Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΓΑΛΛΙΑ ΠΡΟΣ ΣΥΡΙΑ Κατασχέθηκε κόμικ για τον Ιησού!

Εισαγωγικά

Ζητά συμμόρφωση με τον ΟΗΕ

Όργανα της κρατικής ασφάλειας με πολιτικά εισέβαλαν χθες σε κεντρικά βιβλιοπωλεία της Αθήνας και κατέσχεσαν βιβλίο-κόμικ Αυστριακού δημιουργού με θέμα τη ζωή τού Ιησού

Η αρχή της μεταπολεμικής πεζογραφίας τοποθετείται συνήθως στα 1945, χρονιά που τελείωσε ο Β' Παγκόσμιος πόλεμος, ο οποίος όμως στην Ελλάδα συνεχίστηκε με διαλείμματα μέχρι το 1949 σε μια σκληρότερη μορφή: εκείνη του εμφύλιου πολέμου.

Η Συρία συμφώνησε χθες να επιτρέψει στους ερευνητές του ΟΗΕ να ανακρίνουν τον υπουργό Εξωτερικών της Φαρούκ αλ Σαρά για τη δολοφονία του πρώην πρωθυπουργού του Λιβάνου Ραφίκ αλ Χαρίρι.

ΜΑΝΩΛΗΣ ΠΙΜΠΛΗΣ

Η δεκαετία 1940-1950, γνωστή ως «σκληρή δεκαετία», σημαδεύτηκε από τον πόλεμο του '40-'41, την Κατοχή, την Αντίσταση, γεγονότα που δημιούργησαν βαρύ πολιτικό κλίμα, το οποίο κορυφώθηκε με τον Εμφύλιο, την ήττα του αριστερού κινήματος το 1949 και τις συνέπειες που ακολούθησαν: ερείπια, φτώχεια, αστυφιλία, κοινωνικές αναστατώσεις.

Το αίτημα για συνάντηση της επιτροπής του ΟΗΕ με το Σύρο πρόεδρο Μπασάρ αλ Ασάντ εξετάζεται.

Για "καθύβριση θρησκευμάτων διά του Τύπου" κατηγορούνται ο εκδότης Νίκος Χατζόπουλος ("Οξύ") και ο μεταφραστής του βιβλίου "Η ζωή του Ιησού" τού Γκέρχαρντ Χάντερερ Τάσσος, «Λεπτομέρεια Εμφυλίου Πολέμου. Οι Γυναίκες», 1962 (Συλλογή Εθνικής Τράπεζας)

Χθες ο Γάλλος πρόεδρος Ζακ Σιράκ στο πλαίσιο γεύματος εργασίας με τον Αιγύπτιο ομόλογό του Χόσνι Μουμπάρακ ανέφερε πως η Συρία πρέπει να ανταποκριθεί στα αιτήματα της ειδικής επιτροπής του ΟΗΕ για την εξιχνίαση της δολοφονίας του Χαρίρι.

Είκοσι δύο χρόνια μετά την κατάσχεση της "Ιουστίνης" του Μαρκησίου ντε Σαντ (σε μετάφραση Παπαβασιλείου), η λογοκρισία ξαναχτύπησε. Οι τραυματικές εμπειρίες και τα βιώματα της δεκαετίας αυτής επηρέασαν καθοριστικά τόσο τους ποιητές, που διακρίνονταν για τη μελαγχολία και την απαισιοδοξία τους, όσο και τους πεζογράφους, που επέλεγαν για τα έργα τους θέματα κυρίως κοινωνικά και εξέφραζαν την προσωπική τους αγωνία.

