Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Επιστολές :: Πολιτικό ρεπορτάζ

( προς παράταξη οδεύουν οι "πέντε" :: 10/1/2006 19:50:20) 

Σε σύσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας οι τέσσερις δημοτικοί σύμβουλοι Παναγιώτης Αβραμόπουλος, Ανδρέας Κουράκης, Λάζαρος Ζαχαριάδης και Λευτέρης Παπαδόπουλος και ο παραιτηθείς, πρώην συνάδελφός τους Γιάννης Μπουτάρης αποφάσισαν τις επόμενες κινήσεις τους.

Γιουρο-γεύση από ριάλιτι

Κωνσταντίνος Καβάφης

Συνεχίζουν τις επαφές με βουλευτές και προετοιμάζουν μεγάλη εκδήλωση

Π.Δ.

Ο Κωνσταντίνος Καβάφης (1863-1933) είναι από τους σημαντικότερους ποιητές, του οποίου η ποίηση ενέπνευσε τόσο τους Έλληνες, όσο και τους ξένους ομοτέχνους του.

Προς παράταξη οδεύουν οι "πέντε"

Άνετη, δερματόδετη, μαυροντυμένη, με φουσκωτή λιονταρίσια μαύρη χαίτη, με φουσκωτά μπρατσάκια, σαν Ζήνα, έτοιμη να ριχτεί στη γιουροβιζιονική αρένα και να υπερασπιστεί το υπερθέαμα μουσική-σούπα-φιδέ, που παθιάζει το ευρωπαϊκό κοινό με το αμείωτο χιούμορ του αυθεντικού κιτς, η Δάφνη Μπόκοτα παρουσίασε χθες από την ΕΤ1 τα επικρατέστερα 10 τραγούδια για τη Γιουροβίζιον.

Η απήχηση της ποίησης του έγινε αισθητή κυρίως από τη δεκαετία του '60 και μετά, όταν μεταφράστηκε εκτεταμένα στις μείζονες δυτικές γλώσσες (στα αγγλικά το 1952 και το 1961, στα γερμανικά το 1953, στα γαλλικά το 1958, στα ιταλικά το 1961, στα ισπανικά το 1964).

Βήμα βήμα προς τη συγκρότηση παράταξης και πιθανότατα και συνδυασμού, ο οποίος θα διεκδικήσει τη δημαρχία της Θεσσαλονίκης, βαδίζουν οι "πέντε" που συγκροτούν την κίνηση "Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη". Η τελική επιλογή θα γίνει σε λαμπερό πανηγύρι την Τετάρτη και με συμμετοχή κοινού, το οποίο θα ψηφίζει μέσω μηνυμάτων, όπως στα ριάλιτι τηλεπαιχνίδια.

Η έρευνα έδειξε ότι ο Καβάφης έχει αποκτήσει το κύρος και την αίγλη ενός παγκόσμιου ποιητή.

Σε σύσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Δευτέρας οι τέσσερις δημοτικοί σύμβουλοι Παναγιώτης Αβραμόπουλος, Ανδρέας Κουράκης, Λάζαρος Ζαχαριάδης και Λευτέρης Παπαδόπουλος και ο παραιτηθείς, πρώην συνάδελφός τους Γιάννης Μπουτάρης αποφάσισαν τις επόμενες κινήσεις τους. Το προκαταρκτικό σόου γνωριμίας του κοινού με τους καλλιτέχνες και τα τραγούδια τους είχε και κάτι από καλλιστεία, αφού διάλεγε ο καθένας μια μπαλίτσα - μαύρη κι αυτή - που έκρυβε μια ερώτηση, είχε και μια προσπάθεια να προβληθεί η σοβαρότητα με την οποία η ΕΡΤ αντιμετωπίζει τον θεσμό.

Κ. Καβάφης (Έλληνες του κόσμου)

Σύμφωνα με τις αποφάσεις οι οποίες ελήφθησαν το αμέσως προσεχές διάστημα οι "πέντε": Περί αυτού μίλησε ο διευθυντής του προγράμματος Τζόνυ Καλημέρης, που είπε ότι η νίκη στον διαγωνισμό είναι θέμα δημοσίων σχέσεων και προβολής και θα 'πρεπε να έχουν ξεκινήσει νωρίτερα - μας προετοιμάζουν για τα χειρότερα.

