Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( μπήκαν και... βγήκαν οι τροπολογίες ) 

ΜΙΝΙ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ

Εισαγγελέας: «Χάδι τα 10 χρόνια στον Χαλουλάκο»

ΑΝΤΙ ΠΡΟΛΟΓΟΥ

Μπήκαν και… βγήκαν οι τροπολογίες

Θ. Χαλουλάκος. Δεν βρήκε ούτε μία λέξη να πει για το θύμα του

Σκοπός του βιβλίου αυτού είναι να σε βοηθήσει να περάσεις στα ενδότερα της γλώσσας.

Έντονες αντιδράσεις από την αντιπολίτευση για τις τροπολογίες στο "μίνι" ασφαλιστικό νομοσχέδιο- Αποχώρησε το ΔΗΚΚΙ από την διαδικασία- Βολές και από βουλευτές του ΠΑΣΟΚ

Να τιμωρήσουν παραδειγματικά τον αστυνομικό Θεόδωρο Χαλουλάκο, ο οποίος πυροβόλησε και τραυμάτισε βαρύτατα τον 20χρονο Σωτήρη Κατσιώτη, και όχι να τον «χαϊδέψουν», όπως στο πρωτόδικο δικαστήριο, ζήτησε χθες από τους δικαστές του Εφετείου της Αθήνας ο εισαγγελέας της έδρας.

Περνάει στα ενδότερα της ύπαρξής του και της σκέψης του εκείνος που περνάει στα ενδότερα της γλώσσας του.

Την έντονη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης προκάλεσε, χθες στη Βουλή, η "βροχή" τροπολογιών οι οποίες κατατέθηκαν τις τελευταίες ημέρες στο "μίνι" ασφαλιστικό νομοσχέδιο, που ψηφίστηκε χθες. «Ο κατηγορούμενος ήθελε οπωσδήποτε να πάρει εκδίκηση.

Σοφά το είπε ο Μπρεχτ:

Αντιδράσεις όμως υπήρξαν και από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, καθώς βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος άσκησαν πίεση και τελικά πέτυχαν, ευνοϊκότερες ρυθμίσεις χρεών προς το ΙΚΑ για τους ιδιοκτήτες λεωφορείων των ΚΤΕΛ.

Με τέτοιο χαρακτήρα δεν θα έπρεπε να φέρει μαζί του όπλο.

"Γλώσσα είμαι εγώ.

Ο επίτιμος πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, χαρακτήρισε "αντισυνταγματική" την πρακτική της κατάθεσης τροπολογιών και κατηγόρησε το προεδρείο ότι συμπράττει σε αυτή την παραβίαση του κανονισμού.

Η πρωτόδικη απόφαση ήταν εσφαλμένη.

Γλώσσα είσαι εσύ.

Ιδιαίτερα έντονη, ήταν και η αντίδραση του προέδρου του ΔΗΚΚΙ, Δημήτρη Τσοβόλα, ο οποίος είπε χαρακτηριστικά ότι οι υπουργοί φέρνουν μέχρι και την τελευταία στιγμή τροπολογίες, τόσο σημαντικές που από μόνες τους θα μπορούσαν να είναι νομοσχέδια.

Η ποινή που του επιβλήθηκε ήταν χάδι, γι' αυτό και πρέπει να παραμείνει η ίδια (σ.σ. έχει καταδικαστεί σε κάθειρξη 10 ετών, με αναστολή).

Γλώσσα είναι ο κόσμος…".

Ο κ. Τσοβόλας, αφού κατήγγειλε την τακτική της κυβέρνησης, αποχώρησε με το κόμμα του από τη διαδικασία.

Δεν πρέπει να πάει παρακάτω…», τόνισε στην αγόρευσή του ο εισαγγελέας κ. Σ. Παπαδόπουλος απευθυνόμενος στους τακτικούς δικαστές και τους ενόρκους.

Και, αφού απαριθμήσει κι άλλους στοχασμούς αυτού του είδους, καταλήγει πάλι στο "Γλώσσα είμαι εγώ".

Τελικά, μετά από δύο ξεχωριστές ονομαστικές ψηφοφορίες που προκάλεσε η Νέα Δημοκρατία, αποσύρθηκαν δύο τροπολογίες οι οποίες αφορούσαν στη νομιμοποίηση της πρόσληψης προσωπικού, που είχε προσληφθεί από το ΙΚΑ σε οργανικές θέσεις με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και είχαν αμφισβητηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο και στη συνταξιοδότηση του προσωπικού της Ολύμπικ Κέτεριγκ, όπου θα ίσχυαν προϋποθέσεις ανάλογες με αυτές του προσωπικού εδάφους της Ολυμπιακής Αεροπορίας.

