Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΑΓΟΡΕΣ Βραβεία με… αποπλάνηση

Ιωάννης Κονδυλάκης

Καλπάζουν πετρέλαιο και χρηματιστήρια

Ιστορίες παιδεραστίας, πολέμου και εγκυμοσύνης είχε το παρασκήνιο της φετινής τελετής απονομής των βρετανικών "Όσκαρ"

Ενώ συγγραφείς όπως ο Παπαδιαμάντης και ο Καρκαβίτσας ξεπερνούν την ειδυλλιακή απεικόνιση της ελληνικής υπαίθρου, υπάρχουν και λογοτέχνες όπως ο Ιωάννης Κονδυλάκης (1861-1920) που εμπνέονται από τους ανθρώπους της ιδιαίτερης πατρίδας τους και τους εξυμνούν.

Αλμα που ξεπέρασε το ένα δολάριο το βαρέλι πραγματοποίησαν χθες οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου, φτάνοντας στα 62,50 και 60,69 δολ. σε Νέα Υόρκη και Λονδίνο αντίστοιχα, εξαιτίας της κρίσης που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία για το φυσικό αέριο.

ΠΑΥΛΟΣ ΗΛ. ΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ

Σε αυτό το πλαίσιο ο Κρητικός λογοτέχνης (που εργάστηκε ως δημοσιογράφος και χρονογράφος σε εφημερίδες και κυρίως στο Εμπρός με το ψευδώνυμο «Διαβάτης») γράφει τη νουβέλα Ο Πατούχας(1892), όπου περιγράφει με χιούμορ και σε ζωντανή γλώσσα, διανθισμένη με πολλά ιδιωματικά στοιχεία, τη ζωή ενός δεκαοκτάχρονου Κρητικού.

Το ράλι του μαύρου χρυσού δεν απέτρεψε όμως την εκτόξευση των δεικτών στα μεγάλα ευρωπαϊκά χρηματιστήρια σε νέα υψηλά τεσσεράμισι ετών.

Δεν υπέκυψε στις πιέσεις να μην κάνει σχόλια κατά του πολέμου, στην τελετή απονομής των βρετανικών βραβείων, ο Πέντρο Αλμοδόβαρ

Η υπόθεση του Πατούχα: Ένας έφηβος Κρητικός, θέλοντας να αποφύγει τη βαναυσότητα του δασκάλου του, φεύγει από το χωριό και μεγαλώνει στα βουνά κοντά στα κοπάδια του πατέρα του. Όταν όμως επιστρέφει, δύσκολα προσαρμόζεται στην κοινωνική ζωή. Η προσπάθειά του να γίνει «κοινωνικός» περιγράφεται σε μια σειρά από κωμικά παθήματα.

Η Φρανκφούρτη έκλεισε με άνοδο 0,20% στις 5.456,43 μονάδες, το Παρίσι ενισχύθηκε κατά 0,47% στις 4.776,98 μονάδες, ενώ το Λονδίνο ολοκλήρωσε με κέρδη 1,04% στις 5.677,10 μονάδες.

Από πέρυσι, που η Βρετανική Ακαδημία Κινηματογράφου αποφάσισε να μεταθέσει την τελετή απονομής των βρετανικών κινηματογραφικών βραβείων, γνωστών και ως BAFTA, πριν από την τελετή των Όσκαρ (παραδοσιακά στα τέλη Μαρτίου) και αμέσως μετά την απονομή των Χρυσών Σφαιρών, το μισό Χόλιγουντ άρχισε να… μετακομίζει, τέλη Φεβρουαρίου, στο Λονδίνο. Τα πρώτα διηγήματα του Κονδυλάκη συγκεντρώθηκαν σε τόμο με τον τίτλο Όταν ήμουν δάσκαλος.

Έντονα ανοδικά κινήθηκε χθες το ευρώ έναντι του δολαρίου, φτάνοντας στο 1,1937 δολ., εξαιτίας των απογοητευτικών στοιχείων για τη βιομηχανική παραγωγή στις ΗΠΑ το Δεκέμβριο.

Γιατί πια τα BAFTA γίνονται δείκτης (με δεδομένες και τις Χρυσές Σφαίρες) του τι μέλλει γενέσθαι και στα Όσκαρ.

ΕΥΡΩΖΩΝΗ

Καθώς, δε, πολλές από τις ταινίες του Χόλιγουντ έχουν πλέον και βρετανική συμπαραγωγή και έτσι υπόκεινται και σε… BAFTA, η βρετανική απονομή βοηθά να ανεβούν τα στοιχήματα για τους "νικητές" των Όσκαρ μέχρι τα τέλη Μαρτίου.

Επιτέλους προσλήψεις στη βιομηχανία!

Η τελευταία απονομή (νύχτα Κυριακής) έδωσε ένα γενναίο λάκτισμα στα στοιχήματα υπέρ των Ευρωπαίων δημιουργών και υπέρ των μη Αμερικανών ερμηνευτών.

