Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ET1, 21.00

Λεξιλογικές ασκήσεις

Ημερολόγια (F1)

Επειδή σημαντικό ρόλο στην περιγραφή παίζει ο τοπικός άξονας, ιδίως στην περιγραφή τοπίου, μνημείου, κτιρίου, να συγκεντρώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα επίθετα που συνδυάζονται με τα ουσιαστικά τόπος και χώρος, π.χ. χώρος άνετος, τόπος ορεινός.

Τα "Ημερολόγια" αυτής της Τρίτης συναντούν τρεις ανθρώπους που ξεχωρίζουν τόσο για το αποδεδειγμένο ταλέντο τους, όσο και για την απλότητά τους. Με τις παρακάτω συνώνυμες λέξεις να σχηματίσετε προτάσεις, ώστε να διακρίνεται η ιδιαίτερη σημασία της κάθε λέξης: προσπέλαση, προσέγγιση, προσχώρηση, πρόσβαση Η Λένα Αρώνη επισκέπτεται τον τραγουδιστή και τραγουδοποιό Νίκο Πορτοκάλογλου στο σπίτι του όπου συζητούν για τους "ΦΑΤΜΕ", τη σόλο καριέρα, την καταξίωση και τη στιγμή που κάθε καλλιτέχνης σκέφτεται να τα παρατήσει.

Να συμπληρώσετε τα κενά με μια από τις λέξεις που δηλώνουν αλλαγή θέσης ή μετακίνηση: (μεταφορά, μετάθεση, μετακίνηση, εκτοπισμός, εξορία, απόσπαση, μετάταξη, αναγραμματισμός, μεταφορά, μετανάστευση, μετατόπιση).

Η συνάντηση κλείνει μελωδικά με μιά κιθάρα και τη φωνή του Νίκου Πορτοκάλογλου να ερμηνεύει ένα από τα τραγούδια του νέου δίσκου που ετοιμάζει.

- Τα Σαββατοκύριακα είναι δύσκολη η……………… Στη συνέχεια η Λένα Αρώνη συναντά τον ηθοποιό Άκη Σακελλαρίου στο Χίλτον. - Η αλλαγή σειρά των γραμμάτων σε μια λέξη λέγεται………………… Ο γνωστός ηθοποιός μιλάει για τους ρόλους της ζωής του, την οικογένειά του και το adventure park που με τόσο αγάπη δημιούργησε. - Έγινε……………20 αξιωματικών των όπλων στην αεροπορία.

ALPHA, 23.00

- Η εκούσια απομάκρυνση ενός ατόμου από τον τόπο διαμονής του ονομάζεται……………..

Αναζητήσεις

- Η μετακίνηση ενός υπαλλήλου σε μια άλλη οργανική θέση λέγεται……..

Ο άρχοντας των θεάτρων, ο χαμένος συνεργάτης και φίλος…

Αντίθετα η προσωρινή μετακίνηση υπαλλήλου σε μια οργανική θέση λέγεται……………..

Θυμούνται και τον αναζητούν ο Γιάννης Δαλιανίδης, ο Θύμιος Καρακατσάνης, ο Σωτήρης Μουστάκας, η Ρίκα Διαλυνά, η Μαρία Αλιφέρη, η Ζωζώ Σαπουντζάκη, ο Πάνος Μιχαλόπουλος, η Γωγώ Ατζολετάκη, η Ελένη Ανουσάκη, ο Γιώργος Λαζαρίδης, ο Ιάσων Τριανταφυλλίδης, η Ευαγγελία Σαμιωτάκη, ο Μιχάλης Μανιάτης και η… "Θεοπούλα", Έφη Παπαθεοδώρου.

- Προσοχή στη…………………του αντικειμένου!

ΤV100, 10.00

Είναι εύθραυστο.

Θεσσαλονίκη και κόσμος

- Σε εμπόλεμη κατάσταση παρατηρείται συχνά βίαιη………..πληθυσμών.

Τον Βασίλειο Γάκη, αντιδήμαρχο Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης φιλοξενούν στην σημερινή εκπομπή ο Άγγελος Κολοκοτρώνης και η Δέσποινα Μηλιάδου.

Να χρησιμοποιήσετε σε φράσεις τις παρακάτω λέξεις με την κυριολεκτική (δηλωτική) και τη μεταφορική (συνυποδηλωτική) τους σημασία πολιορκώ, έρεισμα, απρόσιτος, εκτροχιασμός, διάβρωση

ET1, 19.05 (f2)

Παρατηρήστε τις παρακάτω στήλες των λέξεων.