Μέσα στα επόμενα λεπτά το βλέμμα του εισαγγελικού λειτουργού στράφηκε προς τον 20χρονο φοιτητή, που παραμένει από εκείνο το βράδυ της 20ής Φεβρουαρίου 2000 καθηλωμένος στο αναπηρικό καροτσάκι, και μεγαλόφωνα του έδωσε μία ευχή:

Μ' αυτόν, άλλωστε, τον λόγο του Μπρεχτ ανοίγουν τις σελίδες τους τα βιβλία του Λυκείου "Έκφραση - Έκθεση".

Επίσης, αποσύρθηκε η τροπολογία και για τους εργαζόμενους στην εταιρία εξόρυξης, εμπλουτισμού και κατεργασίας για την παραγωγή ινών αμιάντου στο Ζιδάνι του νομού Κοζάνης και τις εταιρείες παραγωγής αμιαντοτσιμέντου στη Θεσσαλονίκη και την Πάτρα που αντιμετωπίζουν προβλήματα και προέβλεπε δικαίωμα σύνταξης στα 50 χρόνια με 4.500 ένσημα τουλάχιστον.

«Εύχομαι με όλη μου την καρδιά η επιστήμη και ο Θεός να σε βοηθήσουν να σηκωθείς και να ζήσεις τις χαρές της ζωής, που σου στέρησε ο δράστης».

Το σχετικό κείμενο το βρίσκεις στις πρώτες γραμμές του βιβλίου της Α' Λυκείου.

Ψηφίστηκε τέλος, τροπολογία του υπουργείου Ανάπτυξης που δίνει τη δυνατότητα παράτασης έξι μηνών πέραν των μέχρι στιγμής προβλεπομένων ορίων για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε επιχειρήσεις που αποκρατικοποιούνται προκειμένου να διευκολυνθούν οι διαδικασίες πώλησής τους.

Περιγράφοντας τη συμπεριφορά και τον χαρακτήρα του κατηγορουμένου, ο εισαγγελέας επισήμανε:

Όπου θα βρεις και ανάλογο κείμενο του Μανόλη Τριανταφυλλίδη.

Το νομοσχέδιο ψηφίστηκε τελικά κατά πλειοψηφία μόνο από το ΠΑΣΟΚ.

«Εγινε κακός και εκδικητικός.

"Γλώσσα, λέει, δεν είναι, καθώς φαντάζονται κάποιοι, αράδιασμα από λέξεις, τύπους και κανόνες, όπως αναγράφονται σε λεξικά και γραμματικές…, παρά η έκφραση του εσωτερικού μας κόσμου, κύμα ζωής, άνοιγμα και επαφή ψυχών… σκέψη και ενατένιση της μοίρας.

Εθίχθη ο εγωισμός του, γιατί τα παιδιά δεν σταμάτησαν στο σήμα του.

Γλώσσα είναι ολόκληρος ο λαός".

Δικαιολογημένα τον έγραψαν στα… παλιά τους τα παπούτσια.

Ανάλογα μιλάει και ο Λεβ Βυγκότσκι.

Δεν φορούσε στολή, δεν τους έδειξε ταυτότητα.

"Μια απογυμνωμένη από τη σημασία της λέξης", θα μας πει, "δεν είναι λέξη: είναι ένας κενός ήχος…".

Ούτε εγώ θα σταματούσα στη θέση τους.

Κι ακόμη "Η γλώσσα δεν είναι έκφραση μιας έτοιμης σκέψης.

Ήθελε να εξουσιάσει τα παιδιά που βρέθηκαν μπροστά του.

Η σκέψη δεν εκφράζεται μόνον με τη λέξη, αλλά γίνεται κιόλας μέσα σ' αυτήν…

Έδειξε υπερβάλλοντα ζήλο.

Η λέξη που της έχουν αφαιρέσει τη σκέψη είναι νεκρή λέξη.

Είχε ανθρωποκτόνο πρόθεση και πυροβόλησε ευρισκόμενος σε ήρεμη κατάσταση, αλλά τώρα προσβλέπει στη μετατροπή του κατηγορητηρίου».

Άσχημα σα μέλισσες σε άδειο πανέρι μυρίζουν οι νεκρές λέξεις.

Νωρίτερα, απολογούμενος ο Θεόδωρος Χαλουλάκος αρνήθηκε ότι είχε πρόθεση να τραυματίσει τα παιδιά και ισχυρίστηκε:

Αλλά και σκέψη που δεν έγινε λέξη παραμένει σκιά, ήχος και καπνός…

«Δεν είχα σκοπό να κάνω κακό.

Η συνείδηση καθρεφτίζεται στη λέξη όπως ο ήλιος σε μια σταγόνα νερού".

Πυροβόλησα γιατί νόμιζα ότι είχα να κάνω με εμπόρους ναρκωτικών.

