Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Παρουσίαση θεατρικής παράστασης

( γέλιο, το απελευθερωτικό :: 18/1/2006 20:21:08) 

Με όπλο τον αυτοσαρκασμό και τη σάτιρα, οι Κώστας Αβραμίδης, Κορίνα Αθανασούλα, Δημήτρης Βαλσαμίδης και Ηρώ Κατσούδα στήνουν γέφυρες επικοινωνίας με το κοινό.

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ ΔΟΞΙΑΔΗ

Δ. ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΛΟΥΜΕ

Γέλιο, το απελευθερωτικό

Δωρεά 45.000 τόμων στο Πολυτεχνείο

α) Η απιστία του ανθρώπου στον ανώτερο προορισμό του τον κάνει να κυνηγά το εύκολο και εφήμερο, το ψεύτικο και παραπλανητικό.

Του ΚΩΣΤΑ ΜΑΡΙΝΟΥ

Οι 45.000 τόμοι της Βιβλιοθήκης Δοξιάδη τίθενται στη διάθεση των φοιτητών του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το οποίο θα τους στεγάσει σε χώρο 700 τ.μ.

Κατά τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά, νους ο οποίος απομακρύνεται από τον Θεό γίνεται κτηνώδης ή δαιμονιώδης.

"Το γέλιο και η ανθρώπινη επικοινωνία είναι ίσως παράθυρα για έναν κόσμο αγχωμένο που ασφυκτιά", λεει ο λαμπρός ηθοποιός Κώστας Σαντάς, ο οποίος ανέλαβε να καθοδηγήσει σκηνοθετικά την ομάδα της "όρθιας γελωτοθεραπείας" ή S.U.T εκ του αμερικανικού Stand Up Therapy.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΙΜΠΛΗΣ

β) Γίναμε άνθρωποι της βιολογικής ανάγκης.

Oι τέσσερις της SUT, Κώστας Αβραμίδης, Κορίνα Αθανασούλα, Δημήτρης Βαλσαμίδης και Ηρώ Κατσούδα γράφουν τα κείμενα και παίζουν κάθε Πέμπτη βράδυ στο Κλαμπ του Μύλου.

Ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης (έφυγε από τη ζωή το 1975) υπήρξε διεθνώς αναγνωρισμένη προσωπικότητα στους τομείς της Πολεοδομίας και της Οικιστικής

Ο βομβαρδισμός από τα ΜΜΕ προϊόντων κατανάλωσης κάνουν τον άνθρωπο αγχωμένο, εξαρτημένο και αγωνιζόμενο μόνο γι' αυτά.

Όμως επιδιώκουν και κάτι επιπλέον.

Η επαναλειτουργία της βιβλιοθήκης του Αθηναϊκού Κέντρου Οικιστικής, γνωστότερης ως Βιβλιοθήκης Δοξιάδη, που ανακοινώνει σήμερα το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο, οφείλεται στη δωρεά 45.000 τόμων του Ιδρύματος Έμμας και Κωνσταντίνου Δοξιάδη. γ) Η εισβολή ξένων προτύπων ζωής στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης (ΜΜΕ) και η απομάκρυνση από πρότυπα της δικής μας παράδοσης, του δικού μας πολιτισμού.

Να κάνουν συνένοχους και συνεργάτες τους και τους θεατές κάθε παράστασης.

Για να γίνει κατανοητή η αξία της δωρεάς, αρκεί να υπομνησθεί ότι σήμερα η βιβλιοθήκη του ΕΜΠ διαθέτει λιγότερους από10.000 τόμους. Ήρωες, φιλόσοφοι, λογοτέχνες, άγιοι, σημερινοί πνευματικοί άνθρωποι, όταν εμφανίζονται στους δέκτες μας αλλάζουμε κανάλι για να δούμε εικόνες που δεν προβληματίζουν, δε μορφώνουν, αλλά παραμορφώνουν την καλή μας επιθυμία.

"Γελάει ο κόσμος, αλλά και συμμετέχει.