H ιστορία των χρόνων μου

Να συμπληρώσετε τα κενά έχοντας υπόψη ότι η στήλη Β περιλαμβάνει λέξεις που ταιριάζουν με ένα ύφος ανεπίσημο και οικείο, ενώ η στήλη Α περιλαμβάνει συνώνυμες λέξεις που συνδυάζονται σε ένα ύφος πιο επίσημο.

Την "ιστορία των χρόνων του", του 1974, έτους προβολής από την τηλεόραση της ανατρεπτικής σειράς "Εκείνος κι εκείνος", καθώς και του "Θεάτρου Σάτιρας", αφηγείται ο ιδρυτής του, ηθοποιός και σκηνοθέτης, Γιώργος Μιχαλακόπουλος.

Αν χρειαστεί, μπορείτε να συμβουλευτείτε και ένα λεξικό της νέας ελληνικής.

Μέσα από την ιστορία του αναδεικνύεται αυτή η τόσο ταραγμένη για τη χώρα χρονιά.

Α Β κατεδαφίζω …………………… …………….. ζυγώνω έρεισμα …………………… …………….. πάτωμα κλιμακοστάσιο …………………… εξώστης …………………… …………….. κρεμώ ικρίωμα …………………… υποσκελίζω …………………… παρεισφρέω / διεισδύω ……………………

Γεγονότα όπως το πραξικόπημα στην Κύπρο, η εισβολή των Τούρκων, η μεταπολίτευση, οι εκλογές, το δημοψήφισμα για το πολιτειακό , η θεατρική και καλλιτεχνική πραγματικότητα της εποχής, αλλά και ο διορισμός του Δημήτρη Χορν στο τότε ΕΙΡΤ, ζωντανεύουν μέσα από τον γλαφυρό αφηγηματικό λόγο του Γιώργου Μιχαλακόπουλου.

Να χρησιμοποιήσετε σε φράσεις τις παρακάτω λέξεις με την κυριολεκτική και τη μεταφορική τους σημασία, όπου υπάρχει: αναπαλαιώνω / αναπαλαίωση, ανακαινίζω / ανακαίνιση, αναπολώ / αναπόληση, φθείρομαι / φθορά, επισκευάζω / επισκευή, καταρρέω / κατάρρευση, ανοικοδομώ / ανοικοδόμηση, ανεγείρω / ανέγερση, συντηρώ / συντήρηση, διαβρώνομαι / διάβρωση, εκποιώ / εκποίηση.

Υποθέστε ότι στην πόλη/χωριό σας υπάρχει ένα κτίσμα που έχει κριθεί διατηρητέο, χωρίς όμως να έχει γίνει καμιά επισκευή σ' αυτό. Προσπαθήστε να "δείτε" και να περιγράψετε το κτίσμα αυτό από την οπτική γωνία του ιδιοκτήτη που επιθυμεί την κατεδάφισή του και ενός εκπροσώπου της δημοτικής αρχής που πιστεύει ότι το κτίριο αυτό πρέπει να διατηρηθεί, αφού αναπαλαιωθεί.

Υποθέστε ότι επισκεφτήκατε ένα μνημείο (ναό, αρχαιολογικό κτίσμα κτλ.) και το βρήκατε σε κακή κατάσταση: α) Να περιγράψετε σ' ένα φίλο σας την εικόνα του μνημείου και β) να απευθύνετε μια επιστολή σε αρμόδια υπηρεσία, στην οποία θα περιγράφετε την κατάσταση του μνημείου και θα υποβάλλετε κάποιες προτάσεις για την αποκατάστασή του. Στην κάθε περίπτωση να χρησιμοποιήσετε το κατάλληλο ύφος. Μπορείτε να αξιοποιήσετε, εκτός από το λεξιλόγιο των προηγούμενων ασκήσεων, και τις παρακάτω λέξεις/φράσεις ή άλλες ισοδύναμες: φθοροποιός επίδραση, παρωχημένη εποχή, περίοπτη θέση, όψιμο ενδιαφέρον, επικλινής θέση, ανεγείρω οικοδομή, ερμητικά κλειστός, αναδρομή στο παρελθόν, εκμοντερνισμός