Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Αθλητική είδηση

( ο σωκρατης φυτανιδης μιλαει για τον αναβληθεντα αγωνα :: 29/1/2006 21:24:04) 

Παγίδες βλέπει στο αγώνα της Λιβαδειάς ο Σωκράτης Φυτανίδης.

ΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΣ

4.1 Τι είναι κοινωνικός θεσμός

Ο ΣΩΚΡΑΤΗΣ ΦΥΤΑΝΙΔΗΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΑΒΛΗΘΕΝΤΑ ΑΓΩΝΑ

Σύγκρουση με έναν κόσμο αδιάφορο

Κάθε κοινωνία, από την πρωτόγονη μέχρι τη σύγχρονη μορφή της, για να λειτουργήσει και να διατηρηθεί πρέπει να ικανοποιεί τις βασικές της ανάγκες (αναπαραγωγή νέων μελών, μετάδοση γνώσης, επίλυση συγκρούσεων κ.ά.).

Υπέρβαση μέσω Λιβαδειάς

Σύγκρουση με το κοινωνικό περιβάλλον και συντριβή ενός ατόμου που δεν θέλει να μοιάζει με τους άλλους στον "Βασιλιά" του Νίκου Γραμματικού, που αρχίζει από αύριο να προβάλλεται στους κινηματογράφους

Για να ικανοποιηθούν αυτές οι ανάγκες δημιουργήθηκαν: • οι οικογενειακοί θεσμοί (π.χ. συγγένεια, γάμος, οικογένεια) για να εξασφαλίσουν την αναπαραγωγή και τη φροντίδα των νέων μελών, • οι εκπαιδευτικοί θεσμοί (π.χ. σχολεία, Πανεπιστήμια) για να εξασφαλίσουν τη μετάδοση και την παραγωγή γνώσεων και αξιών, • οι οικονομικοί θεσμοί (π.χ. επιχειρήσεις, υπηρεσίες) για την παραγωγή αναγκαίων αγαθών , • οι πολιτικοί θεσμοί (π.χ. συμβούλιο γερόντων, βασιλεία, Κοινοβούλιο) για την εξισορρόπηση των συγκρούσεων μεταξύ των ομάδων, • οι θρησκευτικοί θεσμοί (π.χ. τόποι λατρείας, ιερατεία) για τις σχέσεις με το θείο.

Το όνειρο για την υπέρβαση στο πρωτάθλημα, του Απόλλωνα Καλαμαριάς περνάει από τη Λιβαδειά, σύμφωνα με τους περισσότερους "κοκκινόμαυρους" και με την άποψη αυτή φαίνεται να συμφωνεί και ο Σωκράτης Φυτανίδης με την προϋπόθεση να παίζουν ακόμη καλύτερο ποδόσφαιρο

ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΓΙΟΣ

Τα μέλη επομένως της κοινωνίας για να ικανοποιήσουν τις παραπάνω ανάγκες τους αναπτύσσουν σταθερές και οργανωμένες σχέσεις (π.χ. γονείς-παιδιά, δάσκαλοι-μαθητές) και δραστηριότητες (π.χ. εκπαίδευση, οικογένεια, εκκλησία).

Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΑΥΡΙΔΗ

"Δεν είναι καθόλου εύκολο να πηγαίνεις - από φύση, όχι για να προκαλέσεις - κόντρα στο ρεύμα, αναζητώντας να βρεις την αλήθεια σου.

Οι οργανωμένες και σταθερές σχέσεις και δραστηριότητες που έχουν σκοπό να ικανοποιήσουν σημαντικές κοινωνικές ανάγκες αποτελούν τους θεσμούς.

Η μετάθεση του αγώνα δεν δείχνει να επηρεάζει τους παίκτες τού Μάκη Κατσαβάκη, οι οποίοι προετοιμάζονται σε συνθήκες αγώνα και περιμένουν την έναρξή του, για να επιμηκύνουν την επιτυχημένη πορεία τους.

