Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Αθλητική είδηση

( κολοσσος ροδου :: 22/1/2006 22:26:01) 

ΚΟΛΟΣΣΟΣ ΡΟΔΟΥ Ο "μοντέρνος" κόσμος του Προέδρου Μπους

Οδυσσέας Ελύτης

Πήρε και άλλον Τόμιτς

REGIS DEBRAY

Ο υπερρεαλισμός απελευθερώνει, στην αρχή της ποιητικής του δημιουργίας, και τον Οδυσσέα Ελύτη (1911-1996).

Την ώρα που Ηρακλής και ΠΑΟΚ κινδυνεύουν και προσπαθούν να μείνουν όρθιοι από τα προβλήματά τους, ο Κολοσσός… ενισχύεται. Σήμερα βιώνουμε ένα παράδοξο.

Ο ποιητής (Οδυσσέας Αλεπουδέλης) γεννήθηκε στο Ηράκλειο Κρήτης, είχε όμως καταγωγή από τη Μυτιλήνη.

Μετά τον Μίλαν Τόμιτς, τον Στιβ Λόγκαν, τον Γιόσκο Πόλιακ στην ομάδα της Ρόδου προστέθηκε και ένας άλλος Τόμιτς, ο Ντράζαν, κροατικής καταγωγής με γερμανική υπηκοότητα. Ο νέος κόσμος του Αμερικανού Προέδρου Τζορτζ Μπους, μεταμοντέρνος στην τεχνολογία του, μοιάζει να είναι προμοντέρνος στις αξίες του.

Μαθητής ακόμα εκδηλώνει τα πρώτα πνευματικά του ενδιαφέροντα.

Ο Τόμιτς, πρώην διεθνής με την εθνική Γερμανίας είναι 32 ετών, έχει ύψος 1,97 κι είναι αριστερόχειρας. Όταν πρόκειται για τις αρχές που προσδιορίζουν τη δράση της, η Αμερική βρίσκεται δύο ή τρεις αιώνες πίσω από την "παλιά Ευρώπη".

Στα δεκάξι του διαβάζει ελληνικά και γαλλικά βιβλία και γνωρίζει την ποίηση του Καβάφη.

Έχει αγωνιστεί στην Αλμπα, στη Βόννη, στη Σαλόν, στην Κολονία, στην Αλικάντε και στη Λα Πάλμα. Αφού οι δύο ήπειροι δεν μπήκαν στην Ιστορία την ίδια χρονική στιγμή, το χάος που τις χωρίζει δεν έπρεπε να μας εκπλήττει.

Το 1929 είναι η χρονιά που πραγματοποιείται η μεγάλη του στροφή στην ποίηση.

Φέτος ξεκίνησε τη σεζόν στην Πολωνία και συγκεκριμένα στην Τανόφ. Η Ευρώπη υπερασπίζει ένα κοσμικό όραμα του κόσμου, ενώ οι πουριτανικές ΗΠΑ θεωρούν ότι είναι οι εκλεκτοί εκπρόσωποι του Καλού, με αποστολή να πλήξουν το Κακό.

Διαβάζει Ελυάρ και Λόρκα και ανακαλύπτει τον υπερρεαλισμό.

ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟΣ: Παράπονα εκ νέου έχουν οι άνθρωποι του Μακεδονικού, για την αντιμετώπιση που έχουν από τους διαιτητές στους τελευταίους αγώνες.

Αλλά όσο για το ποιος από αυτούς τους δύο κόσμους ­ ο κοσμικός, της Ευρώπης, ή ο φονταμενταλιστικός, των ΗΠΑ, είναι ο πιο απαρχαιωμένος, σίγουρα δεν είναι αυτός που ο Ντόναλντ Ράμσφελντ είχε κατά νου όταν μιλούσε περί "παλιάς Ευρώπης".

Το 1934 γράφει τα Πρώτα ποιήματα που αργότερα θα παρουσιαστούν στους Προσανατολισμούς (1939).

Τα παράπονα των "πράσινων" επικεντρώνονται και πάλι στον Στέλιο Κουκουλεκίδη.

Την επόμενη χρονιά, το 1935, θα γνωρίσει τον Ανδρέα Εμπειρίκο και θα ταξιδέψουν μαζί στη Μυτιλήνη.

"Προσπαθήσαμε για την νίκη, γνωρίζοντας ότι θα φτάναμε πιο κοντά στην παραμονή.

Εκεί θα ανακαλύψει τη ζωγραφική του

Παλέψαμε, αλλά στην τρίτη περίοδο βγήκαμε τελείως εκτός ρυθμού και δεν κάναμε τίποτα καλά σε άμυνα και επίθεση.

Θεόφιλου, από την οποία θα επηρεαστεί ιδιαίτερα.

Στην τέταρτη περίοδο μπήκαμε αποφασισμένοι να αντιδράσουμε και να κάνουμε μία αντεπίθεση και τα καταφέραμε μέχρι ένα σημείο.