Άλλοι, πάλι, από εκείνους που μελέτησαν αυτά τα θέματα, παραλλήλισαν τον αδιάσπαστο δεσμό γλώσσας και σκέψης με την αδιάσπαστη σύνδεση των δύο πλευρών της ίδιας κόλλας χαρτιού.

Έχασα την ψυχραιμία μου.

Κόλλα χαρτιού με μια μονάχα πλευρά δεν νοείται.

Ήταν η κακιά η ώρα.

Έτσι δεν νοείται γλώσσα χωρίς σκέψη και σκέψη χωρίς γλώσσα (Φ. Σοσίρ).

Σήμερα δεν θα το ξανάκανα».

Και, βέβαια, δεν θα μπορούσαν να υστερήσουν σ' αυτά οι Αρχαίοι Έλληνες.

Εισαγγελέας: Εκείνο το βράδυ εσείς δεν είχατε υπηρεσία.

"Διάνοια και λόγος ταυτόν", μας μηνάει ο Πλάτων.

Γιατί σταματήσατε για έλεγχο τα παιδιά;

Γι' αυτόν τον σοφό η σκέψη είναι εσωτερικευμένη γλώσσα, ενώ η γλώσσα είναι εξωτερικευμένη σκέψη.

Κατηγορούμενος: Είμαι αστυνόμος παντός τόπου και χρόνου.

Εξάλλου οι Έλληνες χρησιμοποιούσαν την ίδια λέξη "λόγος", για να δηλώσουν τόσο τη γλώσσα όσο και τη λογική.

Εισαγγελέας: Ο τρόπος όμως με τον οποίο κάνατε τον έλεγχο ήταν απαράδεκτος.

Σήμερα μιλούμε για ενδόμυχο λόγο και για φωνούμενο λόγο.

Κατηγορούμενος: Έχασα την ψυχραιμία μου.

Είναι αξιοσημείωτο ότι και στις δύο περιπτώσεις μιλούμε για λόγο.

Θόλωσε το μυαλό μου.

Καταλαβαίνεις, τώρα, τι σημαίνουν όλα αυτά.

Κι αν για όλες τις ερωτήσεις του εισαγγελέα ο κατηγορούμενος είχε μία απάντηση, μέχρι και την τελευταία ώρα που ολοκήρωσε την απολογία του δεν βρήκε μία λέξη να πει για το θύμα του.

Αυτά σημαίνουν ότι δεν μπορούμε να γυμνάσουμε τη σκέψη μας, αν δεν γυμνάσουμε τη γλώσσα μας και, αντίστροφα, δεν μπορούμε να γυμνάσουμε τη γλώσσα μας, αν δεν γυμνάσουμε τη σκέψη μας.

Ούτε μία συγγνώμη.

Γλώσσα και σκέψη γυμνάζονται μαζί.

Για εκείνον που τιμώρησε, χωρίς να έχει παραβιάσει ούτε μία διάταξη του Ποινικού Κώδικα.

"Και τα μαθηματικά;" ρωτούνε κάποιοι.

Η απόφαση του δικαστηρίου, από την οποία άμεσα εξαρτάται η προσωπική ελευθερία του κατηγορουμένου, αναμένεται να εκδοθεί σήμερα.