«Η αξία της Βιβλιοθήκης είναι ανεκτίμητη», λέει στα «ΝΕΑ» ο καθηγητής του ΕΜΠ Ανδρέας Κούρκουλας. δ) Η εξωτερική ομορφιά, που διαφημίζεται και προβάλλεται από τα Μ.Μ.Ε. για να προκαλέσει τον θεατή, εξαφανίζει την ολοκληρωμένη άποψη για τον άνθρωπο.

Γίνεται και αυτός ηθοποιός, αφού οι ηθοποιοί τούς βοηθούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους αλλά και τα κρυμμένα ταλέντα τους", προσθέτει ο Κώστας Σαντάς, ο οποίος ζει μέσα από τις παραστάσεις αυτές μερικές αποκαλυπτικές στιγμές: "ένας θεατής, γύρω στα 50, πήρε με τα αστεία του όλη την παράσταση στους ώμους του.

Και διευκρινίζει: Η εξωτερική ομορφιά, ο γυμνισμός παραπλανά, γίνεται εμπορεύσιμος, ενώ για να βρεις την εσωτερική ομορφιά πρέπει να την ψάξεις γιατί δεν φαίνεται.

Ούτε εγώ δεν θα μπορούσα να τον μιμηθώ στα λόγια και την κίνηση.

«Η πολεοδομία κατέστη για πολλά χρόνια άγονος χώρος λόγω της αδυναμίας ελέγχου των μεγαλουπόλεων.

ε) Η απώλεια του μέτρου και του ελέγχου στην επιθυμία έρχεται όταν ο άνθρωπος απομακρυνθεί από τη σχέση του με το Θεό. Ξέρετε, υπάρχει ένα ακατέργαστο χιούμορ που είναι πιο πολύτιμο από το χρυσάφι.

Η εμμονή του Δοξιάδη να αναζητά σε άλλες τέχνες και επιστήμες, στο σύνολο δηλαδή της σκέψης, νέες λύσεις για την πολεοδομία, τον έχει σήμερα επαναφέρει στο επίκεντρο των σχετικών συζητήσεων στα αμερικανικά πανεπιστήμια.

Η κατάχρηση στα γήινα, η υποδούλωση της ανθρώπινης αξίας στη σάρκα εξελίσσονται σε "αγενή πάθη", σε χαρά που συνοδεύεται από οδύνη κατά τον άγιο Γρηγόριο Παλαμά. Εάν το καθαρίσει ο επαγγελματίας, βγαίνει ατόφιο και μένει έκπληκτος ο θεατής με όσα μπορεί να πει ο διπλανός τους".

Και η βιβλιοθήκη που με επιμέλεια και μεγάλα έξοδα έχτιζε, υπάκουε σε αυτή τη λογική».

Τα "ένθεα πάθη" χαρακτηρίζονται από μια μόνιμη και ανείπωτη γλυκύτητα (Ανέστη Κεσελόπουλου, Πάθη και αρετές, εκδ. Δόμος, Αθήνα 1986, σ. 31).

Ο Κώστας Σαντάς με την έμπειρη ματιά του βοηθά τους τέσσερις της "όρθιας γελωτοθεραπείας" να κρατήσουν το δρομολόγιό τους σε κάθε παράσταση.

Η δωρεά περιλαμβάνει 18.000 μονογραφίες, στις οποίες αντιπροσωπεύονται ιδιαίτερα οι Κοινωνικές και Φυσικές Επιστήμες, τα Μαθηματικά, οι Εφαρμοσμένες Επιστήμες, η Πολεοδομία και η Αρχιτεκτονική, η Γεωγραφία και η Ιστορία.

στ) Αυτό που δεν θέλω, κατά τον άγιο Ιωάννη Χρυσόστομο, είναι εκείνο το οποίο από τα βάθη της ψυχής μου δεν επαινώ, δεν αποδέχομαι, εκείνο που δεν αγαπώ. Δηλαδή να ξεφεύγουν από το κείμενο, και να επιστρέφουν και πάλι σ' αυτό χωρίς να χάνουν τον προορισμό τους που είναι "να πολεμήσουμε, με όπλο τον αυτοσαρκασμό, το γέλιο και τη σάτιρα, τα άγχη τις εμμονές και τις νευρώσεις που καταδιώκουν το σύγχρονο άνθρωπο".

