Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Καλλιτεχνική είδηση

( 1.300 νέα παιδικά βιβλία το 2005 :: 3/1/2006 20:07:19) 

ΑΥΞΗΣΗ 100%

"Πιέζουν τους οδηγούς ΚΤΕΛ να κάνουν ράλι"

Κωνσταντίνος Θεοτόκης

1.300 νέα παιδικά βιβλία το 2005

Η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη για να γίνει με ασφάλεια χρειάζονται 7 ώρες και την κάνουν σε 6 ώρες

Φίλος και ομοϊδεάτης του Κ. Χατζόπουλου ήταν ο Κερκυραίος Κωνσταντίνος Θεοτόκης (1872-1923).

Αξιολογητές και εισηγητές θα υποβοηθούν την επιτροπή Κρατικών Βραβείων

ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΑΝΩΛΑΣ

Αν και αριστοκρατικής καταγωγής, με μεγάλη μόρφωση και πολυταξιδεμένος, ασκεί με τα κείμενα του κριτική στην πολιτική και στους πολιτικούς της εποχής του.

Βοήθεια στη βασική επιτροπή των Κρατικών Βραβείων Παιδικής Λογοτεχνίας, που φέτος συμπληρώνουν πενήντα χρόνια, έρχονται να δώσουν το σώμα των αξιολογητών και η ομάδα των εισηγητών.

"Πιέζουν τους οδηγούς ώστε να κάνουν τη διαδρομή σε λιγότερο από 6 ώρες".

Τα κοινωνικά ζητήματα είναι αυτά που κυρίως τον απασχολούν και γι’ αυτό θεωρείται ο βασικός εκπρόσωπος του κοινωνικού ή ιδεολογικού μυθιστορήματος στην Ελλάδα.

Όπως ανακοίνωσε χθες ο υφυπουργός Πολιτισμού Πέτρος Τατούλης, η πιλοτική διαδικασία που ξεκίνησε πέρυσι συνεχίζεται και φέτος. Τον ανταγωνισμό μεταξύ των ΚΤΕΛ Αττικής και Θεσσαλονίκης φέρνει στην επιφάνεια ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Προσωπικού Λεωφορείων κ. Ηλίας Νικολάου.

Ο Θεοτόκης συνεχίζει την παράδοση που ξεκίνησε ο Καρκαβίτσας με το Ζητιάνο και χρησιμοποιεί το ρεαλισμό για να περιγράψει τη φτώχεια, την αθλιότητα και τη θέση της γυναίκας στην εποχή του.

Αυτά τα δύο τμήματα προστίθενται στην επιτροπή που αποφασίζει για τη βράβευση, αφού πρώτα έχει εξασφαλιστεί η μελέτη και η αξιολόγηση του συνόλου των εκδοθέντων βιβλίων κάθε χρονιάς.

Αυτά τη στιγμή που ο μέσος όρος ηλικίας των 4.100 υπεραστικών λεωφορείων της χώρας μας είναι τα… 17 χρόνια.

Τα πρώτα του διηγήματα αναπτύσσονται ακόμα στο πλαίσιο της ηθογραφίας.

Το ενδιαφέρον στοιχείο στις δύο νέες επιτροπές, όπως ανέφερε ο κ. Τατούλης, είναι ότι αξιολογητές και εισηγητές προέρχονται από πανεπιστήμια του εξωτερικού και πλαισιώνονται από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, μεταπτυχιακούς φοιτητές και υποψήφιους διδάκτορες σχολών Φιλοσοφικής, Παιδαγωγικής Εκπαίδευσης και Καλών Τεχνών από τα πανεπιστήμια Αθηνών, Βόλου, Θεσσαλονίκης και Ρόδου. "Το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη εκμεταλλεύονται ταυτόχρονα τα ΚΤΕΛ των Νομών Αττικής και Θεσσαλονίκης", εξηγεί ο κ. Νικολάου.

Στα έργα του Η τιμή και το Χρήμα (1914), Ο κατάδικος (1919) και Η ζωή και ο θάνατος του Καραβέλα (1920), ο συγγραφέας τοποθετεί τους ήρωές του στο κερκυραϊκό περιβάλλον και ασκεί έντονη κριτική στην αστική τάξη που έχει ξεπέσει ηθικά και ενδιαφέρεται μόνο για τη δική της οικονομική άνεση και επιτυχία, αδιαφορώντας για το λαό που υποφέρει.

500 τα υποψήφια

"Πρόκειται για τη γραμμή που αποδεδειγμένα αποφέρει τα περισσότερα κέρδη στους λεωφορειούχους".

Η επίδραση της σοσιαλιστικής ιδεολογίας είναι φανερή σε αυτά τα κείμενα.

Ο υφυπουργός ανέφερε επιπλέον ότι ο αριθμός των εκδοθέντων το 2005 βιβλίων έχει διπλασιαστεί, αγγίζοντας τα 1.300, σύμφωνα με καταλόγους που απέστειλαν στο ΥΠΠΟ εκδοτικοί οίκοι.