Αυτό κάνει και "Ο βασιλιάς" της ταινίας μου, με αποτέλεσμα να μπει στο μάτι των αδιάφορων και κυνικών ανθρώπων του περιβάλλοντός του", λέει ο Νίκος Γραμματικός

Όπως παρατηρούμε, τα βασικά χαρακτηριστικά των θεσμών είναι: • έχουν σημαντικούς κοινωνικούς σκοπούς, όπως είναι η μόρφωση, η παραγωγή αγαθών, η ασφάλεια κ.λ.π., • παραμένουν σχετικά σταθεροί, π.χ. ο θεσμός της οικογένειας ή του σχολείου, παρά τις μεταβολές τους, διατηρούν σχετικά σταθερές τις βασικές σχέσεις μεταξύ των ατόμων και των ρόλων τους (γονείς-παιδιά, δάσκαλοι-μαθητές). "Δεν μας απασχολεί η αλλαγή ημερομηνίας του αγώνα" τονίζει ο διεθνής αμυντικός και εφιστά την προσοχή στους συμπαίκτες του γιατί το παιχνίδι κρύβει παγίδες:

Στο παρά πέντε, "Ο βασιλιάς" θα μπορούσε να είναι η "Ευδοκία" της δεκαετίας μας!

φωτ. 4.1 Ανθρώπινος οργανισμός: Η κίνηση είναι αποτέλεσμα συνεργασίας σκελετού και μυϊκού συστήματος, συμμετέχουν όμως και άλλα συστήματα, όπως το κυκλοφορικό, αναπνευστικό και νευρικό. Ο ανθρώπινος οργανισμός, ικανοποιεί τις ανάγκες του μέσα από συστήματα λειτουργίας, όπως το κυκλοφορικό, το πεπτικό, τα αναπνευστικό σύστημα. Κάθε σύστημα έχει επιμέρους όργανα π.χ. στομάχι, πνεύμονες, καρδιά, εγκέφαλος, που πραγματοποιούν σημαντικές λειτουργίες, όπως η πέψη, η αναπνοή, η κυκλοφορία του αίματος, η κίνηση. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να αντιληφθούμε και την κοινωνία. Τα επιμέρους συστήματά της είναι η οικονομία, η εκπαίδευση, η πολιτική, η θρησκεία, η αναπαραγωγή και ανατροφή των νέων μελών. Κάθε σύστημα έχει τα όργανα του που είναι οι θεσμοί. Σήμερα υπάρχουν εκατοντάδες θεσμοί για κάθε σημαντική λειτουργία της κοινωνίας, όπως οικονομικοί, πολιτικοί κ.λ.π. Η διαφορά της κοινωνίας από τον ανθρώπινο οργανισμό, είναι ότι η κοινωνία μπορεί να αλλάζει θεμελιακά (αξίες, κανόνες, θεσμοί) και να διατηρείται στη ζωή, όπως στις περιπτώσεις των επαναστάσεων, ενώ στον ανθρώπινο οργανισμό κάτι τέτοιο είναι αδύνατο. - Να συζητήσετε στην τάξη παραδείγματα οικονομικών, πολιτικών, θρησκευτικών, εκπαιδευτικών θεσμών που υπάρχουν σήμερα στην ελληνική κοινωνία. Για κάθε θεσμό να αναφέρετε τις σταθερές σχέσεις μεταξύ των ρόλων.

"Θέλουμε να συνεχίσουμε την ανοδική πορεία μας, η οποία ξεκίνησε εδώ και ένα δίμηνο, αλλά οι πολλές διακοπές μας φρενάρουν.

Ο Νίκος Γραμματικός, πάντως, έκανε μία από τις τέσσερις καλύτερες φετινές ταινίες του ελληνικού σινεμά, στην οποία ο ήρωάς του συγκρούεται με το κοινωνικό περιβάλλον και συνθλίβεται.

Χρειάζεται να δείξουμε την απαραίτητη προσοχή στον αντίπαλο, γιατί είναι μία καλή ομάδα που έχει τους ίδιους στόχους".

Ποιος είναι "Ο βασιλιάς" σου;

ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΟ πέρασμα των "κοκκινόμαυρων" χωρίς βαθμολογικές απώλειες από τη Λιβαδειά για πολλούς ισοδυναμεί με μία καλύτερη πορεία στο πρωτάθλημα.

