Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Παρουσίαση θεατρικής παράστασης

( ξορκίζουμε το κακό με τον "λαϊκό χειμώνα" :: 17/1/2006 19:59:59) 

Θα παρουσιαστούν οι "Αράπηδες" από το Μοναστηράκι Δράμας, τα "Κοτζαμάνια" από το Τετράλοφο Κοζάνης, οι "Αράπηδες" από τη Νικήσιανη Παγγαίου, τα "Ραγκουτσάρια" από τα Γρεβενά, οι "Καμήλες" από την Ανατολική Ρωμυλία και τα "Ραγκουτσάρια" από την Ημαθία.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΖΕΡΒΑΣ

Β. ΜΟΡΦΕΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΣΥΜΒΟΛΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΑΣ

Για 23η συνεχή χρονιά στις 22 Ιανουαρίου στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ

«Το ντοκιμαντέρ απελευθερώνει τους δημιουργούς»

Επειδή ο χώρος της παραθρησκείας είναι τεράστιος και πολύμορφος πρέπει να δεχθούμε ότι οι μορφές έκφρασης και τα σύμβολα της ποικίλλουν.

Ξορκίζουμε το κακό με τον "Λαϊκό Χειμώνα"

ΠΑΝΟΣ ΓΕΡΑΜΑΝΗΣ

Θα μπορούσαμε να πούμε ότι σε γενικές γραμμές η παραθρησκεία εκφράζεται με θεωρία και πράξη.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Το ντοκιμαντέρ, απελευθερωμένο από τη χρηματική πίεση και την εμπορική εξάρτηση, είναι ο κινηματογράφος του δημιουργού στη σημερινή εποχή, λέει στα «ΝΕΑ» ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζέρβας, που πήρε το δεύτερο βραβείο για την ταινία «Μου λένε να μη σ' αγαπώ» (στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης).

Έτσι, η θεωρία, που αποτελεί και το θεμέλιο της παραθρησκείας, εκφράζεται: με αρχαίες μυστηριακές διδασκαλίες, διδασκαλίες που προέρχονται από τα ασιατικά θρησκεύματα, από μεσαιωνικές δυτικές διδασκαλίες, με τη θεοσοφία, την αστρολογία και τη μαγεία.

Της ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΣΟΛΑΚΗ

Σε ερώτησή μας γιατί οι Έλληνες ντοκιμαντερίστες ασχολούνται περισσότερο με το παρελθόν και δεν βλέπουν το παρόν, ο Ζέρβας επικαλείται λόγια του Έλιοτ και απαντά:

Τα σύμβολα είναι ανάλογα με το χώρο από τον οποίο προέρχονται οι διδασκαλίες της κάθε παραθρησκευτικής πίστης.

Μεταμφιέσεις, κρασί, κουδούνια, καθρεφτάκια, ιδιαίτερες μουσικές, χορός, τραγούδια, "γαμήλιες ιεροπραξίες", φαλλικά σύμβολα…

«Ο τωρινός χρόνος και ο περασμένος χρόνος είναι και οι δύο παρόντες στον μελλούμενο χρόνο.

Σύμβολα από τα ζώδια, ινδουιστικά και βουδιστικά ή ταοϊστικά σύμβολα, μεσαιωνικές παραστάσεις ή ακόμα και χαρακτηριστικά σύμβολα μαγείας.

Στην αίθουσα τελετών του ΑΠΘ θα παρουσιαστεί στις 22 Ιανουαρίου για 23η συνεχή χρονιά ο "Λαϊκός Χειμώνας".

Και ο μελλούμενος περιέχεται στον περασμένο χρόνο».

Πρόκειται για συγκεκριμένα δρώμενα που σχετίζονται με το δωδεκαήμερο, την επιμέλεια και την παρουσίαση των οποίων έχει ο δημοσιογράφος-λαογράφος Γιώργος Μελίκης.

Στην ταινία μου «Μου λένε να μην σ' αγαπώ» - τονίζει ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζέρβας - οι αξίες του μικρασιατικού πολιτισμού, κορυφαία στιγμή του οποίου είναι το τραγούδι, τόσο διαφορετικές από αυτές του σύγχρονου καταναλωτικού κόσμου, είναι διαχρονικές και ζητούμενες στο παρόν αλλά και στο μέλλον.