Φαναριώτικης καταγωγής, ο Καβάφης γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια, όπου άκμαζε η ελληνική κοινότητα.

- Θα συνεχίσουν τον κύκλο επαφών με βουλευτές των κομμάτων της αντιπολίτευσης.

Πάντως, ακονίζονται τα μαχαίρια των ριάλιτι δελτίων ειδήσεων, τα οποία περιμένουν με ενθουσιασμό τα περυσινά ξεκατινιάσματα.

Εκεί, στην πόλη με τις ανεξάντλητες ιστορικές μνήμες, που έγινε αναπόσπαστο μέρος της θεματικής του, ο Καβάφης έζησε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.

Ήδη έχουν συναντηθεί με τους Ευάγγελο Βενιζέλο, Γιάννη Μαγκριώτη και Χρύσα Αράπογλου, ενώ εκκρεμούν ανάλογες συναντήσεις και με τους Χάρη Καστανίδη και Άκη Τσοχατζόπουλο.

Μετά το θάνατο του πατέρα του (1870) και την οικονομική καταστροφή της οικογένειας πέρασε ένα διάστημα της εφηβείας του στην Αγγλία και στη συνέχεια στην Κωνσταντινούπολη.

Οι "πέντε" θα επιδιώξουν συνάντηση και με τον Γιώργο Χουρμουζιάδη του ΚΚΕ και την Ασημίνα Ξηροτύρη του ΣΥΝ.

Χρημάτισε για αρκετά χρόνια υπάλληλος και το 1922 παραιτήθηκε για να αφοσιωθεί αποκλειστικά στην ποίηση.

Οι τρεις βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ανέφεραν προς τους "πέντε" ότι θεωρούν θετική την πρωτοβουλία τους, ξεκαθαρίζοντας ταυτόχρονα ότι την τελική ευθύνη για τον υποψήφιο στη Θεσσαλονίκη την έχει ο Γιώργος Παπανδρέου.

Η ποιητική δημιουργία του Καβάφη συμπίπτει με εκείνη του Παλαμά, ο οποίος την ίδια χρονική περίοδο στην Αθήνα αποτελεί τη σημαντικότερη προσωπικότητα στο χώρο των Γραμμάτων.

Χθες ο κ. Βενιζέλος μιλώντας στο ραδιόφωνο του Alpha δήλωσε πως "τον κ. Μπουτάρη τον είδα, είναι φίλος μου, σέβομαι την προσπάθειά του, εκτιμώ την προσωπικότητά του και τους συνεργάτες του.

Ιδιαίτερα φιλομαθής, ο Καβάφης από πολύ νωρίς εκδήλωσε την αγάπη του για την ιστορία.

Ο κ. Μπουτάρης δεν ζητά χρίσμα από το ΠΑΣΟΚ, ζητά, αν αυτό κριθεί πολιτικά σκόπιμο, την υποστήριξη του ΠΑΣΟΚ.

Στα ποιήματά του αναφέρεται συχνά σε συγκεκριμένα ιστορικά γεγονότα.

Είναι επίσης προφανές ότι έχουμε στη Θεσσαλονίκη βουλευτή Θεσσαλονίκης τον Γ. Παπανδρέου.

Εμπνέεται περισσότερο από την Ελληνιστική εποχή με τα έντονα φαινόμενα παρακμής, τα οποία ο ποιητής χρησιμοποιεί για τις αναλογίες που βρίσκει με το παρόν.

Είναι ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, έχει βαρύνοντα λόγο για όλα αυτά, εγώ εξαρτώ και τη δική μου προσωπική θέση από τη θέση που θα διατυπώσει ο Γ. Παπανδρέου".

Τα ιστορικά γεγονότα γίνονται η πρόφαση, ή το μέσο με το οποίο ο Καβάφης δίνει υπόσταση στα προσωπικά του βιώματα.

- Θα πραγματοποιήσουν κύκλο συναντήσεων με εκπροσώπους φορέων της πόλης, όπως ο ΣΒΒΕ, το ΕΚΘ, η ΔΕΘ, το ΤΕΕ/ΤΚΜ κ.ά.