"Δεν γυμνάζεται ο νους με τα μαθηματικά". Και βέβαια γυμνάζεται. Γυμνάζεται και με τα μαθηματικά και με όλα χωρίς εξαίρεση τα μαθήματα που διδάσκεσαι στο σχολείο. Και τα μαθηματικά όμως, είναι γλώσσα. Είναι σύμβολα κι αυτά όπως σύμβολα είναι και οι λέξεις. Μόνο που αυτά τα σύμβολα τα χρησιμοποιούμε μόνον κατά τη λογική ενώ τις λέξεις τις χρησιμοποιούμε και κατά τη λογική και κατά τις συγκινήσεις μας. Σημαίνουν ακόμη όλα αυτά ότι η γλώσσα παίρνει δύναμη από τη σκέψη και η σκέψη από τη γλώσσα. Διανοητική λοιπόν, ενέργεια n γλώσσα. Αλλά και κοινωνική ενέργεια, αφού είναι κοινωνικό φαινόμενο. Κοινωνική ενέργεια και επικοινωνιακή ενέργεια, δηλαδή ενέργεια που αναπτύσσεται κατά την ανθρώπινη επικοινωνία. Γλώσσα και κοινωνική ζωή βρίσκονται σε διαρκή αλληλενέργεια. Κοινωνικές, διανοητικές και γλωσσικές δυναμικές αλληλοεπηρεάζονται και αλληλοδιαμορφώνονται. Αυτό σημαίνει ότι η ενέργεια που παράγεται και αναπτύσσεται στην κοινωνική ζωή διοχετεύεται στη γλώσσα και τη διαμορφώνει. Όπως σημαίνει ότι και η ενέργεια που παράγεται και αναπτύσσεται με τη γλώσσα διοχετεύεται στη ζωή και τη διαμορφώνει. Είναι, συνεπώς, φυσικό σε μια εξελισσόμενη και διαμορφούμενη κοινωνία να παρουσιάζεται διαμορφούμενη και εξελισσόμενη και η γλώσσα. Παρατηρείται μια διακύμανση ανάμεσα στις κοινωνικές και τις γλωσσικές μεταβλητές. Στατικές παραμένουν οι γλώσσες των στατικών κοινωνιών. Οι ζωντανές γλώσσες και οι ζωντανές κοινωνίες διαφοροποιούνται από τις παλαιότερες μορφές τους. Μια γλώσσα αλλάζει στη φωνητική, στη μορφολογία, στη σημασιολογία, στη σύνταξη. Μόνο που αυτές οι αλλαγές συντελούνται με βραδείς ρυθμούς και ανεπαίσθητα. Κατανοούνται μόνον και κρυσταλλώνονται, ύστερα από μεγάλα χρονικά διαστήματα, όταν πια έχουν λησμονηθεί ή έχουν πάψει να λειτουργούν οι παλαιές μορφές των γλωσσικών φαινομένων. Με τη γλώσσα, λοιπόν, δεχόμαστε επιδράσεις και ασκούμε επιδράσεις. Με τη γλώσσα, είπαν, γίνονται τα πάντα. Ακόμη και οι επαναστάσεις. Η γλώσσα δεν αντανακλά παθητικά την κοινωνική ζωή και τον αγώνα της, αλλά συμμετέχει σ' αυτά και τα επηρεάζει/διαμορφώνει. Αντλεί, επομένως, η γλώσσα τη δύναμή της από τη σκέψη, η οποία είναι διανοητική ενέργεια, ένα αυτό, ακόμη την αντλεί από την κοινωνική επικοινωνία, που την είπαμε επικοινωνιακή ενέργεια, δεύτερο αυτό. Αλλά την αντλεί και από το ίδιο το σύστημά της. Σύστημα είναι η γλώσσα. Ένα όλον δηλαδή οργανωμένο, που πειθαρχεί σε νόμους γραμματικούς και συντακτικούς. Πάντως η γλώσσα δε χωράει σ' αυτά τα βιβλία. Δε χωράει σε κανένα βιβλίο. Είναι απέραντη. Ωστόσο οι μηχανισμοί που την παράγουν βρίσκονται μέσα σου. Τα βιβλία, όπως κι αυτό που κρατάς, σου προσφέρουν ευκαιρίες να τους θέσεις σε κίνηση/λειτουργία. Γι' αυτό και στο μάθημα αυτό λιγότερα έχεις να μάθεις και περισσότερα έχεις να κάνεις: έχεις να δημιουργήσεις. Εκεί σε οδηγεί και η δομή του βιβλίου, στη δημιουργία. Η γλώσσα, άλλωστε, είναι δημιουργική. "Κάθε φορά είπαν, που ο λόγος ξετυλίγει ένα γεγονός, ο κόσμος χτίζεται από την αρχή. Τίποτε δεν είναι τόσο σημαντικό όσο ο λόγος, ο οποίος δημιουργεί τόσο πολλά με τόσο λίγο" (Emil Benveniste). Από τον λόγο αυτόν υπογράμμισε την πρόταση "Ο λόγος δημιουργεί πολλά με λίγο". Γράφει και ο Σεφέρης: "Στερνός σκοπός του ποιητή δεν είναι να περιγράφει τα πράγματα, αλλά να τα δημιουργεί ονομάζοντάς τα". Δηλαδή να τα δημιουργεί με λέξεις (=ονομάζοντάς τα). Κράτησέ το και πάμε στον άλλο μεγάλο μας ποιητή τον Οδυσσέα Ελύτη. Γράφει: "Κοιτάξτε τα χείλη μου. Από αυτά εξαρτάται ο κόσμος". Πλάθει, μας λέει, τους κόσμους του με τα χείλη του, με τον λόγο του δηλαδή. Αλλά και ο Θεός, λέει η Γραφή με τον λόγο δημιούργησε τα σύμπαντα: "Είπεν ο Θεός: γενηθήτω φως και εγένετο φως" και για τα άλλα έτσι. Όσο και αν όλα αυτά αποτελούν σχηματικές εκφράσεις, δείχνουν εν τούτοις την πίστη του ανθρώπου στη δημιουργική δύναμη του λόγου. Αυτήν, λοιπόν, τη δημιουργική δύναμη του δικού σου λόγου δοκιμάζει να ξυπνήσει αυτό το βιβλίο. Μια δημιουργική δύναμη που έχει να κάνει με τις σημασίες των λέξεων και με τους σημασιακούς ιριδισμούς τους.

Χρίστος Λ. Τσολάκης