Επίσης 590 ξενόγλωσσους και 58 ελληνικούς τίτλους περιοδικών (κυρίως της περιόδου 1960 -1980), τεχνικές - πολεοδομικές μελέτες, χάρτες και αεροφωτογραφίες, κυβερνητικές εκδόσεις κ.α.

Μπορεί οι λογισμοί μας να είναι κακοί, όμως πρέπει να γνωρίζουμε ότι η διάνοια μας διατηρεί την ευγένεια που της δωρίστηκε από τον Δημιουργό (Άπαντα Αγίων Πατέρων, εκδ. Ωφελίμου Βιβλίου, τ. 81, σ. 49).

Η συνταγή της "όρθιας γελωτοθεραπείας", όπως αποδεικνύεται και από τις αντιδράσεις των θεατών, έχει πετύχει.

Η βιβλιοθήκη ετούτη ήταν περιζήτητη.

Ο λόγος απλός όπως δέχεται και ο Κώστας Σαντάς "τον εντοπίζω στην ανάγκη επικοινωνίας του κοινού.

Μάλιστα «στους ενδιαφερομένους να τη στεγάσουν περιλαμβανόταν και το Χάρβαρντ», όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο συγγραφέας Απόστολος Δοξιάδης, γιος του Κωνσταντίνου και πρόεδρος του ομώνυμου ιδρύματος.

Χάνεται η επικοινωνία μεταξύ μας και ο κόσμος ψάχνει τη ζεστασιά της ανθρώπινης επικοινωνίας και αυτήν την επικοινωνία τη βρίσκει στις παραστάσεις αυτού του θεατρικού είδους".

Προτιμήθηκε όμως η λύση της δωρεάς στο Πολυτεχνείο, χωρίς οικονομικό αντάλλαγμα, ώστε η βιβλιοθήκη να μείνει στην Ελλάδα, ακόμη περισσότερο αφού το Μετσόβιο δέχθηκε τους -αυστηρούς- όρους που τέθηκαν από τους δωρητές (αναλαμβάνοντας και το βάρος της σχετικής δαπάνης), τόσο ως προς τις συνθήκες φιλοξενίας και ασφάλειας του υλικού, όσο και ως προς την ηλεκτρονική καταλογογράφησή του.

* Ώρα έναρξης των παραστάσεων που δίδονται κάθε Πέμπτη στο Κλαμπ του Μύλου 10 μ.μ.

Η βιβλιοθήκη θα στεγάζεται στον 5ο όροφο του Κτιρίου Μπουμπουλίνας του Συγκροτήματος Πατησίων.

Τηλέφωνο για πληροφορίες 2310-525968.

Διαθέτει αναγνωστήριο 70 θέσεων και απλώνεται σε 700 τ. μ.

Ο - πολυγραφότατος - Κωνσταντίνος Δοξιάδης διετέλεσε υφυπουργός Ανοικοδομήσεως από το 1946 έως το 1948 και υφυπουργός Συντονισμού στο διάστημα '48 - '51, μετά το πέρας του οποίου ίδρυσε το «Γραφείον Δοξιάδη - Σύμβουλοι δι' Ανάπτυξιν και Οικιστικήν». Το γραφείο εκπόνησε μελέτες σε 46 χώρες ενώ ο ίδιος δίδαξε σε πολλά Πανεπιστήμια, ιδίως των ΗΠΑ, και διετέλεσε σύμβουλος διεθνών οργανισμών.

INFO

Απόψε στις 7.00, στην Αίθουσα Λύσανδρου Καυταντζόγλου, η Σχολή Αρχιτεκτόνων του ΕΜΠ οργανώνει την εκδήλωση «Η Βιβλιοθήκη Κ.Α. Δοξιάδη στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο». Προλογίζουν: Απόστολος Δοξιάδης, Θεμιστοκλής Ξανθόπουλος, πρύτανης ΕΜΠ, Ιωάννης Πολύζος, Νικόλαος Καλογεράς, Ιωάννης Φραντζεσκάκης.

LINKS

Υλικό για τον Κωνσταντίνο Δοξιάδη στη διεύθυνση http: //www.doxiadis.org.