Την ίδια χρονιά μέσω του ποιητή Σαραντάρη συναντά τους Σεφέρη, Κατσίμπαλη, Θεοτοκά και

Πλέον κοιτάμε την επόμενη ημέρα και το παιχνίδι με τον Παναθηναϊκό που είχε εξαιρετικά δύσκολο", τόνισε ο Έλτον Μπράουν.

Καραντώνη που εκδίδουν το περιοδικό Νέα Γράμματα.

ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΣ: Μιλώντας στην επίσημη ιστοσελίδα του Ολυμπιακού ο Σοφοκλής Σχορτσιανίτης τόνισε για τον αγώνα με την Πρόκομ στην Πολωνία για την Ευρωλίγκα πως "…θέλουμε να κερδίζουμε κάθε παιχνίδι κι αυτός είναι ο στόχος μας.

Στο 11ο τεύχος του περιοδικού αυτού, που, όπως είδαμε, φιλοξένησε στις σελίδες του τους περισσότερους λογοτέχνες της Γενιάς του '30, θα δημοσιεύσει μια σειρά ποιημάτων με το ψευδώνυμο «Ελύτης».

Θέλουμε τη νίκη στην Πολωνία και για να δείξουμε ότι μπορούμε και ξέρουμε να κερδίζουμε εκτός έδρας και να διώξουμε από πάνω μας την ταμπέλα της ομάδας έδρας που αρχίζει και δημιουργείται.

Οδ. Ελύτης, Κολάζ (Ο κήπος με τις αυταπάτες)

Το κάναμε στη Ρόδο, αλλά στην Πολωνία θα πρέπει να είμαστε πολύ καλύτεροι για να τα καταφέρουμε".

Από το 1935 ως το 1940 ο Οδυσσέας Ελύτης δημοσίευσε κείμενα που ανακινούσαν το ζήτημα του υπερρεαλισμού στην Ελλάδα, ζήτημα που είχε προκύψει με την «Υψικάμινο» του Ανδρέα Εμπειρίκου. Η ιδιαιτερότητα της ποιητικής του φωνής θα επιβεβαιωθεί με την έκδοση της συλλογής Ήλιος ο πρώτος (1943). Ενώ ο Γιώργος Σεφέρης ανανεώνει την ελληνική ποίηση επηρεασμένος από το συμβολισμό, ο Οδυσσέας Ελύτης γράφει έχοντας αφομοιώσει τα πιο ουσιώδη στοιχεία του υπερρεαλισμού. Ο ποιητής, που υπηρέτησε ως έφεδρος αξιωματικός στον ελληνοϊταλικό πόλεμο, το 1945 δημοσίευσε στο περιοδικό Τετράδιο το Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας. Ο νεκρός ήρωας ανασταίνεται μέσα στην ανοιξιάτικη ελληνική φύση. Ο πόλεμος συγκλονίζει τον ποιητή, ο οποίος μεταφέρει την ποίησή του περισσότερο από το εγώ στο εμείς και ενδιαφέρεται όλο και περισσότερο για το ελληνικό ιστορικό παρελθόν. Το έργο όμως που απασχόλησε περισσότερο την ελληνική αλλά και την ξένη κριτική, ένα έργο που μεταφράστηκε σε πολλές γλώσσες και έγινε ιδιαίτερα αγαπητό στο κοινό με τη βοήθεια της μελοποίησης αποσπασμάτων του από το Μίκη Θεοδωράκη, είναι αναμφίβολα το Άξιον εστί (1959). Το σημαντικότερο γνώρισμα του Άξιον εστί είναι η μελετημένη αρχιτεκτονική που διακρίνει τα τρία μέρη του έργου (Η Γένεσις -Τα Πάθη - Το Δοξαστικόν), όπου αφθονούν εκφραστικοί τρόποι από την ορθόδοξη εκκλησιαστική παράδοση και γίνεται φανερή η σύνδεση του ιστορικού παρελθόντος του ελληνισμού με το παρόν. Με το έργο αυτό, στο οποίο ο ποιητής κατορθώνει να εκφράσει ποιητικά τα πιο γόνιμα στοιχεία της νεοελληνικής μας παράδοσης αρχίζει η ώριμη περίοδος στην ποίηση του Ελύτη. Στη συνέχεια ο ποιητής δημοσίευσε μικρότερες ποιητικές συλλογές (Το Φωτόδεντρο και η δέκατη τέταρτη ομορφιά, Τα Ετεροθαλή, Ο μικρός Ναυτίλος, Ιδιωτική Οδός, Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας). Οι μεταφράσεις του ξένων ποιητών (Ρεμπώ, Ελυάρ, Μαγιακόφσκι κ.ά.) συγκεντρώθηκαν σε τόμο με τίτλο Δεύτερη γραφή (1971) και τα πεζά του δοκίμια στον τόμο Ανοιχτά χαρτιά (1971) και Εν λευκώ (1992). Εδώ περιέχονται οι μελέτες του για τον Κάλβο, τον Παπαδιαμάντη, το Θεόφιλο κ.ά. Η αναγνώριση του Ελύτη σε διεθνές επίπεδο έγινε το Δεκέμβριο του 1979, όταν του απονεμήθηκε το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας.