Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Κριτική μουσικής

( ηπειρώτικα, περήφανα και πολυφωνικά :: 15/1/2006 19:35:27) 

Το σχήμα "Διώνη" αποτελείται από έξι Ηπειρώτισσες που επιδίδονται με επιτυχία στην ερμηνεία και την παρουσίαση της δικής τους μουσικής παράδοσης, της ηπειρώτικης πολυφωνίας.

ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ - ΠΡΟΚΛΗΣΗ

Ερωτήσεις

Το γυναικείο σχήμα "Διώνη" στα μονοπάτια της φωνητικής παράδοσης

Ο Δ. Κουφοντίνας εξομοίωσε πάλι τη δράση της 17Ν με την αντίσταση κατά χούντας και Κατοχής

1. Βρείτε στο κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο, κεφ. 6, ολόκληρο το "Πάτερ ημών" και σημειώστε ακριβώς την παραπομπή.

Ηπειρώτικα, περήφανα και πολυφωνικά

Ένα μανιφέστο-πρόκληση, με αναφορές για «πολιτική δράση» της 17Ν, ήταν η «τελευταία λέξη» του Δημήτρη Κουφοντίνα στη διαδικασία των αγορεύσεων επί της ένστασης για την αναρμοδιότητα του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων, που δικάζει τους κατηγορουμένους για συμμετοχή στις τρομοκρατικές πράξεις της οργάνωσης.

2. Βρείτε και φέρτε πληροφορίες για τα ιερά βιβλία των παρακάτω μεγάλων θρησκειών: Ισλαμισμός, Βουδισμός, Ινδουισμός, Κομφουκιανισμός, Ταοϊσμός.

Κριτική ΑΝΤΩΝΗΣ Ι. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ

Ο κ. Κουφοντίνας, ο οποίος άλλωστε έχει αναλάβει από την ημέρα της παράδοσής του «πολιτική ευθύνη» για τις ενέργειες της 17Ν, επιχείρησε να εξομοιώσει την Ελλάδα της Κατοχής, του Εμφυλίου και της χούντας με το δημοκρατικό καθεστώς μέσα στο οποίο έδρασε η 17Ν. Στόχευσε δε στον χαρακτηρισμό των εγκλημάτων της οργάνωσης ως «πολιτικών». 3. Βρείτε από την Κ. Διαθήκη τα παρακάτω χωρία των 4 Ευαγγελίων: Μτ 21, 9. Μκ 11· 9-1Ο. Λκ 19, 37-38. Ιω 12, 12-13.

Είναι αλήθεια πως και η μουσική μας παράδοση, αυτή η πολιτιστική παρακαταθήκη που εκφράζει με τρόπο μοναδικό και γνήσιο τα πάνδημα αισθήματα και τη λαϊκή ιδιοσυγκρασία, δεν έχει μείνει ανέπαφη από τα σημεία των καιρών.

Μάλιστα αναρωτήθηκε κάποια στιγμή: Γράψτε τα σε 4 παράλληλες στήλες και εντοπίστε ομοιότητες και διαφορές που έχουν μεταξύ τους.

Η έντονη διάθεση εμπορευματοποίησης που εκπορεύεται αλλά ταυτόχρονα καθοδηγεί έναν ασύστολο καταναλωτισμό, μαζί με την πολιτιστική ομοιογένεια που επιβάλλει η χοάνη του αστικού τοπίου, οι ρυθμοί της επιβίωσης και ο συστηματικός προσηλυτισμός σε μια νόθα αλλά θελκτική κουλτούρα, δεν έχουν αφήσει αλώβητη ούτε τη δημοτική μας μουσική.

«Κανένα πολιτικό έγκλημα δεν έγινε στην Ελλάδα τις τελευταίες δεκαετίες;»

Το ζήσαμε και το ζούμε καθημερινά, βομβαρδιζόμενοι εκτεταμένα με πάμπολλα ηχητικά παραδείγματα από τα διάφορα μέσα.

Υπό το επιδοκιμαστικό βλέμμα της Αγγελικής Σωτηροπούλου, η οποία στο τέλος τον συνεχάρη με φιλιά, ο Δημ. Κουφοντίνας - έχοντας μάθει πολλά από τις αγορεύσεις των συνηγόρων (νομικούς όρους κ.λπ.) - κατέβαλε την ύστατη προσπάθεια να πείσει το δικαστήριο ότι είναι αναρμόδιο να δικάσει τους κατηγορουμένους για τρομοκρατία.

Η συστηματική καλλιέργεια ενός περιβάλλοντος στο οποίο κυριαρχεί η παγκοσμιοποιημένη μουσικά αντίληψη, η οποία χρησιμοποιεί ή συμπλέκεται επιφανειακά με κάποια έθνικ(ά) στοιχεία, αποτελεί μια αδιαμφισβήτητη και ίσως μη αναστρέψιμη πραγματικότητα.

Προσεκτικός στις εκφράσεις του, αναφερόταν διαρκώς στην οργάνωση και ποτέ στο πρώτο ενικό ή πρώτο πληθυντικό πρόσωπο, προκειμένου να αποφύγει τυχόν παρεξηγήσεις εκ μέρους των συγκατηγορουμένων του.

Και τα κλωνοποιημένα παράγωγα αυτής της προκρούστειας βιομηχανίας δεν είναι παρά μεταλλαγμένος καπνός από το ίδιο άγευστο αλλά εμπορικό χαρμάνι.

Δεν παρέλειψε ωστόσο να προεξοφλήσει τη διαφωνία των δικαστών με τον νόμο που έχουν κληθεί να εφαρμόσουν, λέγοντας:

Προϊόντα που μπορεί να κινούνται στους χτύπους της εποχής μας και να εκμεταλλεύονται με μαστοριά και επιτυχία κοντά στην όποια γονιδιακή μουσική προδιάθεση, τον οφθαλμολάγνο συρμό, δεν παύουν όμως να αποτελούν εφήμερα δημιουργήματα μαζικής εστίασης και όχι καλλιτεχνικές δημιουργίες ικανές να αντέξουν στη φθορά του χρόνου.

«Η 17Ν από τη δράση της, τις επιδιώξεις της, τα αποτελέσματα της δράσης της και την απήχηση που είχε ήταν μια καθαρά πολιτική οργάνωση της επαναστατικής αριστεράς.

Δυναμική απάντηση

Κι εσείς είστε το κατ' εξοχήν αρμόδιο δικαστήριο να δικάσει τους κατηγορουμένους για τη 17Ν και πάλι μ' έναν ειδικό νόμο.

Ανεξάρτητες προσπάθειες, όπως αυτή του σχήματος "Διώνη", αποτελούν τη δυναμικότερη και ποιοτικότερη απάντηση στα φαινόμενα που περιγράψαμε.

Ανεξάρτητα αν εδώ έχουμε μπροστά μας ένα από εκείνα τα μικρά αδιόρθωτα παιχνιδάκια που σκαρώνει η ιστορία, δηλαδή να εφαρμόζουν έναν ειδικό νόμο άνθρωποι που ομολογούν ότι διαφωνούν μ' αυτή τη διαδικασία».

Με ξεκάθαρο και μοναδικό στόχο το πολυφωνικό τραγούδι της Ηπείρου, με οδηγό την άφθαρτη βιωματική εμπειρία, με πυξίδα τη γνώση και το ένστικτο που χαρίζει η πρόσβαση στο πρωτογενές υλικό και με αφετηρία τη Θεσσαλονίκη έξι δροσερές Ηπειρώτισσες επιδίδονται με επιτυχία στην ερμηνεία και την παρουσίαση της δικής τους μουσικής παράδοσης, της ηπειρώτικης πολυφωνίας.

Ο Δημήτρης Κουφοντίνας, ο οποίος κατά τη διάρκεια των αγορεύσεων όλων των παραγόντων της δίκης παρακολουθούσε με ιδιαίτερο ενδιαφέρον κρατώντας παράλληλα και σημειώσεις, αναγκάστηκε να διευκρινίσει τη δήλωση που προ ημερών είχε κάνει παραλληλίζοντας τον εαυτό του με τον Κολοκοτρώνη, λέγοντας:

Το πρώιμο και απαιτητικό αυτό είδος μουσικής, που συναντάται σε αυτή τη γωνιά της πατρίδας μας, αποτελεί μια ξεχωριστή ψηφίδα στο πολύχρωμο μωσαϊκό της λαϊκής μας μουσικής, που μοιάζει να ζωντανεύει και να παίρνει σάρκα στις ερμηνείες της Γεωργίας Τέντα, της Ειρήνης και της Παναγιώτας Κολιούση, της Ευαγγελίας, της Παρασκευής και της Χριστίνας Γκόγκου.

«Σε καμιά περίπτωση δεν έβαλα τον εαυτό μου δίπλα στον Κολοκοτρώνη ή τη 17Ν δίπλα στο παράνομο ΚΚΕ.

Ηπειρώτικη πολυφωνία

Δεν μπορούμε να συγκρίνουμε το μικρό με το μεγάλο.

Ιδιόμορφη στην έκφρασή της, λιτή ως προς τα χρώματα και πρωτόλεια ως προς τη σύνθεσή της, η πολυφωνία της Ηπείρου χρωματίζεται με ενθουσιασμό μέσα από τις ερμηνείες του σχήματος "Διώνη", προσδίδοντας την προσήκουσα ποιότητα σε μια άλλη μουσική πραγματικότητα, η οποία αξίζει σίγουρα καλύτερη τύχη απ' αυτήν μιας έστω καλοσυντηρημένης αντίκας ή μιας απλώς ανοργασμικής μουσικολογικής καταγραφής.

Η δήλωση ήταν ξεκάθαρη.

Γι' αυτό και με εμφατικό τρόπο συμπορευόμαστε αισθητικά και επικροτούμε τις ερμηνευτικές επιλογές και επιδιώξεις του σχήματος ακόμη και σε ένα ανοίκειο αστικό περιβάλλον, όπως αυτό της μακεδόνισσας Θεσσαλονίκης.

Υποστήριξα ότι ο ιστορικός του μέλλοντος θα τοποθετήσει αυτή τη δίκη - τηρώντας τις αναλογίες - δίπλα στις δίκες των αγωνιστών του Εικοσιένα, του Εμφυλίου και της χούντας».

Γιατί τραγούδια, όπως το γνωστό "Γιάννη μου το μαντήλι σου" ή το "Σαν κοιμηθεί το κύμα" και το "Σεις περήφανα πουλάκια", που ακούσαμε να ερμηνεύουν τα κορίτσια της "Διώνης" με σοβαρότητα, σεβασμό και μακριά από το μπλαζέ ύφος της εποχής μας, έχουν τη δύναμη να επικοινωνήσουν με το παρελθόν στο χώρο και στο χρόνο και μαζί να προσανατολίσουν ένα ταξίδι όπου ο παρτής, ο γυριστής, ο κλώστης και ο ισοκράτης παίρνουν την πνοή της Πίνδου, από τη Χειμάρρα και τη Δερέπολη μέχρι το Σούλι και τη δύναμη να χτίσουν ακόμη ένα στέρεο γιοφύρι ελπίδας, με τον άνθρωπο, τη ζωή, την τέχνη και το μέλλον του λαϊκού μας πολιτισμού.

Ασκώντας κριτική στις τοποθετήσεις των συνηγόρων πολιτικής αγωγής, χαρακτήρισε ξύλινη τη γλώσσα που χρησιμοποίησαν και, όπως είπε, αναρωτιόταν αν θα μπορούσαν να πείσουν τον λαό ότι η δράση της 17Ν δεν ήταν πολιτική, στην περίπτωση που η συνεδρίαση θα μεταδιδόταν τηλεοπτικά ή ραδιοφωνικά.

Οι άξονες δράσης της 17Ν, σύμφωνα με την ανάλυση του Δ. Κουφοντίνα, ήταν δύο. Ο αντιιμπεριαλιστικός και ο αντικαπιταλιστικός. Οι ενέργειές της, πρόσθεσε, αποτελούσαν απάντηση στη βία των οικονομικών σχέσεων και στα εγκλήματα της κυρίαρχης ελίτ εις βάρος του λαού και της χώρας.

Τη νομιμοποίηση της δράσης της οργάνωσης στη λαϊκή συνείδηση θεωρεί αυτονόητη ο κατηγορούμενος, προεξοφλώντας ότι οι ενέργειες της 17Ν εκλαμβάνονταν ως πράξεις απόδοσης δικαιοσύνης, αφού στην Ελλάδα ουδείς έχει καταδικαστεί σε ισόβια για κατάχρηση δημόσιου χρήματος. «Φαίνεται ότι στην Ελλάδα ουδείς καταχράται δημόσιο χρήμα…», είπε ειρωνικά.

Με ιδιαίτερη αναφορά στην απήχηση της 17Ν στην κοινή γνώμη, διά της παράθεσης στοιχείων από δημοσκόπηση που διενεργήθηκε το 2001, ο Δημ. Κουφοντίνας επιχείρησε να τεκμηριώσει την περί νομιμοποίησης της 17Ν θέση του, καθώς, όπως είπε, ένας στους δέκα νέους συμφωνεί με την οργάνωση.

Ερωτικό «χτύπημα»

Η «αγόρευση» του συζύγου είχε τελειώσει και πριν προλάβει να καθήσει ο Δημ. Κουφοντίνας, η Αγγελική Σωτηροπούλου τινάχθηκε σαν ελατήριο και αγκάλιασε τον «αγορητή». Η επίθεση αγάπης ολοκληρώθηκε με ένα φιλί και ένα χάδι. Ο «Λουκάς» δεν ανταπέδωσε το ερωτικό «χτύπημα». Παρέμεινε σοβαρός και ευθυτενής, ανιχνεύοντας με το βλέμμα τις αντιδράσεις της αίθουσας