Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΒΑΤΙΚΑΝΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Εφυγε ο "σκοτεινός" τραπεζίτης Μάρτσινκους

1. Για ένα μήνα συλλέξτε από τις τοπικές εφημερίδες άρθρα σχετικά με περιβαλλοντικά θέματα/προβλήματα της περιοχής σας.

Απεβίωσε χθες στην Αριζόνα σε ηλικία 84 ετών ο αρχιεπίσκοπος Πολ Μάρτσινκους, εξ απορρήτων του πάπα Παύλου ΣΤ' και του Ιωάννη Παύλου Β΄ και επικεφαλής της πανίσχυρης Τράπεζας του Βατικανού για δεκαετίες.

α. Κάθε μαθητής να επιλέξει ένα άρθρο και να γράψει μια περίληψη στην οποία να παρουσιάζει το θέμα του άρθρου, την προέλευση των στοιχείων που συγκέντρωσε (έρευνα, συνέντευξη με ειδικό επιστήμονα, στατιστικά στοιχεία κ.ά.) και τις πιθανές επιπτώσεις του προβλήματος για την τοπική κοινότητα.

Ο Μάρτσινκους, γνωστός και με το προσωνύμιο "Γορίλας" για το παρουσιαστικό και τους μάλλον άξεστους τρόπους του, υπήρξε ένας από τους ισχυρότερους ανθρώπους της Καθολικής Εκκλησίας, αν και αργότερα παραδέχθηκε πως ο κόσμος θα τον θυμάται ως "απατεώνα".

Να γίνει στην τάξη προφορική παρουσίαση του άρθρου εντός 5 λεπτών.

Συνέδεσε το όνομά του με το σκάνδαλο της Banco Ambrosiano και τη συνακόλουθη δολοφονία του ιδιοκτήτη της, Ρομπέρτο Κάλβι, μια ιστορία στην οποία εμπλέκονταν ισχυροί Ιταλοί πολιτικοί παράγοντες, το Βατικανό και η μαφία.

β. Κατατάξτε τα περιβαλλοντικά προβλήματα που αναφέρονται στις εφημερίδες ανάλογα με τη σοβαρότητά τους για την τοπική κοινότητα.

Ο Αμερικανός αρχιεπίσκοπος ισχυρίστηκε πως ούτε ο ίδιος ούτε η τράπεζά του είχαν οποιαδήποτε ανάμειξη στο σκάνδαλο, χωρίς, πάντως να πείσει πολλούς.

Συγκρίνετε τη λίστα σας με αυτές των συμμαθητών σας.

Κι ακόμη ο Μάρτσινκους διατηρούσε στενές επαφές και με τον Μικέλε Σιντόνα, έναν Σικελό τραπεζίτη, ο οποίος είχε αναλάβει να επενδύσει χρήματα του Βατικανού εκτός της Ιταλίας, αλλά στη συνέχεια καταδικάστηκε για σωρεία απατών και ηθική αυτουργία σε φόνο.

Μέσα από συζήτηση και έκθεση επιχειρημάτων προσπαθήστε να καταρτίσετε μια κοινή λίστα για όλη την τάξη.

Για την ανάμειξή του αυτή στα οικονομικά σκάνδαλα ο Μάρτσινκους αναγκάστηκε να μείνει για χρόνια "φυλακισμένος" στο Βατικανό, καθώς ο πάπας του απαγόρευε να το εγκαταλείψει, φοβούμενος πως θα συλλαμβάνονταν και θα ανακρίνονταν σχετικά με τις οικονομικές δοσοληψίες της Καθολικής Εκκλησίας. 2. Αν το σχολείο σας βρίσκεται σε αγροτική περιοχή, κάντε μια έρευνα δίνοντας στους αγρότες της περιοχής σας ένα ερωτηματολόγιο σχετικά με τους τύπους των φυτοφαρμάκων που χρησιμοποιούν, τις γνώσεις τους για την επικινδυνότητα αυτών των χημικών ουσιών, τις προφυλάξεις που παίρνουν κατά τη χρήση τους, τη δοσολογία που χρησιμοποιούν κτλ.

ΠΥΡΗΝΙΚΑ

Ζητήστε τη βοήθεια του καθηγητή των Μαθηματικών για την επεξεργασία των αποτελεσμάτων σας.

Ελπιδοφόρες συνομιλίες Ρωσίας και Ιράν

Στην περίπτωση που τα αποτελέσματά σας είναι παρόμοια με αυτά της έρευνας που αναφέρεται στο ένθετο «Φυτοφάρμακα και αγρότες», σκεφθείτε τρόπους με τους οποίους η συμπεριφορά των αγροτών θα μπορούσε να τροποποιηθεί.

Έπειτα από δύο ημέρες συνομιλιών στη Μόσχα, Ρώσοι και Ιρανοί διαπραγματευτές δήλωσαν πως σχεδιάζουν και άλλες συνομιλίες αυτήν την εβδομάδα, σχετικά με την πρόταση της Ρωσίας να εμπλουτίζει αυτή ουράνιο για λογαριασμό του Ιράν.

