Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Παρουσίαση δίσκου

( μουσική περιήγηση στην παράδοση των πιέριων :: 4/1/2006 20:57:30) 

Μουσική περιήγηση στην παράδοση των Πιέριων ΓΝΩΜΗ

δ. Νέα ιδεολογία και ανάκτηση της Πόλης

Ενας διπλός ψηφιακός δίσκος του συλλόγου Κάτω Μηλιάς «Οι Λαζαίοι» συλλέγει και διασώζει 44 τραγούδια

Ζητείται… μέση οδός για τη ραδιοτηλεοπτική κάλυψη

Όπως είπαμε και πιο πάνω, τα ελληνικά κράτη συνένωσαν τις δυνάμεις του Ελληνισμού και αποτέλεσαν το φιλόξενο καταφύγιό τους, αποκρούοντας τις επιθέσεις των Λατίνων.

Μία από τις σημαντικότερες δραστηριότητες των τοπικών συλλόγων τα τελευταία χρόνια είναι η καταγραφή και έκδοση των τραγουδιών της περιοχής τους.

ΓΙΩΡΓΟΣ Χ. ΣΩΤΗΡΕΛΗΣ

Ήδη από το 1071 και ιδίως όμως μετά την Άλωση της Πόλης (1204), ο Βυζαντινός άρχισε να συνδέεται με το ιστορικό του παρελθόν.

Με τον τρόπο αυτό δίνεται η ευκαιρία συλλογής των τραγουδιών και η διάσωσή τους, αφού οι παλιοί γνώστες φεύγουν, χωρίς οι νεότεροι, για ποικίλους λόγους, να τα γνωρίζουν. Η δίκη της οργάνωσης 17 Νοέμβρη παρουσιάζει εύλογα έντονο πολιτικό ενδιαφέρον.

Αρχαία ελληνική κληρονομιά και χριστιανική πίστη αρχίζουν να συμβιβάζονται στη συνείδησή του και να γίνονται τα συστατικά της στοιχεία.

Έτσι μαζί με αυτούς χάνεται ένας ολόκληρος κόσμος και παράλληλα μικρές αλλά ουσιαστικές λεπτομέρειες, διάφορες παραλλαγές ή εκδοχές του ίδιου τραγουδιού, που συναντάμε από τόπο σε τόπο. Δυστυχώς με την έναρξη της δίκης το ενδιαφέρον αυτό έχει εστιασθεί σε δικονομικά ζητήματα, με σημαντικότερα αυτά της δημοσιότητας και της αρμοδιότητας του δικαστηρίου.

Η νέα αυτή ιδεολογία ισοδυναμεί με το ξύπνημα ενός εθνικού αισθήματος στον Ελληνισμό που αποτελεί πλέον το μοναδικό στήριγμα του Βυζαντίου.

Κάθε καινούργια έκδοση τοπικών τραγουδιών, λοιπόν, αποτελεί στην ουσία ένα αποθησαύρισμα μνήμης. Αμφότερα ανέκυψαν από συγκεκριμένες, ατυχείς εν πολλοίς, πρωτοβουλίες της κυβέρνησης, η οποία κατάφερε και πάλι, όπως το συνηθίζει συχνά, να υποβαθμίσει και να αποπροσανατολίσει μια αναμφισβήτητη επιτυχία της.

Αφού εδραίωσαν τη θέση τους, τα ελληνικά κράτη οργανώθηκαν στρατιωτικά και πολιτικά, πρόκοψαν στην οικονομία και τον πολιτισμό και επιδόθηκαν σε έναν αγώνα δρόμου για την ανάκτηση της Πόλης και την ανασύσταση της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας.

Το cd

Το πρώτο ζήτημα, στο οποίο θα αναφερθούμε σήμερα, είναι η κατ' αρχήν απαγόρευση της ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης της δίκης, που ως γνωστόν ψηφίσθηκε φωτογραφικά τις παραμονές της, με το άρθρο 8 του ν. 3090/2002.

Το έργο αυτό πραγματοποιήθηκε τελικά από τον αυτοκράτορα της Νίκαιας Μιχαήλ Η' Παλαιολόγο (1261).

Τον διπλό ψηφιακό δίσκο «Τραγουδώντας και χορεύοντας στα Πιέρια…

Ενδεχομένως οι προθέσεις να ήταν καλές.

Τα λατινικά και ελληνικά κράτη που διαδέχτηκαν τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία (1204)

Παραδοσιακά τραγούδια Μηλιάς Πιερίας» εξέδωσε ο Μορφωτικός και Πολιτιστικός Σύλλογος Κάτω Μηλιάς Πιερίας «Οι Λαζαίοι».

