύμφωνα με το μέλος του Επιμελητηρίου κ. Μπ. Δαραδήμο είναι τελείως διαφορετικό πράγμα να σπουδάζει κανείς, λόγου χάριν, Μουσικολογία από το να είναι μουσουργός, Θεατρολογία από να είναι ηθοποιός, όπως ένας καλός φιλόλογος δεν είναι αυτομάτως λογοτέχνης. Κοινώς, το νέο Τμήμα παρέχει σπουδές σχετικές με την Τέχνη. Συνεπώς, «δεν είναι Σχολή Καλών Τεχνών, διότι δεν υποκαθίσταται η καλλιτεχνική σπουδή με οποιαδήποτε επιστημονική γνώση, καθώς η επιστημονική προσέγγιση ενός φαινομένου δεν ταυτίζεται με το ίδιο το φαινόμενο».

Εντελώς διαφορετική άποψη έχει ο ζωγράφος και καθηγητής του νέου Τμήματος κ. Δημ. Ράτσικας. Θέτει ζήτημα «καλλιτεχνισμού εναντίον επιστημονισμού» και υποστηρίζει ότι όλη η αντίδραση οφείλεται κυρίως σε συντεχνιακούς λόγους. «Εμείς, σε αντίθεση με τις υπάρχουσες σχολές, είμαστε προσανατολισμένοι στην ακριβή επιστημονική γνώση. Θεωρούμε ότι ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι και επιστήμονας», τονίζει. Εξάλλου, ο πρύτανης της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, κ. Χρόνης Μπότσογλου, θεωρεί ότι η εφαρμοσμένη εκδοχή της Τέχνης είναι θετικό στοιχείο και καλό είναι να δημιουργηθούν νέες σχολές, θα έπρεπε όμως ο χαρακτήρας του Τμήματος να ξεκαθαρίσει, καθώς υπήρχαν ασάφειες. Πάντως, ο κ. Μπότσογλου θεωρεί αθέμιτο να επεμβαίνει ένας επαγγελματικός χώρος (Επιμελητήριο) σε ζητήματα εκπαίδευσης: «Είναι σαν να κάνουν οι αρχιτέκτονες αγωγή στην Αρχιτεκτονική Σχολή».