Ενώ ο ποιητής γνώριζε πολύ καλά τα σύγχρονα λογοτεχνικά ρεύματα, όπως ήταν ο παρνασσισμός και ο συμβολισμός, δε φαίνεται να ακολούθησε συστηματικά κάποιο από αυτά.

- Στα μέσα του μήνα, πιθανότατα στις 18 Ιανουαρίου, θα διοργανώσουν συνέντευξη Τύπου, προκειμένου να ανακοινώσουν τη μετεξέλιξη της πρωτοβουλίας τους σε κίνηση πολιτών.

Βαθμιαία απομακρύνθηκε εντελώς και κινήθηκε στα πλαίσια του ρεαλισμού.

- Τέλη Ιανουαρίου με αρχές Φεβρουαρίου θα δημοσιοποιήσουν τις αποφάσεις τους στο πλαίσιο μεγάλης εκδήλωσης, η οποία θα αφορά το παρόν και το μέλλον της Θεσσαλονίκης.

Ο ποιητής, όπως αναφέρει στην Ιστορία του ο Mario Vitti, περιβλήθηκε γρήγορα με μύθο.

Συμπόρευση στο δημοτικό συμβούλιο

Στην Ελλάδα έγινε για πρώτη φορά λόγος γι' αυτόν το 1903, όταν ο Ξενόπουλος δημοσίευσε στο περιοδικό Παναθήναια το ιστορικό του άρθρο με τίτλο «Ένας ποιητής».

Παράλληλα οι τέσσερις δημοτικοί σύμβουλοι, οι οποίοι σημειωτέον ανήκουν σε τρεις διαφορετικές παρατάξεις, θα επιδιώξουν συμπόρευση στο δημοτικό συμβούλιο, επιδιώκοντας ταυτόχρονα διεύρυνση του αντιπολιτευτικού μετώπου.

Σε συνέντευξη που έδωσε ο Καβάφης σε ξένο ανταποκριτή τρία χρόνια πριν πεθάνει, προσδιόρισε τα στοιχεία που θα τον καθιστούσαν «ποιητή των μελλουσών γενεών»; λακωνική λιτότητα ύφους, ιστορική, φιλοσοφική και ψυχολογική αξία της ποίησής του, ενθουσιασμός που προέρχεται από διανοητική συγκίνηση, ορθή φράση που οφείλεται στη φυσικότητα του λόγου και ελαφρά ειρωνεία.

Στο πλαίσιο αυτό πραγματοποιήθηκε χθες συνάντηση με το δημοτικό σύμβουλο Μπάμπη Μπαρμπουνάκη, με τον οποίο συμφώνησαν να έχουν κοινή δράση σε όσα από τα θέματα που απασχολούν το δήμο διαπιστώνεται ταύτιση απόψεων.

Ο Καβάφης, όπως γράφει ο καθηγητής Νάσος Βαγενάς, είναι ο μόνος ποιητής που χρησιμοποίησε την ειρωνεία ως κύριο μηχανισμό παραγωγής ποιητικότητας.

Πριν από μερικές ημέρες ο κ. Μπουτάρης είχε ανάλογη συνάντηση και με τον Γιώργο Τανιμανίδη, με τον οποίο όμως οι προοπτικές συνεργασίας δεν φαντάζουν ευοίωνες.

Η δραματική και η τραγική ειρωνεία του (απεικόνιση των αντιθέσεων ανάμεσα στα φαινόμενα και την πραγματικότητα) διαμορφώνει και τη λεκτική του ειρωνεία και αποτελεί το στοιχείο που προκαλεί ακριβώς την «ποιητική συγκίνηση».