Κανείς σοβαρός πολίτης στη χώρα μας δεν αισθάνεται ευτυχής για την άθλια εικόνα των ιδιωτικών τηλεοπτικών μέσων, τα οποία έχουν υποτάξει τα πάντα στην λογική της show business, χρησιμοποιώντας ανενδοίαστα κάθε μέσο φθηνού εντυπωσιασμού και εμπορικής εκμετάλλευσης. Ερωτήσεις

Τα τραγούδια αποδίδει η χορωδία του συλλόγου με τη συνοδεία τοπικών οργανοπαικτών.

Το ερώτημα όμως που ανακύπτει στο σημείο αυτό είναι το ακόλουθο: 1. Πώς συνδέονται, σύμφωνα με το δεύτερο παράθεμα, η Φραγκοκρατία με την οθωμανική κατάκτηση στο γεωγραφικό χώρο της Στερεάς Ελλάδας;

Η συλλογή των τραγουδιών και η διεύθυνση της χορωδίας έγινε από τον Γιώργο Μ. Χανδόλια.

Αρκεί αυτή η κερδοσκοπική παρεκτροπή των ιδιωτικών τηλεοπτικών ΜΜΕ, σε σχέση με τη γνήσια πολυφωνία και την ουσιαστική ενημέρωση, για να δικαιολογήσει την επιβολή μιας γενικής απαγόρευσης, που ανάγει αδιακρίτως κάθε μορφή τηλεοπτικής - πολλώ δε μάλλον ραδιοφωνικής - εκπομπής σε μέγιστο κίνδυνο για την εκτροπή της δίκης και ειδικότερα για τον επηρεασμό των παραγόντων της; 2. Γιατί ο Ιωάννης Δούκας Βατατζής (1222-1254) απαγόρευσε, κατά τη γνώμη σας και σύμφωνα με το σχετικό κείμενο, την εισαγωγή και τη χρήση πολυτελών δυτικών και ανατολίτικων ενδυμάτων;

Η έκδοση είναι πλήρης, αφού οι υπεύθυνοί της μερίμνησαν να συμπεριληφθούν και τα κατάλληλα κείμενα, τα οποία εισάγουν τον ακροατή του δίσκου στη μουσική ιστορία και παράδοση του τόπου .

Η απάντηση νομίζουμε ότι πρέπει να είναι αρνητική.

3. Η περιγραφή του άραβα γεωγράφου Ουμάρι προέρχεται από τον γενουάτη έμπορο Μπέλμπαν.

Τα συνοδευτικά κείμενα έγραψαν ο Γιώργος Μ. Χανδόλιας και ο διδάκτορας Μουσικολογίας Θωμάς Αποστολόπουλος, ο οποίος μεταξύ άλλων έκανε το μουσικό σχολιασμό των τραγουδιών και την καταγραφή τους στη βυζαντινή παρασημαντική.

Στην εποχή μας θα ήταν εθελοτυφλία να αγνοήσουμε ότι η έννοια της δημοσιότητας είναι προνομιακά συνυφασμένη - παρ' ότι δεν ταυτίζεται - με τον ήχο και την εικόνα της ραδιοτηλεοπτικής μετάδοσης.

Πού φαίνεται αυτό;

Οι δύο δίσκοι περιλαμβάνουν 44 τραγούδια που καλύπτουν όλο το φάσμα των εκδηλώσεων της ζωής (ηρωικά-ιστορικά, της ξενιτιάς, της εργασίας, νανουρίσματα, ταχταρίσματα, των εορτών, της αγάπης και του έρωτα, του γάμου).

Μια τέτοια μετάδοση, ειδικότερα, που μπορεί αναμφισβήτητα να υπαχθεί σε πολλαπλές εγγυήσεις ώστε να μην αφήνει πολλά περιθώρια εμπορικής ή "θεατρικής" αξιοποίησης, διασφαλίζει με τον καλύτερο τρόπο την πλήρη και αδιαμεσολάβητη ενημέρωση, η οποία εν προκειμένω δεν είναι αυτοσκοπός αλλά αποτελεί το αναγκαίο υπόβαθρο του δημόσιου ελέγχου.

Πού οφειλόταν η ευημερία και η δύναμη του κράτους της Τραπεζούντας;

Ιστορία

Αυτός δε ο έλεγχος, που αποτελεί τον πυρήνα της αρχής της δημοσιότητας, δεν είναι απλώς εγγύηση διαφάνειας της δίκης - για την οποία αρκεί πράγματι η παρουσία δημοσιογράφων -, αλλά συγκεκριμένη και πρόσφορη εξειδίκευση της δημοκρατικής αρχής στον χώρο της Δικαιοσύνης.