Συνολικά λειτουργούν 58 ΚΤΕΛ ως ιδιωτικές επιχειρήσεις και έχουν αναλάβει το σύνολο των υπεραστικών συγκοινωνιών της Ελλάδας.

Εξάλλου το 1908 ο Θεοτόκης παραιτήθηκε από την κτηματική του περιουσία.

Τα βιβλία που θα απασχολήσουν την επιτροπή υπολογίζονται σε 500 και τα βραβεία είναι τρία, συμπεριλαμβανομένου του βραβείου που θέσπισε πέρυσι το ΥΠΠΟ για αλλοδαπούς εικονογράφους.

"Ο ανταγωνισμός των δύο ΚΤΕΛ δεν μπορεί να γίνει στο επίπεδο των τιμών, αφού αυτές είναι προκαθορισμένες και κοινές για όλους", υπογραμμίζει ο πρόεδρος των εργαζομένων.

Στο τελευταίο του μυθιστόρημα με τίτλο Οι σκλάβοι στα δεσμά τους (1922), φαίνεται καθαρά ότι το χρήμα καθορίζει τις σχέσεις των ανθρώπων.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, τα βραβευμένα βιβλία μεταφράζονται στο διεθνές σύστημα για τυφλούς, ενώ μετά το πέρας της διαδικασίας αποστέλλονται σε ιδρύματα και δανειστικές βιβλιοθήκες.

"Ούτε η διαφορά στην ποιότητα και στις ανέσεις που προσφέρουν τα οχήματα είναι αξιοσημείωτη.

Ακόμα και ο έρωτας, ένα από τα πιο δυνατά συναισθήματα, υποτάσσεται σε αυτό·

Αξιοπιστία

Έτσι περιορίζεται στην… ταχύτητα.

τελικά ο κεντρικός ήρωας Αλκής Σωζόμενος πεθαίνει, έχοντας χάσει την αγαπημένη του.

Ο πρόεδρος της επιτροπής, καθηγητής Εγκληματολογίας και συγγραφέας Ευγένιος Τριβιζάς επισήμανε ότι παραμένει μεγάλο πρόβλημα «ο τεράστιος αριθμός βιβλίων που πρέπει να διαβαστούν και να αξιολογηθούν, με αποτέλεσμα τόσο το σώμα αξιολογητών, όσο και ο θεσμός των εισηγητών να διευκολύνουν ιδιαιτέρως τη διαδικασία με αξιοπιστία και εγκυρότητα».

Τόσο το ένα ΚΤΕΛ όσο και το άλλο προσπαθούν να κάνουν το δρομολόγιο όσο πιο γρήγορο γίνεται.

Κλοντ Μονέ, «Γυναίκα με ομπρέλα», 1875 (Ο κόσμος της ζωγραφικής, εκδ. Πατάκη)

Για την κατηγορία βιβλίου γνώσεων επιλέγεται ένα επιλαχόν βιβλίο.

Διαφημίζουν ταξίδια εξπρές με λεωφορεία δεκαεπτά ετών".

Τα δύο βιβλία γνώσεων, σε περίπτωση που το θέμα τους δεν περιλαμβάνεται στα γνωστικά αντικείμενα των μελών της επιτροπής, αποστέλλονται σε ειδικούς επί του θέματος.

Οι συγκοινωνιολόγοι

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Ο οδηγός πιέζεται να παραβιάσει τα όρια ταχύτητας.

Ε.Σ.

Σύμφωνα με μετρήσεις συγκοινωνιολόγων του Πολυτεχνείου, η διαδρομή Αθήνα - Θεσσαλονίκη για να γίνει με ασφάλεια, ακολουθώντας πιστά τα όρια ταχύτητας που επιβάλλουν οι ρυθμιστικές πινακίδες, χρειάζονται επτά ώρες παρά ένα εικοσάλεπτο. "Σύμφωνα με τις προδιαγραφές που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, για ένα τέτοιο ταξίδι απαιτείται διάλειμμα τουλάχιστον είκοσι λεπτών. Οι απαιτούμενες ώρες για το ταξίδι φτάνουν τις επτά", επισημαίνει ο συγκοινωνιολόγος κ. Γιώργος Γιαννής. Τα λεωφορεία το κάνουν - το πολύ - σε έξι.

"Υπάρχει ασφάλεια"

Το σωματείο των εργαζομένων είχε θέσει το θέμα στους προέδρους των ΚΤΕΛ. Οι ίδιοι αρνούνται ότι υπάρχει ζήτημα. "Το ταξίδι γίνεται με ασφάλεια. Οι οδηγοί είναι έμπειροι, τα οχήματα περνούν ξανά και ξανά τους απαραίτητους ελέγχους", επισημαίνει ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Νομού Αττικής κ. Δημήτρης Απίκος.

Όπως τονίζει πάντως και η πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κ. Τέτη Ναθαναήλ, "υπάρχει ένα έλλειμμα στον μηχανισμό ελέγχου των υπεραστικών συγκοινωνιών στη χώρα μας. Ειδικά στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς των οδηγών και της τήρησης από αυτούς του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας - και των ορίων ταχύτητας κατ' επέκταση".