Για πρώτη φορά τα τελευταία τέσσερα και πλέον χρόνια οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες δημιούργησαν το Δεκέμβριο περισσότερες θέσεις εργασίας από όσες έχασαν.

Καθώς οι δύο μεγάλοι κερδισμένοι (ο πρώτος απών, ο δεύτερος παρών) ήταν δύο δημιουργοί με γαλλικό διαβατήριο - και πολωνική καταγωγή - και ισπανικό, αντιστοίχως.

Ο δείκτης PMI που περιγράφει τη βιομηχανική παραγωγή στην ευρωζώνη κατέγραψε τον προηγούμενο μήνα την καλύτερη επίδοσή του από τον Αύγουστο του 2004 (στο 53,6 από 52,8 το Νοέμβριο), με τις νέες παραγγελίες να εκτινάσσονται σε υψηλά 17 μηνών. Ο Ρομάν Πολάνσκι ήταν διπλά κερδισμένος σε τούτα τα BAFTA. Σε ό,τι αφορά την απασχόληση, ο επιμέρους δείκτης PMI σκαρφάλωσε στο 50,3, περνώντας για πρώτη φορά από το 2001 το όριο των 50 μονάδων που διαχωρίζει την ανάπτυξη από τη συρρίκνωση του κλάδου. Και καλύτερης (αγγλόφωνης) ταινίας και σκηνοθεσίας.

Πανηγυρισμοί

Ο ίδιος δεν ήταν εκεί για να παραλάβει τα βραβεία του και έστειλε τον πρωταγωνιστή του "Πιανίστα" του, Άντριεν Μπρόντι (ο οποίος "έπαιζε" και στα BAFTA ερμηνείας και στις υποψηφιότητες των Όσκαρ).

Τα καλά νέα για την ευρωοικονομία είχαν όμως και συνέχεια.

Ο οποίος έδωσε στο βρετανικό κοινό μια γεύση από την πονεμένη ιστορία του ίδιου του 69χρονου σήμερα Πολάνσκι στα ναζιστικά στρατόπεδα συγκέντρωσης - εκεί εκτυλίσσεται και η ταινία του - αλλά, φυσικά, δεν είπε κουβέντα για την καμπάνια κατά του "Πιανίστα", στην οποία έχει επιδοθεί μετά μανίας μια βρετανική ομάδα επιζώντων του Ολοκαυτώματος (The Phoenix Survivors), που προσπαθούν να παρασύρουν το κοινό να μποϊκοτάρει την ταινία.

Στη Γερμανία, τη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης, ανακοινώθηκε η μείωση των ανέργων κατά 110.000 άτομα το Δεκέμβριο, αριθμός πολύ υψηλότερος από τις εκτιμήσεις των αναλυτών.

Καθότι ο δημιουργός της, Ρομάν Πολάνσκι, είχε εγκαταλείψει το 1978 τις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου ζούσε, όταν κατηγορήθηκε για αποπλάνηση 13χρονου κοριτσιού.

Η όγδοη μηνιαία μείωση του αριθμού των ανέργων σε εννέα μήνες έφερε το ποσοστό ανεργίας στο 11,2% από 11,4% το Νοέμβριο, δίνοντας νέα ώθηση στην κυβέρνηση Μέρκελ.

Αυτός είναι και ο λόγος που δεν μπορεί να ξαναπατήσει το πόδι του στις ΗΠΑ (ακόμη και για τα Όσκαρ), καθώς θα συλληφθεί άμα τη αφίξει!

Ευχάριστες ήταν οι εξελίξεις και από την άλλη πλευρά του Ρήνου, καθώς η γαλλική στατιστική υπηρεσία ανακοίνωσε ότι η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της ευρωζώνης αναπτύχθηκε με ρυθμό 0,7% στο τρίτο τρίμηνο του 2005 έναντι του δευτέρου.

Παρότι μόλις πρόσφατα η (ενήλικη πλέον) Σαμάνθα Γκάιμερ, το θύμα, σύμφωνα με τις κατηγορίες, του Πολάνσκι, δήλωνε στους "Los Angeles Times" ότι δεν του κρατά κακία και πιστεύει ότι "ο σκηνοθέτης και το έργο του θα πρέπει να τιμηθούν, με Όσκαρ ή οποιοδήποτε άλλο βραβείο, ανάλογα με την ποιότητα της δουλειάς και δεν έχει καμία σχέση με αυτό τι κάνει στην ιδιωτική του ζωή", οι εμφανιζόμενοι ως υπερασπιστές των δικαιωμάτων των ανηλίκων επιμένουν πως "δεν πρέπει να εισπράττει δημοσιότητα ένας παιδεραστής, ακόμη και ύστερα από 25 χρόνια"!