3. Υπάρχει στην ευρύτερη περιοχή του σχολείου σας κάποια προστατευόμενη περιοχή όπως, για παράδειγμα, εθνικός δρυμός, υγρότοπος της Συνθήκης Ραμσάρ, αισθητικό δάσος, θαλάσσιο πάρκο, παρθένο δάσος, μνημείο της φύσης;

Μια πρόταση που θεωρείται τρόπος εξασφάλισης ότι η Τεχεράνη δεν θα χρησιμοποιήσει το πυρηνικό καύσιμο για να κατασκευάσει βόμβες.

Σχεδιάστε μια επίσκεψη στην περιοχή.

Αλλά οι δύο πλευρές φάνηκαν χθες να απέχουν πολύ μεταξύ τους, καθώς ο Ιρανός υπουργός Εξωτερικών απέκλεισε οποιαδήποτε επιστροφή στο μορατόριουμ του εμπλουτισμού ουρανίου, την οποία έχει επανειλημμένα ζητήσει η Ρωσία.

Πριν από την επίσκεψη συλλέξτε μερικά στοιχεία (είτε από βιβλιογραφικές πηγές είτε από ειδικούς) όπως, για παράδειγμα, πότε ανακηρύχθηκε η περιοχή προστατευόμενη και γιατί, ποιες ανθρώπινες δραστηριότητες επιτρέπονται και ποιες όχι, εάν υπάρχουν απειλούμενα ή προστατευόμενα είδη, ποιος κρατικός φορέας έχει την επίβλεψη της περιοχής, εάν υπάρχει κέντρο ενημέρωσης κτλ.

Η ιρανική πλευρά χαρακτήρισε τις συνομιλίες "θετικές και εποικοδομητικές", αλλά οι Ρώσοι φάνηκαν περισσότερο επιφυλακτικοί με τον εκπρόσωπο του υπουργείου Εξωτερικών Μιχαήλ Καμίνιν να δηλώνει μόνο πως η πρόταση της Μόσχας εξετάστηκε λεπτομερώς και πως σχεδιάζονται περισσότερες συνομιλίες.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης προσπαθήστε να μιλήσετε με κάποιον υπεύθυνο σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μέτρων προστασίας, τα τυχόν προβλήματα κτλ. Βγάλτε φωτογραφίες, συλλέξτε έντυπο υλικό και οργανώστε μια παρουσίαση για το θέμα στους μαθητές του σχολείου σας.

4. Από πού προέρχεται το νερό που τροφοδοτεί την κοινότητά σας; Ποια υπηρεσία είναι υπεύθυνη για την ύδρευση και τη διαχείριση των αποθεμάτων νερού στην περιοχή σας; Παίρνοντας στοιχεία από αυτή την υπηρεσία κάντε ένα διάγραμμα που να δείχνει τα αποθέματα του νερού στη διάρκεια του προηγούμενου έτους (ανά μήνα). Προβλέψτε προβλήματα που θα είχαν ως συνέπεια τη μείωση της διαθέσιμης ποσότητας νερού για την κοινότητά σας. Πώς θα μπορούσε να γίνει εξοικονόμηση της κατανάλωσης του νερού σε μια τέτοια περίπτωση;

5. Ας υποθέσουμε ότι μια μεγάλη εταιρεία ανακοινώνει τα σχέδιά της για την κατασκευή ενός χημικού εργοστασίου στην περιοχή σας. Ο τοπικός περιβαλλοντικός σύλλογος εκφράζει ανησυχίες για τον κίνδυνο ρύπανσης του εδάφους και των υπόγειων αποθεμάτων νερού από τα τοξικά απόβλητα του εργοστασίου. Όμως το εργοστάσιο θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας για πολλούς συνανθρώπους σας. Τι πρέπει να γίνει; Αφού χωριστείτε σε ομάδες, οργανώστε μια συζήτηση σχετικά με το θέμα. Στη συζήτηση, η οποία θα γίνει στην τάξη στη διάρκεια μιας σχολικής ώρας, κάθε ομάδα θα παριστάνει έναν από τους φορείς που αναμειγνύονται στην υπόθεση (το δήμαρχο της περιοχής, τον εκπρόσωπο της εταιρείας, τον περιβαλλοντικό σύλλογο, τον εκπρόσωπο των πολιτών κτλ.). Ένας μαθητής θα αναλάβει το συντονισμό της συζήτησης, ενώ κάθε ομάδα - φορέας θα παρουσιάσει την άποψή της μέσα από συγκεκριμένα επιχειρήματα.

6. Επισκεφθείτε ένα οικοσύστημα κοντά στο σχολείο σας. Καταγράψτε τα πιο χαρακτηριστικά ζώα και φυτά. Ποια είναι τα κοινά ονόματα αυτών των φυτών και των ζώων; Με τη βοήθεια του καθηγητή σας ή ειδικών βιβλίων αναζητήστε τα επιστημονικά ονόματά τους. Καταρτίστε μερικές τροφικές αλυσίδες του συγκεκριμένου οικοσυστήματος. Βρείτε ενδείξεις αποικοδόμησης. Ποιες προσαρμογές έχουν αναπτύξει τα φυτά προκειμένου να αντεπεξέλθουν στις συγκεκριμένες συνθήκες της περιοχής; Βγάλτε φωτογραφίες. Τοποθετήστε τα στοιχεία που συλλέξατε σε έναν πίνακα και αναρτήστε τον στην τάξη σας.

«Τίποτε δεν έχει νόημα στη Βιολογία παρά μόνο υπό το φως της εξέλιξης». Θεοδόσιος Ντομπζάνσκυ