ΙΣΡΑΗΛ

Αστυνομικοί της κρατικής ασφάλειας με πολιτικά προέβησαν χθες σε κατάσχεση, σε κεντρικά βιβλιοπωλεία ("Πολιτεία", "Πρωτοπορία", "Χριστάκης" κ.ά.), των αντιτύπων του βιβλίου "Η ζωή του Ιησού" του Αυστριακού Γκέρχαρντ Χάντερερ (Εκδόσεις Οξύ, μετάφραση Πέρης Ορφανίδης). Για να μελετήσουν την περίοδο αυτή οι κριτικοί τη διαίρεσαν σε γενιές και μίλησαν για Πρώτη και Δεύτερη Μεταπολεμική γενιά, για γενιά του '60, του '70, του '80 κλπ.

"Ναι" στις συνομιλίες με τη Χαμάς

Ταυτόχρονα, με εισαγγελική απόφαση της 30ής Ιανουαρίου, ο νόμιμος εκπρόσωπος του εκδοτικού οίκου Νίκος Χατζόπουλος και ο μεταφραστής του βιβλίου καλούνται να απολογηθούν με την κατηγορία της "καθύβρισης θρησκευμάτων διά του Τύπου". Η διαίρεση αυτή εξυπηρετεί την κριτική για την ταξινόμηση των λογοτεχνών σε κάποιους που γεννήθηκαν και αντίστοιχα εμφανίστηκαν στα γράμματα στο διάστημα μιας ορισμένης χρονικής περιόδου και έχουν κοινές λογοτεχνικές επιδράσεις και κοινές εμπειρίες.

Έτοιμο να συνομιλήσει με την ισλαμική οργάνωση Χαμάς, σε περίπτωση που αυτή κερδίσει τις βουλευτικές εκλογές στην Παλαιστίνη, θα είναι το Ισραήλ, υπό την προϋπόθεση βέβαια πως θα συναινέσει να αφοπλιστεί.

Πρόκειται για βιβλίο σατιρικό με εικονογράφηση που καλύπτει το μεγαλύτερο μέρος κάθε σελίδας.

Πρέπει όμως να έχουμε υπόψη μας ότι η ομαδοποίηση στη λογοτεχνία (η διαίρεση σε γενιές και δεκαετίες) είναι σε μεγάλο βαθμό συμβατική και ότι μπορεί να υπάρχουν ομοιότητες, αναλογίες και αντιστοιχίες ανάμεσα στους λογοτέχνες, ο καθένας τους όμως έχει την δική του ξεχωριστή προσωπικότητα που τον διαφοροποιεί από τους άλλους.

Τα παραπάνω ανακοίνωσε χθες ο Ισραηλινός υπουργός Αμύνης Σαούλ Μοφάζ.

Ο Γκέρχαρντ Χάντερερ, ο οποίος υπογράφει τόσο την εικονογράφηση όσο και τα κείμενα, είναι εικονογράφος-συνεργάτης γνωστών ξένων περιοδικών όπως των "Stern", "Geo", "Profil" και "Trend".

Στο μεταξύ δύο φορές έριξαν στον αέρα οι μεθοριακοί φρουροί της Αιγύπτου στο πέρασμα από τη Λωρίδα της Γάζας, για να απωθήσουν νεαρούς Παλαιστίνιους, οι οποίοι μέσω τρύπας που άνοιξαν σε συρματόπλεγμα θέλησαν να περάσουν στην Αίγυπτο.

Το βιβλίο έχει εκδοθεί σε Γερμανία, Αγγλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Γαλλία, Σουηδία, Ολλανδία και Αυστρία.

Εξάλλου περίπου 100 ένοπλοι Παλαιστίνιοι πυροβολώντας στον αέρα απέκλεισαν χθες το εν λόγω πέρασμα ζητώντας την απελευθέρωση ενός συντρόφου τους, ο οποίος έχει συλληφθεί για την απαγωγή τριών Βρετανών την περασμένη εβδομάδα.

Στην Αυστρία, μάλιστα, πούλησε 80.000 αντίτυπα.

