Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

NET, 01.15

Ας επεκτείνουμε

Στα άκρα

Παίρνουμε μια σφαίρα.

O Iεροκλής Μιχαηλίδης και ο Σπύρος Βούγιας έρχονται "Στα άκρα" με τη Βίκυ Φλέσσα.

Προσπαθούμε να ισορροπήσουμε τη σφαίρα στις παρακάτω περιπτώσεις:

ALTER, 23.45

α. Πάνω σε μια μπάλα.

Οι πύλες του ανεξήγητου

β. Πάνω στο θρανίο.

Ο Κώστας Χαρδαβέλλας και οι καλεσμένοι του αποπειρώνται να δώσουν απαντήσεις σε ένα μυστήριο που απασχολεί τον άνθρωπο από την πρώτη ημέρα της ύπαρξής του: τη μετεμψύχωση.

γ. Μέσα σε μια κούπα.

MEGA, 14.50

Κάνουμε το ίδιο με έναν κώνο, στηρίζοντάς τον στο έδαφος:

Backstage

α. Με την κορυφή.

Όλο το παρασκήνιο της μαραθώνιας μετάδοσης του Mega που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της συμμετοχής του σταθμού στις ενέργειες του "stopaids 2006" αλλά και συνεντεύξεις με τους Σπύρο Παπαδόπουλο και Θάνο Πετρέλη παρουσιάζουν σήμερα ο Γιώργος Σατσίδης και η Βάλια Κακούτη.

β. Με την παράπλευρη επιφάνεια.

MEGA, 13.00

γ. Με τη βάση του.

Mega star

Τι παρατηρούμε;

Καλεσμένος της εκπομπής είναι ο Ζακ Στεφάνου.

Εικόνα 3.18 Το περιστέρι όταν περπατάει, βρίσκει τρόπο να ισορροπεί.

ALPHA, 14.00

Εικόνα 3.19 Διάφορες περιπτώσεις ισορροπίας σφαίρας και κώνου.

Η μηχανή του χρόνου

Στην πρώτη περίπτωση η σφαίρα ή ο κώνος ισορροπούν στο οριζόντιο επίπεδο με ελάχιστα σημεία επαφής.

Στην εποχή των πρώτων διαφημίσεων μας ταξιδεύει ο Χρίστος Βασιλόπουλος.

Αν η σφαίρα ή ο κώνος απομακρυνθούν ελάχιστα από τη θέση ισορροπίας, δεν ξαναγυρίζουν στην αρχική θέση τους.

Διαφημιστές και επιστήμονες συμφωνούν ότι και οι διαφημίσεις έμαθαν στον Έλληνα να πλένει τα δόντια του, να χρησιμοποιεί πιο οικολογικά προϊόντα και να γνωρίζει ξένα ήθη και έθιμα μέσα από τις προσαρμογές διαφημίσεων που γυρίστηκαν στο εξωτερικό.

Σ' αυτή την περίπτωση η ισορροπία των σωμάτων ονομάζεται ασταθής.

Μέσα από την εκπομπή προβάλλονται όλες οι γνωστές διαφημίσεις των τελευταίων 40 χρόνων που έγιναν σλόγκαν και έμειναν ακόμα και σήμερα στα χείλη των καταναλωτών.

Στη δεύτερη περίπτωση, αν η σφαίρα ή ο κώνος εκτραπούν από τη θέση της αρχικής ισορροπίας τους, ισορροπούν σε μια νέα θέση.

"Τρέξε τρέξε μικρούλη", "ψεκάστε, σκουπίστε, τελειώσατε", "η θεία Όλγα ξέρει", "θα την κρεμάσω", "και σου 'κανε ένα μαλλί…." είναι μερικές μόνο φράσεις που έμειναν διαχρονικές και ταυτίστηκαν με το εκάστοτε προϊόν, ενώ πέρασαν και στις καθημερινές ατάκες των Ελλήνων.

Σ' αυτή την περίπτωση η ισορροπία των σωμάτων ονομάζεται ουδέτερη η αδιάφορη.

Ακόμα, οι πρώτοι ηθοποιοί που πήραν μέρος σε διαφημίσεις στην τηλεόραση αναφέρονται στις απαιτήσεις εκείνης της εποχής, αλλά και στο πώς αντιμετωπιζόταν η διαφήμιση σε σχέση με σήμερα.

Τέλος, στην τρίτη περίπτωση, αν η σφαίρα ή ο κώνος απομακρυνθούν λίγο από τη θέση ισορροπίας, ξαναγυρίζουν στην αρχική θέση τους. Σ' αυτή την περίπτωση η ισορροπία των σωμάτων ονομάζεται ευσταθής.

Ο βαθμός ευστάθειας ενός σώματος μετριέται με τη γωνία κατά την οποία στρέφεται το σώμα, ώστε να ανατραπεί. Η γωνία αυτή είναι τόσο μεγαλύτερη, όσο χαμηλότερα είναι το κέντρο βάρους του σώματος και φυσικά όσο μεγαλύτερη είναι η βάση στήριξης.

Εικόνα 3.20 Ισορροπία κιβωτίου

Τέλος, ας θεωρήσουμε το κιβώτιο της εικόνας 3.20 και ένα σημείο ανατροπής Α.

Οι δυνάμεις που ασκούνται στο κιβώτιο όταν αρχίζει η ανατροπή είναι η αντίδραση FA στο σημείο Α, το βάρος του Β και η δύναμη F, που ασκούμε, ώστε να ανατρέψουμε το κιβώτιο. Οι ροπές των δυνάμεων αυτών ως προς στο σημείο Α είναι αντίστοιχα: Μ1 = Β . x1 Μ2 = F . x2 Μ3= FA*0

Το πηλίκο των ροπών [pic] (3.6) ορίζει το βαθμό ασφάλειας, προκειμένου το κιβώτιο ή γενικότερα ένα στερεό σώμα να μην ανατραπεί.

Σε μια ευσταθή ισορροπία το πηλίκο αυτό είναι μεγαλύτερο της μονάδας, διότι τότε η ροπή του βάρους είναι μεγαλύτερη από τη ροπή της δύναμης η οποία τείνει να ανατρέψει ένα σώμα. Με την επίδραση της ροπής του βάρους μπορεί το κιβώτιο να επιστρέψει στη θέση ισορροπίας.

Ύστερα από μελέτες έχει διαπιστωθεί ότι η ισορροπία ενός σώματος είναι περισσότερο ευσταθής, όσο μεγαλύτερη είναι η βάση στήριξης του και επιπλέον όσο πιο χαμηλά είναι το κέντρο βάρους.

Συζητήστε τις παρακάτω περιπτώσεις της εικόνας 3.21.

Εικόνα 3.21