"Ένας άνθρωπος που προσπαθεί να ορίσει τη ζωή του από το μηδέν - βγαίνει από τη φυλακή - να βρει τις ρίζες του και να ζήσει με αξιοπρέπεια και ειλικρίνεια", λέει ο Νίκος Γραμματικός

Ο Φυτανίδης θεωρεί ότι ο στόχος όλων είναι το θέαμα και φυσικά ένα καλύτερο πλασάρισμα των "κοκκινόμαυρων" στην πρώτη δεκάδα της βαθμολογίας:

Και το περιβάλλον με το οποίο συγκρούεται, τι είδους άνθρωποι το αποτελούν;

"Πρωταρχικός στόχος μας είναι η νίκη στο παιχνίδι με τον Λεβαδειακό, αλλά και ο βαθμός δεν είναι άσχημος. "Άνθρωποι που λένε "Δεν είμαι εγώ αυτός που θα αλλάξει τον κόσμο", "Ο καθένας για την πάρτη του", "Όποιος πρόλαβε τον Κύριο οίδε", "Τι με νοιάζει εμένα τι γίνεται στη Ρουάντα" ή, για την καμένη φύση γύρω τους, "Τσιμέντο να γίνει"! Χρειάζεται να "κλειδώσουμε" την παραμονή της ομάδας και αν αυτή επιτευχθεί γρήγορα να κοιτάξουμε να παίξουμε ακόμη καλύτερο ποδόσφαιρο. Ένας κόσμος κυνικός, αδιάφορος και ανασφαλής". Χωρίς άγχος μπορούμε να φτάσουμε ακόμη πιο ψηλά στο βαθμολογικό πίνακα, αλλά αυτό θα το δούμε στη συνέχεια".

Η ιστορία του "Βασιλιά" βασίζεται σε αληθινό περιστατικό. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ τα στοιχεία εκείνα που θα δώσουν τους τρεις βαθμούς στον Απόλλωνα εξηγεί ο 22χρονος αμυντικός: Ξεκινάει με τον Βαγγέλη - τον υποδύεται ο Βαγγέλης Μουρίκης που βραβεύτηκε η ερμηνεία του στα φετινά Κρατικά Βραβεία, όπου το φιλμ κέρδισε και το τρίτο βραβείο καλύτερης ταινίας - να βγαίνει από τη φυλακή και να πηγαίνει στο έρημο χωριό του πατέρα του αποφασισμένος να ξαναζωντανέψει το ερειπωμένο σπίτι του. "Με βάση τα μέχρι τώρα δεδομένα το γήπεδο θα είναι βούρκος. Εκεί, όμως, θα μπει στο μάτι των νεόπλουτων της περιοχής και η σύγκρουσή τους θα φτάσει στα άκρα και θα βαφτεί στο αίμα… Είναι γνωστό ότι είμαστε μία πολύ τεχνική ομάδα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι παίκτες δεν διαθέτουν δύναμη. Μία ελληνική ταινία με δουλεμένο σενάριο - γραμμένο από τον σκηνοθέτη και τον Νίκο Παναγιωτόπουλο - που αν είχε αποφύγει τα αλλεπάλληλα φινάλε, θα ήταν μια γροθιά στο στομάχι… Τέτοιου είδους παιχνίδια με αυτές τις κλιματολογικές συνθήκες κερδίζονται με καρδιά και ψυχή.

"Ο ήρωάς μου δεν είναι περιθωριακός.

Οι παίκτες του Απόλλωνα έχουν αποδείξει πολλές φορές ότι διαθέτουν τέτοια στοιχεία" και αναφέρεται στο γεγονός ότι απέναντί τους θα έχουν ένα πρώην συμπαίκτη τους, τον Νίκο Ζαφειρόπουλο:

Από τη στιγμή που βγαίνει από τη φυλακή, προσπαθεί να δει αλλιώς τα πράγματα γύρω του και να ξεκινήσει τη ζωή του από την αρχή.

"Σίγουρα πρόκειται για ένα πολύ καλό τερματοφύλακα, αλλά για τη διάρκεια του αγώνα θα είναι αντίπαλος.

Κάθε άνθρωπος που είναι διαφορετικός από τους άλλους, δεν πάει να πει ότι είναι και περιθωριακός.

Μετά το παιχνίδι θα έχουμε την ευκαιρία να κουβεντιάσουμε μαζί του".