Από τη Μακεδονία και τη Θράκη

Το ντοκιμαντέρ για τη σμυρναίικη σχολή τραγουδιού, με οπτικό πλούτο, φανερώνει χωρίς κλισέ, φολκλόρ και ιδεολογήματα τον λαϊκό πολιτισμό.

Η βραδιά θα περιλάβει αρχαιοελληνικές και προθεϊκές επιβιώσεις, οι οποίες φτάνουν έως τις ημέρες μας, εκδηλώσεις που επιβιώνουν και συντελούνται στα χωριά της Μακεδονίας και της Θράκης από τις 25 Δεκεμβρίου έως τις 8 Ιανουαρίου.

Οι μαρτυρίες, οι συνεντεύξεις ενισχύουν την έρευνα σ' αυτή την ταινία.

Οι πολυσήμαντες αυτές τελετές έχουν συνήθως στόχο την καλοχρονιά και τον εξορκισμό του κακού.

Επίσης σημαντικές στιγμές παρατηρούνται στην ηχητική μπάντα, με αποκαλυπτικές σκηνές από ερασιτέχνες.

Στη διάρκεια του προγράμματος θα παρουσιαστούν οι "Αράπηδες" από το Μοναστηράκι Δράμας, τα "Κοτζαμάνια" από το Τετράλοφο Κοζάνης, οι "Αράπηδες" από τη Νικήσιανη Παγγαίου, τα "Ραγκουτσάρια" από τα Γρεβενά, οι "Καμήλες" από την Ανατολική Ρωμυλία και τα "Ραγκουτσάρια" από την Ημαθία.

Τραγουδούν οικοδόμοι, νοικοκυρές, ψάλτες και νοσοκόμες.

Διατήρηση της παράδοσης

Η επιμονή του σκηνοθέτη στο ίδιο αντικείμενο, δηλαδή στο ρεμπέτικο τραγούδι (ταινία για τον Βαμβακάρη το 2000 και για τη σμυρναίικη σχολή τώρα) έχει στόχο, όπως τονίζει ο ίδιος ο Γιώργος Ζέρβας:

Για τη μοναδικότητά των εκδηλώσεων αυτών, που δεν πραγματοποιούνται πουθενά αλλού στην Ελλάδα παρά μόνο στη Μακεδονία και τη Θράκη, μίλησε ο επιμελητής και παρουσιαστής της εκδήλωσης στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου.

«Να αναδειχθεί η δημιουργικότητα και εκφραστικότητα του λαού.

"Σε όλα τα σχήματα, από όπου και αν είναι η προέλευσή τους, συμμετέχουν άνδρες, ενώ έχουμε ένα στοιχείο που εντυπωσιάζει.

Δείχνει τον αυθεντικό λαϊκό πολιτισμό που μερικές φορές υπερτερεί του επιτηδευμένου αστικού πολιτισμού».

Είναι η φουστανέλα που τη φορούν όλοι", επισήμανε, τονίζοντας την ιδιαίτερη συμβολή στο "Λαϊκό Χειμώνα" της αντιδημαρχίας Πολιτισμού και του Κέντρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.

«Το βραβείο με το οποίο με τίμησε η επιτροπή του Φεστιβάλ - λέει - ελπίζω να συμβάλει στη διάδοση αυτού του τραγουδιού στο άμεσα ενδιαφερόμενο κοινό αλλά και σε νεώτερους ανθρώπους, όπως οι μαθητές στα σχολεία, γιατί θεωρώ ότι τα στοιχεία που περιέχει αυτό το ντοκιμαντέρ είναι για τους νέους ένα πολύτιμο ιστορικό εφόδιο».

Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Πολιτισμού Χάρης Αηδονόπουλος μίλησε για την πολιτιστική πολιτική του δήμου Θεσσαλονίκης, σημειώνοντας ότι "λαός χωρίς παράδοση είναι λαός χωρίς μέλλον", ενώ πρόσθεσε ότι "ο πολιτισμός είναι ψυχαγωγία και δεν έχει σχέση με τη διασκέδαση".