4. Συγκέντρωσε, παρουσίασε και σχολίασε λογοτεχνικές περιγραφές, σχέδια, εικόνες και εικαστικά έργα σχετικά με τους ναούς και την πόλη του Μυστρά.

Ιδιαίτερη αξία έχουν οι πληροφορίες που αφορούν την ιστορία της Μηλιάς.

Διότι πρέπει να καταστεί σαφές, προς κάθε κατεύθυνση, ότι η ανεξαρτησία της Δικαιοσύνης συνίσταται κατά βάση στην ουσιαστική κατοχύρωση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των φορέων της - που είναι δεδομένη στην ελληνική έννομη τάξη - και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να σημαίνει στεγανοποίηση του μηχανισμού της απέναντι στη δημόσια κριτική, που οδηγεί αναπόφευκτα σε ένα "κράτος δικαστών".

Το όνομα του χωριού αναφέρεται για πρώτη φορά σε τουρκικό έγγραφο της εποχής του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1529-1565).

Πόσο εφικτή όμως είναι η αδιαμεσολάβητη διαμόρφωση άποψης από όλους δυνάμει τους Έλληνες πολίτες χωρίς την ευχέρεια και την αμεσότητα της πρόσβασης που προσφέρει μια εικόνα ή έστω μια ζωντανή ομιλία;

Η Μηλιά διατηρήθηκε μέχρι το 1943, οπότε πυρπολήθηκε και καταστράφηκε από τους Γερμανούς.

Αρκεί για την κοινή γνώμη και ακόμη περισσότερο για την ευρεία κοινότητα των νομικών η άψυχη αναπαραγωγή κειμένων ή η ανόητη μυθοπλασία που άρχισε ήδη να αναπτύσσεται για τη δίκη με πρωταγωνιστές ευφάνταστους και συχνά άσχετους με το θέμα δημοσιογράφους της τηλεόρασης;

Από τότε οι κάτοικοι του ζουν εγκαταστημένοι σε πέντε παραπλήσιους συνοικισμούς.

Σε τελευταία δε ανάλυση γιατί να στερηθεί ο καθένας από μας την ευκαιρία να παρακολουθήσει επί της ουσίας αυτήν τη δίκη και να σχηματίσει ο ίδιος άποψη για τους πρωταγωνιστές και τα κίνητρα μιας υπόθεσης που ταλάνισε ολόκληρη την περίοδο της μεταπολίτευσης;

Οι οικισμοί αυτοί μετεξελίχθηκαν στις σημερινές Μεσαία και Κάτω Μηλιά.

Δεν παραγνωρίζουμε βεβαίως τον αντίλογο για την προστασία της αξιοπρέπειας των διαδίκων και για το ανεπηρέαστο των δικαστών.

Η Κάτω Μηλιά είναι σήμερα έδρα του καποδιστριακού δήμου Πέτρας.

Τα σχετικά επιχειρήματα είναι σοβαρά αλλά αφορούν την κατάχρηση της ραδιοτηλεόρασης και όχι τα μέσα καθεαυτά, τα οποία με λελογισμένη και πολλαπλά εγγυημένη αξιοποίηση μπορούν πράγματι να αποτελέσουν βήματα ουσιαστικής δημοσιότητας που αποτελεί την καλύτερη απάντηση σε μια κολοβή, διαμεσολαβημένη και εν τέλει ψευδεπίγραφη "ενημέρωση".

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Με βάση τα ανωτέρω, το δικαστήριο, με πρώτον τον εισαγγελέα του οποίου απαιτείται κατά τον νόμο η συναίνεση, καλείται να σταθμίσει με πολλή προσοχή τα υπέρ και τα κατά της απαγόρευσης της δημοσιότητας και να επιλέξει με περίσκεψη μια μέση οδό, όπως πρότειναν ήδη πειστικά πολλοί έγκυροι δημοσιογράφοι.

ΣΤΕΛΙΟΣ ΚΟΥΚΟΣ

Όσον δε αφορά τη συναίνεση των διαδίκων, αυτή επιβάλλεται μεν από τον νόμο, αλλά κατά την ορθή ερμηνεία του δεν μπορεί παρά να αναφέρεται μόνον στο μέρος της διαδικασίας που τους αφορά άμεσα. Σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να καταλαμβάνει το σύνολο της διαδικασίας, διότι η δημοσιότητα της δίκης είναι θέμα μείζονος δημόσιου ενδιαφέροντος και ως εκ τούτου δεν είναι δυνατόν να εξαρτάται εξ ολοκλήρου από τις όποιες - σεβαστές καθ' όλα - υποκειμενικές θεωρήσεις…