Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διάφορα :: Σχόλιο

( γράμμα από την αθήνα: "cosi fan tutte" :: 18/2/2006 16:13:26) 

Γράμμα από την Αθήνα: "Cosi fan tutte"

Δραστηριότητα

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

Η Αρχή Le Chatelier Και «Καθημερινή» Ζωή

Του Σπύρου Παγιατάκη

Η ζωή μέσα μας και γύρω μας προχωρά ακολουθώντας κανόνες και αρχές. "Cosi fan tutte" ("Έτσι κάνουν όλες") του Μότσαρτ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Αυτούς άλλωστε μελετούν συγγενείς επιστήμες όπως η Φυσική, η Χημεία, η Βιολογία.

Έτσι κάνουν όλες;

Βέβαια, μπορεί κανείς να ζει «ασυνείδητα» χωρίς να μπορεί να ερμηνεύει τον γύρω του κόσμο.

Αλήθεια;

Είναι όμως πολύ σημαντικό να μπορεί να παρατηρεί και να ερμηνεύει φαινόμενα που εξελίσσονται γύρω του βασισμένος σε μερικές βασικές αρχές.

Με ποιον άραγε συγγενικό "θηλυκό" τρόπο συμπεριφέρονται γυναίκες πολιτικοί, όπως η πρόεδρος της Χιλής Μισέλ Μπασελέτ ή η πρόεδρος της τριτοκοσμικής Λιβερίας Έλεν Τζόναν Σέρλιφ, η πάλι η Τάνια Χάλονεν της Φιλανδίας, η καγκελάριος Α. Μέρκελ της Γερμανίας, οι Αμερικανίδες Κοντολίζα Ράις και Χίλαρι Κλίντον -για να μην αναφερθούμε και στη δική μας Ντόρα Μπακογιάννη, την οποία η γερμανική έγκριτη "Φρανκφούρτερ Αλγκεμάινε" τρεις μέρες μετά την τοποθέτησή της στο προβεβλημένο χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Εξωτερικών αναφέρει ήδη ως την "εν δυνάμει" μέλλουσα πρωθυπουργό ή και πρόεδρο της Ελλάδα;

Μια τέτοια είναι και η Αρχή του Le Chatelier.

Όταν η κωμική όπερα του Μότσαρτ "Έτσι κάνουν όλες" (στο εξαιρετικά τολμηρό για τα τέλη του 18ου αιώνα λιμπρέτο του Λορέντζο Ντα Πόντε) πρωτοπαρουσιάστηκε στη Βιέννη εμφανίζοντας τις γυναίκες τη μια στιγμή να ορκίζονται αιώνια πίστη και την άλλη να παρασύρονται από νέα πάθη, ουδείς ασφαλώς θα έβαζε στο μυαλό του μια γυναίκα σε υπουργικό αξίωμα.

Εκείνο το οποίο ζητείται στο προκείμενο είναι να ερμηνευθούν με βάση αυτήν την αρχή μερικά γεγονότα όπως:

Σήμερα η ελάχιστα κολακευτική αξιολόγηση του λιμπρέτο που επέμενε πως:

1. Όταν ένας άνθρωπος «της πόλης» κάνει διακοπές στο «βουνό» αποκτά μετά από κάποιες μέρες παραμονής ένα κόκκινο χρώμα, δηλωτικό κατά τα κλασικά καλής υγείας.

"Γιατί νέες ή γριές, κούκλες ή φόλες,

Μπορείτε να εξηγήσετε το που οφείλεται αυτό;

Ας το πούμε ξανά:

Για την ερμηνεία χρησιμοποιήστε σαν βάση τον μηχανισμό της αναπνοής μέσω της δέσμευσης του Ο2 της ατμόσφαιρας από την αιμοσφαιρίνη του αίματος, Hb.

Έτσι κάνουν όλες"!

Aυτό είναι μια πολύπλοκη διαδικασία η οποία μπορεί να αποδοθεί από την ισορροπία: Hb(aq)+ O2 (aq) [pic] HbO2(aq).

Δικαίως θα κινητοποιούσε τις σύγχρονες φεμινίστριες σε νέες μαχητικές κινητοποιήσεις.

2. Η χημεία της δημιουργίας υπογείων σπηλαίων, σταλακτιτών και σταλαγμιτών είναι άλλη μια περίπτωση που ερμηνεύεται με την παραπάνω αρχή.

Όμως "Ευτυχώς, η εποχή μας έχει παραμερίσει τα ταμπού για να μας αφήσει ελεύθερους… κτλ, κτλ." αναφέρει εισαγωγικό σημείωμα (του σπόνσορα IMPREGILO)! στο πρόγραμμα (κόστους 15 ευρώ) της δίπρακτης όπερας που ανεβαίνει στη νέα αίθουσα "Αλεξάνδρα Τριάντη " του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών στις 17, 18, 19 και 20 Φεβρουαρίου.

Βρείτε τον μηχανισμό της δημιουργίας αυτών και γράψτε τις αντίστοιχες χημικές αντιδράσεις.

Κι όπως πρόκειται για ένα ιδιαίτερα προβεβλημένο, ένα ιστορικό ανέβασμα της τελευταίας λιτής παράστασης του διάσημου Τζιόρτζιο Στρέλερ -ο οποίος πέθανε τα Χριστούγεννα του 1997- από το "Πίκολο Θέατρο" του Μιλάνου τα εισιτήρια είχαν ήδη εξαντληθεί πολλές μέρες πριν από την πρεμιέρα.

Όπου μπορείτε, από την βιβλιογραφία, βρείτε και τις τιμές των σταθερών ισορροπίας των αντιδράσεων αυτών.

Είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω την Πέμπτη τη γενική δοκιμή, όπου οι τραγουδιστές περισσότερο "μαρκάριζαν" παρά τραγουδούσαν, έτσι ώστε να διαφυλάξουν τις φωνές τους για τις "καλές" παραστάσεις που θ' ακολουθούσαν, κι όπου ο μαέστρος -ο Τζουζέππε Λα Μάλφα- διέκοψε αρκετές φορές την Καμεράτα, για να κάνει τις παρατηρήσεις του στα μέλη της ορχήστρας.

Υπάρχει στην περιοχή της Αττικής τέτοιο σπήλαιο;

Εντάξει, δεν ήταν ένα "κοσμικό" γεγονός.

Τι είδους πετρώματα ευνοούν την δημιουργία τέτοιων σπηλαίων;

Όμως σίγουρα μαθαίνει κανείς περισσότερα πράγματα έτσι, κι άλλωστε προσωπικά προτιμώ τις αβίαστες φωνές μιας πρόβας από τους υπερβολικά έντεχνους λαρυγγισμούς, οι οποίοι αποσκοπούν στον εντυπωσιασμό του μουσικόφιλου κοινού.

Σε ποια περίπτωση τέτοιες αποθέσεις όχι μόνο δεν έχουν τέτοιο αισθητικό αποτέλεσμα, αλλά προκαλούν ζημιές;