Ο δεύτερος μεγάλος κερδισμένος (Ευρωπαίος) της βραδιάς, στον κινηματογράφου "Odeon" της πλατείας Λέστερ του Λονδίνου, ήταν ο πολύς Πέντρο Αλμοδόβαρ, ο οποίος (με μια λευκή τούφα στην "αφάνα" της κεφαλής του, πλέον) ύστερα από τις γνωστές γκριμάτσες του, παραλαμβάνοντας το BAFTA καλύτερης (μη αγγλόφωνης) ταινίας - πήρε και το βραβείο πρωτότυπου σεναρίου - δεν δίστασε να κάνει και πάλι εκτενή σχόλια κατά του επαπειλούμενου πολέμου, με ποιητικές φράσεις, που ανέγνωσε σε λίγο σπασμένα αγγλικά, από χαρτάκι. Εκείνο που δεν έμαθαν οι θεατές, ήταν πως ο Πέντρο στο παρασκήνιο εδέχθη πιέσεις από τις εταιρείες παραγωγής να μην επαναλάβει το… ατόπημα, που είχε πρωτοκάνει στην τελετή απονομής των Χρυσών Σφαιρών. Και σιγά μην υπέκυπτε στις πιέσεις το "κακό παιδί" του ισπανικού σινεμά…

Στα φετινά BAFTA, όμως, βραβεύθηκε και μια έγκυος οκτώ μηνών με βαθύ ντεκολτέ: η Κάθριν Ζέτα-Τζόουνς, που τιμήθηκε από την Ακαδημία της πατρίδας της με βραβείο β' γυναικείου ρόλου (για α' γυναικείου, για το "Σικάγο", υποψήφια ήταν όπως και στα Όσκαρ η Ρενέ Ζελβέγκερ). "Όγκι, όγκι, όγκι, όι, όι, όι", ήταν οι πρώτες της κουβέντες (που, όπως εξήγησε αργότερα, ήταν οι κραυγές των φαν της ομάδας ράγκμπι της Ουαλίας!). "Είμαι πολύ… ορμονική, γι' αυτό συγχωρήστε ό,τι κι αν πω", πρόσθεσε με ένα πλατύ χαμόγελο. "Αν βάλω τα κλάματα, βγάλτε με σηκωτή!".

Εκείνο που δεν είπε όμως η κυρία του πανίσχυρου (στο Χόλιγουντ) Μάικλ Ντάγκλας ήταν πως δεν ήταν διόλου ευπροσήγορη και χαμογελαστή λίγο πριν, στην είσοδο και στο παρασκήνιο, στους δημοσιογράφους οι οποίοι την πλησίασαν για τη δικαστική υπόθεση, που αυτές τις ημέρες εξελίσσεται, σχετικά με την αποκλειστικότητα των γαμήλιων φωτογραφιών του ζεύγους. Αποκλειστικότητα που "έσπασε" σκανδαλοθηρικό περιοδικό και… εγνώρισε την μήνιν (και τις υπέρογκες οικονομικές απαιτήσεις) της ωραίας και εγκυμονούσης Κάθριν.

Εκδίκηση και τολμηρό σαρδάμ

Με χαμόγελο… εκδίκησης (για το βραβείο που, επιτέλους, αναγνωρίζει την ερμηνεία της) η Νικόλ Κίντμαν επιδεικνύει το BAFTA της

Η Αυστραλέζα Νικόλ Κίντμαν πήρε την εκδίκησή της (έστω και με BAFTA) με το βραβείο α' γυναικείου ρόλου στις "Ώρες", όπου δεν δίστασε να… ασχημύνει, και με προσθετική μύτης, για να ενσαρκώσει τη Βιρτζίνια Γουλφ (για να μάθει τον γραφικό χαρακτήρα της συγγραφέως πέρασε μήνες "δοκιμών"). Και ο (Ευρωπαίος) ιρλανδικής καταγωγής Ντάνιελ Ντέι Λιούις με το βραβείο α' ανδρικού ρόλου έφερε λίγη παρηγοριά στον… άρρωστο, ήτοι στις "Συμμορίες της Νέας Υόρκης" του Μάρτιν Σκορσέζε.

Εκείνο όμως που αφέθηκε να πέσει στο κενό ήταν το "fuck" (!) της Μέριλ Στριπ, όταν από βήματος ανέλαβε να αναγνώσει φαξ για λογαριασμό του βραβευμένου με BAFTA προσαρμοσμένου σεναρίου, Τσάρλι Κάουφμαν (στο "Adaptation", για το οποίο η Μέριλ ήταν υποψήφια για α' γυναικείο ρόλο). Ο σπιρτόζος σεναριογράφος την ανάγκασε να αναγνώσει έναν κατάλογο… κομπλιμέντων για την ίδια (!) και, κόκκινη από ντροπή, όταν έφτασε στο σημείο να διαβάσει τα ευχαριστήρια για τον σκηνοθέτη της ταινίας, Σπάικ Τζονζ, αντί για "Ι want to thank…" (θέλω να ευχαριστήσω), έκανε σαρδάμ με το όνομα Σπάικ λέγοντας "Ι want to spank…" (θέλω να δείρω) και έκλεισε ντροπιασμένη το στόμα της και με τα δυο της χέρια, αφήνοντας ένα "fuck" να της ξεφύγει στον αέρα!