ΤΟΥ ΝΙΚΟΥ ΗΛΙΑΔΗ

Τα ποιητικά κείμενα του Καβάφη πλησιάζουν τον πεζό λόγο. Αυτό κατορθώνεται με τη λιτότητα στην έκφραση, τα λιγοστά επίθετα, τον ελεύθερο στίχο με τον άνισο αριθμό συλλαβών. Η γλώσσα είναι ιδιότυπη και περιέχει πολλά στοιχεία από την καθαρεύουσα αλλά και από τη δημοτική, ενώ είναι διανθισμένη με πολλούς ιδιωματισμούς από την Αλεξάνδρεια και την Πόλη. Για τον Καβάφη η ποιητική τέχνη ήταν μια επίπονη διαδικασία: σύμφωνα με πληροφορίες που παρέχουν οι μελετητές του, τα στάδια γραφής ενός ποιήματος διαρκούσαν ακόμη και δεκαετίες. Τα ποιήματά του περνούσαν από πολλά στάδια επεξεργασίας, μέχρις ότου φτάσουν στην τελική τους μορφή. Όσο ζούσε ακολουθούσε μιαν ιδιότυπη εκδοτική τακτική: τύπωνε τα ποιήματα του σε μικρά φυλλάδια, αργότερα σε τεύχη και τέλος έφτιαχνε χειροποίητες συλλογές που μοίραζε σε φίλους και θαυμαστές. Τα αναγνωρισμένα από τον ίδιο ποιήματα του είναι 154. Το πρώτο χρονολογικά είναι τα Τείχη (1896) και το τελευταίο Εις τα περίχωρα της Αντιοχείας (1933). Ανάμεσα τους ξεχωρίζουν Τα Κεριά (1899) και ακολουθούν από το 1900 έως το 1904 Οι Θερμοπύλες, Η πόλις, το Πρώτο σκαλί, το Περιμένοντας τους βαρβάρους. Ο Καβάφης εισήλθε σε περίοδο ωριμότητας με το Ποσειδωνιάται(1906), για να ακολουθήσει το Απολείπειν ο Θεός Αντώνιον και η Ιθάκη. Το μοτίβο της αξιοπρεπούς στάσης κατά τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου χαρακτηρίζει αυτά τα ποιήματα. Ο ίδιος ο ποιητής διέκρινε τα ποιήματα του σε τρεις κατηγορίες: στα φιλοσοφικά, τα ιστορικά και τα ηδονικά (ή αισθησιακά). Από αυτά τα περισσότερα ανήκουν στα ιστορικά. Η νεότερη κριτική επεσήμανε το διδακτισμό της ποίησής του (ο Ευάγγελος Παπανούτσος ονόμασε τον Καβάφη «διδακτικό ποιητή») και τη σχέση της ποίησής του με τα ιστορικά περιστατικά της Αιγύπτου και της εκεί ελληνικής παροικίας (Στρ. Τσίρκας). Δύο χρόνια μετά το θάνατο του ποιητή επιχειρήθηκε η πρώτη συνολική παρουσίαση των έργων του που μέχρι τότε ήταν διασπαρμένα σε μονόφυλλα ή μικρές συλλογές. Ο Γιώργος Σεφέρης αργότερα, σε διάλεξη του με τίτλο «Κ.Π. Καβάφης, Θ.Σ. Έλιοτ, παράλληλοι» (1946), τοποθέτησε τον Καβάφη δίπλα στον Έλιοτ για την ανανεωτική του συμβολή στο μοντερνισμό (το κείμενο αυτό του Σεφέρη είναι δημοσιευμένο στις Δοκιμές του).

Ο Καβάφης με τις κωνσταντινουπολίτικες ρίζες του, με την αλεξανδρινή του αγωγή και την κοσμοπολίτικη εμπειρία του, από ερασιτέχνης περιφερειακός ποιητής του απόδημου Ελληνισμού έγινε βαθμιαία ο κεντρικός ποιητής του Μείζονος Ελληνισμού, του καινούριου πλατιού ελληνικού κόσμου που άνοιξε ο Μεγαλέξαντρος, που υπερασπίστηκαν οι Βυζαντινοί, που αναφτέρωσε ο Βενιζέλος και σήμερα ακόμα, παρ' όλες τις αναδιπλώσεις του, εκτείνεται από την Κύπρο ως την Τασκένδη και από τον Καναδά ως την Αυστραλία. Είναι ο κόσμος της κοινής ελληνικής λαλιάς. Γ.Π. Σαββίδης, Μικρά Καβαφικά, Β', 1987