Οι ένοπλοι, μέλη των Ταξιαρχιών των Μαρτύρων του αλ-Ακσά, άνοιξαν πυρ έξω από το πέρασμα της Ράφα και ζήτησαν από τον κόσμο που βρισκόταν εκεί να απομακρυνθεί. Στην Ελλάδα εκδόθηκε τον Δεκέμβριο του 2002 και στα μέσα Ιανουαρίου υπήρξε επικριτικό δημοσίευμα σε έντυπο. Την ίδια στιγμή ένας παλαιστινιακός πύραυλος που εξαπολύθηκε από τη Λωρίδα της Γάζας εξερράγη στο ισραηλινό έδαφος προκαλώντας ζημιές σε πρατήριο καυσίμων ενός κιμπούτς στην περιοχή Νιρ-Αμ. Ο συγγραφέας-εικονογράφος δίνει με σατιρικό τρόπο τις δικές του εξηγήσεις για το πώς ο Ιησούς διέγραψε την τροχιά του στη ζωή, για το πώς θεωρήθηκε ότι είναι μωρό με πρωτόγνωρες δυνάμεις, για το πώς πραγματοποίησε θαύματα, για το πώς περπάτησε στο νερό κ.λπ.

ΚΟΣΣΥΦΟΠΕΔΙΟ

Εξηγήσεις λογικοφανείς βασισμένες στη σάτιρα και οπωσδήποτε προκλητικές για το αίσθημα των πιστών.

Θα συζητήσει μόνο με τον ΟΗΕ

Ξεκινάει από την υπόθεση ότι το λιβάνι των μάγων είχε την ιδιότητα να προκαλεί μέθη στον Ιησού, τόσο όταν ήταν μωρό όσο και στην ενήλικη ζωή του - σε υποσημείωση στο τέλος του βιβλίου αναφέρει:

Για το μελλοντικό καθεστώς του Κοσσυφοπεδίου η Πρίστινα δεν θα συζητήσει με τη Σερβία αλλά με τους αρμόδιους διεθνείς παράγοντες και τον ειδικό απεσταλμένο του ΟΗΕ Μάρτι Αχτισάρι, όπως τόνισε χθες ο πρωθυπουργός του Κοσσυφοπεδίου Μπαϊράμ Κοσούμι.

"Παρεμπιπτόντως: το λιβάνι - όπως και το χασίς - περιέχει το ενεργό συστατικό Τετραϋδροκανναβινόλη (THC).

Ο Κοσούμι εκτίμησε ότι όλες οι ιδέες που προέρχονται από τη Σερβία, συμπεριλαμβανομένης της πλατφόρμας που προβλέπει δύο οντότητες στην επαρχία, "οδηγούν σε διαίρεση ή εμποδίζουν την ανεξαρτησία" της περιοχής.

Και στις πρώτες σελίδες λέει: "Το μικρό αγόρι στη φάτνη δεν έδινε δεκάρα για το χρυσό και το μύρο, αλλά η μεθυστική ευωδιά του λιβανιού το ενθουσίασε. Και όχι μόνο αυτό: όσο περισσότερο το αγόρι μύριζε το λιβάνι τόσο περισσότερο άρχιζε να λάμπει. Γρήγορα σταμάτησε να κλαίει, και η φωνή του απέκτησε έναν γλυκόηχο τόνο. Μάλιστα, άρχισε να φλυαρεί ασυναρτησίες και όσο πιο ακατάληπτα μιλούσε τόσο περισσότερο έλαμπε το μικρό του κεφαλάκι". Σε άλλα σημεία του βιβλίου ο συγγραφέας στηλιτεύει, πάντα με χιουμοριστικό τρόπο, την εμπορευματοποίηση της θρησκείας παρουσιάζοντας τον κύκλο μαθητών και πιστών ως ελκόμενους από το χρήμα.