Μπορεί να ενταχθείς σε ένα σύνολο και να παραμένεις διαφορετικός, να έχεις τη συνείδησή σου ήσυχη", ξεκαθαρίζει ο 40χρονος σκηνοθέτης, που μέχρι τώρα μόνο καλά και ενδιαφέροντα φιλμ έχει κάνει - "Κλειστή στροφή", "Η εποχή των δολοφόνων", "Απόντες" και το ντοκιμαντέρ "Νυχτολούλουδα"! Ο μόνος άνθρωπος που θα καταλάβει τον "Βασιλιά", θα είναι ο αστυνομικός της περιοχής - τον ερμηνεύει ο Μηνάς Χατζησάββας, που κάνει μία από τις καλύτερες εμφανίσεις του στον κινηματογράφο. Μία σχέση που είναι πρωτόγνωρη στην ιστορία του ελληνικού σινεμά και ο σκηνοθέτης την δικαιολογεί πολύ απλά: "Ο αστυνομικός διακρίνει στο βλέμμα του ήρωα ειλικρίνεια και τιμιότητα και αυτό τον κάνει να υπερβεί τη στολή του και τη θέση του. Είναι αντιφατικός χαρακτήρας και σε όλη τη διάρκεια της ταινίας προσπαθεί να κρατάει τις ισορροπίες. Αλλά όταν τα πράγματα φτάνουν στα άκρα και μπαίνει ζήτημα ζωής και θανάτου, ξεκαθαρίζει τη θέση του - πάει με τη μεριά της ανθρωπιάς".

Είναι εμφανές στην ταινία ότι είσαι με τη μεριά του ήρωά σου, αλλά στο τέλος τον βάζεις να συντρίβεται. Γιατί;

"Φτάνω στα άκρα, για να σχολιάσω την ισοπέδωση των συναισθημάτων που πάνε να γίνουν κατάσταση πραγμάτων γύρω μας. Ήθελα να ξανασκεφτούμε και να οριστούν οι έννοιες καλού - κακού, δίκαιου - άδικου, αληθινού - ψευδούς, ηθικού - ανήθικου".

Το άτομο που συμπεριφέρεται αλλιώτικα, συνθλίβεται από το ομογενοποιημένο σύνολο που ζηλεύει και δεν επιτρέπει τέτοιες "ανταρσίες". Και πέρα από αισιόδοξη ή απαισιόδοξη ματιά, ο Νίκος Γραμματικός διαπιστώνει: "Τα σημαντικά πράγματα στην ανθρώπινη ιστορία γίνονται πάντα με βίαιο τρόπο. Η κοινωνία έχει ανάγκη να εκτονώσει τη βία της, να βρει εξιλαστήρια θύματα - ακόμα και στην Τ.V. καθημερινά και σε εκχυδαϊσμένη μορφή βλέπουμε τέτοια φαινόμενα".

"Οι ταινίες μας είναι γεννήματα των αναγκών"

Γιατί οι ελληνικές ταινίες δυσκολεύονται να έρθουν σε επαφή με το σινεφίλ κοινό;

"Οι ευθύνες είναι μοιρασμένες. Η απώλεια της αξιοπιστίας του ελληνικού κινηματογράφου στη δεκαετία του '80 ήταν μεγάλο πρόβλημα. Τώρα, σιγά σιγά την ξανακερδίζουμε. Οι ταινίες μας είναι γεννήματα των αναγκών - όχι της ματαιοδοξίας ή των χρημάτων. Κάνουμε ταινίες για να πλουτίσουμε την καρδιά μας, όχι τις τσέπες μας. Κάνουμε ταινίες όπως μπορούμε, όχι όπως θέλουμε, με ελάχιστα χρήματα. Αλλά εμένα μου αρέσει αυτό. Γιατί δένει τους ανθρώπους του κινηματογραφικού χώρου. Δεν ξέρω αν θα τα κατάφερνα χωρίς προβλήματα! Με τον σεναριογράφο-συγγραφέα Νίκο Παναγιωτόπουλο έχουμε κάνει τρεις ταινίες, έχουμε δεθεί πάρα πολύ, όπως και με τους ανθρώπους που γυρίσαμε τον "Βασιλιά", και αν δεν εκαναν αυτοθυσίες δεν θα την τελειώναμε ποτέ. Δεν μου αρέσει να μεμψιμοιρώ. Αν εφαρμοζόταν ποτέ η επιστροφή του 1,5% από τα κανάλια στον κινηματογράφο, τα πράγματα θα έπαιρναν άλλη τροπή".