Ο εκδότης Νίκος Χατζόπουλος λέει ότι "το βιβλίο δεν είναι ούτε υβριστικό ούτε σοκαριστικό, τόσο στο κείμενο όσο και στην εικονογράφησή του". Και προσθέτει: "Είναι χιουμοριστικό. Το "Η ζωή του Ιησού" έχει γίνει παγκοσμίως γνωστό, αντιμετωπίστηκε ως βιβλίο καλλιτεχνικής γελοιογραφίας και ακριβώς για την καλλιτεχνική του αξία δέχθηκε πολύ θετικές κριτικές, γεγονός που μας προέτρεψε να το εκδώσουμε κι εμείς στην Ελλάδα. Ως εκδότες πιστεύουμε ακράδαντα στην ελευθερία της καλλιτεχνικής έκφρασης. Ταυτοχρόνως ως άνθρωποι σεβόμαστε βαθιά και ουσιαστικά τη θρησκεία έπειτα από συνειδητή επιλογή μας. Είμαστε συνεπώς αντίθετοι σε κάθε προσπάθεια σπίλωσης αλλά και εμπορευματοποίησής της".

Ιστορικό απαγορεύσεων

Πλην της "Ιουστίνης" του Σαντ, σε κατάσχεση είχαν προβεί οι αρχές παλαιότερα και για το "Εγχειρίδιο του καλού κλέφτη" του Ηλία Πετρόπουλου. Πρόσφατα, με ασφαλιστικά μέτρα, απαγορεύθηκε προσωρινά η διακίνηση του βιβλίου του Μίμη Ανδρουλάκη "Μν" . Επίσης το καλοκαίρι του '98 αποφασίστηκε πρωτοδίκως η απάλειψη των λημμάτων "Βούλγαρος" και "Πόντιος" από το Λεξικό της Νέας Ελληνικής του Γιώργου Μπαμπινιώτη. Ωστόσο, στις περιπτώσεις αυτές δεν υπήρξε κατάσχεση από αστυνομικά όργανα σε βιβλιοπωλεία.

"Η λογοκρισία δεν επαναφέρει το ποίμνιο στην τάξη"

"Κατανοούμε σε περίοδο δικτατορίας να ασκεί η κρατική εξουσία λογοκρισία. Αλλά τι να πούμε όταν αυτό συμβαίνει σε δημοκρατική περίοδο, τη στιγμή μάλιστα που θέλουμε να επιδεικνύουμε και ευρωπαϊκό προφίλ;", αναρωτιέται μιλώντας στα "ΝΕΑ" ο καθηγητής της Φιλοσοφικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και πεζογράφος Γιώργης Γιατρομανωλάκης. "Δεν υπάρχει καμία περίπτωση η οποία να δικαιολογεί λογοκρισία, ούτε κανενός είδους επέμβαση σε έργα τέχνης, από οποιονδήποτε φορέα, χωρίς την έγκριση του δημιουργού. Καμία εξουσία δεν δικαιούται να επεμβαίνει, είτε πρόκειται για κρατική είτε για θεολογική ή άλλη. Άλλωστε, καμία κρατική δύναμη δεν μπορεί να επαναφέρει το ποίμνιο στην τάξη με κατασταλτικά μέσα. Με την επέμβαση του κράτους δεν γινόμαστε καλύτεροι χριστιανοί", δηλώνει.

"Έπραξε καλώς"

"Έπραξε καλώς ο εισαγγελεύς", λέει στα "ΝΕΑ" ο εκπρόσωπος της Αρχιεπισκοπής, Αρχιμανδρίτης Επιφάνιος Οικονόμου. "Διότι δεν είναι δυνατόν να διακωμωδούνται τα ιερά και τα όσια και μάλιστα στο πρόσωπο του αρχηγού της Εκκλησίας μας, του Ιησού Χριστού. Μάλιστα είναι και νομοθετικά κατοχυρωμένος ο σεβασμός των προσώπων που συνδέονται με τις θρησκείες - όλες τις θρησκείες -, στα οποία πρόσωπα οφείλουμε τιμή και σεβασμό. Σε αυτά τα θέματα δεν χωρεί αστεϊσμός, ούτε μπορούμε να ισοπεδώνουμε τα πάντα", κατέληξε.