Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ρεπορτάζ :: Κοινωνικό ρεπορτάζ

( "καμπανάκι" για τη μόλυνση στη βαλκανική :: 13/3/2006 20:05:01) 

"Καμπανάκι" για τη μόλυνση στη Βαλκανική ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Τεράστια η επιβάρυνση του περιβάλλοντος σύμφωνα με τον καθηγητή του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης Φωκίων Βοσνιάκο

Συχνά χαρακτηρίζεται ως τόλμημα ή ως πρόκληση η συγγραφή βιβλίου σε αναγειρόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης.

Τον κώδωνα του κινδύνου για την περιβαλλοντική επιβάρυνση της Βαλκανικής Χερσονήσου και της Θεσσαλονίκης κρούει από την Κατερίνη ο καθηγητής του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης και πρόεδρος της Βαλκανικής Περιβαλλοντικής Ένωσης Φωκίων Βοσνιάκος, με ανακοινώσεις του κατά την έναρξη του 3ου Βαλκανικού Συνεδρίου για το περιβάλλον.

Για τα βιβλία των μαθημάτων γενικής παιδείας σε σχολεία τεχνικής ή τεχνολογικής εκπαίδευσης οι παραπάνω χαρακτηρισμοί ακούγονται με μεγαλύτερη έμφαση.

Στο συνέδριο, που διοργανώνεται από το δήμο Κατερίνης, την Κεντρική Ένωση Δήμων και Κοινοτήτων και τη Βαλκανική Περιβαλλοντική Ένωση, συμμετέχουν περισσότεροι από 80 σύνεδροι με πρωτότυπες ανακοινώσεις από 14 χώρες, ενώ ιδιαίτερα για τον ελλαδικό χώρο παρουσιάζονται αποτελέσματα που για πρώτη φορά ανακοινώνονται δημόσια.

Τα Τ.Ε.Ε. βρίσκονται στην αφετηρία τους και αναζητούν στηρίγματα.

Η Βαλκανική χερσόνησος χαρακτηρίζεται ως ένας χώρος των συγκοινωνούντων δοχείων, στον οποίο ό,τι παράγεται άμεσα μεταφέρεται και σε μία άλλη περιοχή, αναφέρει σε δηλώσεις του ο Φωκίων Βοσνιάκος, ενώ σημειώνει ότι από την εποχή που έγιναν οι βομβαρδισμοί στη Γιουγκοσλαβία υπήρξαν πολλά βαρέα μέταλλα και ιδιαίτερα τοξικά, όπως υδράργυρος, βιοχλωρίδια, τα οποία διαχύθηκαν μέσα στο Δούναβη ή στο οικοσύστημα που αναφέρεται στα υπόγεια ύδατα.

Είναι η άλλη λύση για τη νεολαία, διαφορετική από εκείνην του Ενιαίου Λυκείου.

Τελικά, κατέληξαν στην Ελλάδα, που κατά βάση αποτελεί τον πυθμένα μιας χοάνης της Βαλκανικής.

Διαφορετική.

Θεσσαλονίκη: Κάθε χρόνο και χειρότερα

Ούτε κατώτερη, ούτε ανώτερη η μια από την άλλη.

Για την ατμοσφαιρική ρύπανση της Θεσσαλονίκης, που προκαλείται από τα οχήματα, ο κ. Βοσνιάκος παρουσίασε τα αποτελέσματα των διεποχιακών μετρήσεων που έγιναν στους κεντρικούς δρόμους της πόλης το 2005, όπου τα στοιχεία δείχνουν ότι κάθε χρόνο η κατάσταση στην πόλη είναι και χειρότερη από πλευράς εκπομπής αερίων από τα αυτοκίνητα.

Κάθε λύση έχει τις δικές της προοπτικές και τα δικά της κίνητρα.

Πάνω από το 36% των αυτοκινήτων, που κινείται σήμερα στους δρόμους της συμπρωτεύουσας, εκπέμπει ρύπους εκτός ορίου, σημειώνει ο καθηγητής, λέγοντας πως σήμερα στη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούν 2,3 αυτοκίνητα ανά οικογένεια, όταν στην Αθήνα αντιστοιχούν 2,7 αυτοκίνητα ανά οικογένεια.

Κοινό γνώρισμα τους πρέπει να είναι ο συντονισμός ανάμεσα στον πομπό και το δέκτη.

Μάλιστα, αναφέρει ότι η ρύπανση από τα οχήματα είναι ορατή και από τις τελευταίες μετρήσεις, που έγιναν στην πόλη, μεταξύ αστικού και περιαστικού περιβάλλοντος, όπου βρέθηκε 2,5 φορές περισσότερη ύπαρξη BTX, ρύποι που αντικατέστησαν το μόλυβδο στη βενζίνη.

Το διδάσκοντα και το διδασκόμενο.

"Το βενζόλιο είναι 100% αποδεδειγμένα ένα καρκινικό αέριο", τονίζει ο καθηγητής.

Η Φυσική είναι μάθημα που έχει χρεωθεί, από τη γέννηση της, την ευθύνη του ορθολογισμού.

Όπως είναι γνωστό, στην περιοχή της Τούμπας εκπονήθηκε μελέτη για την ηχορύπανση, όπου το πρόβλημα λύθηκε με την τοποθέτηση υαλοπετασμάτων και διαπιστώθηκε μείωση του θορύβου από τα αυτοκίνητα σε ποσοστό 90%, σύμφωνα με τον κ. Βοσνιάκο.

Μας βοηθά να σκεφτόμαστε απλά, επαγωγικά και στηρίζει τα περισσότερα μαθήματα ειδικότητας.

ΘΕΜΗΣ ΚΩΤΟΥΛΑΣ

Απευθύνεται σε μαθητές των Τ.Ε.Ε. που οι συγκυρίες θα τους επιτρέψουν να φτάσουν μέχρι και το Β' κύκλο σπουδών. Αλλά και σ' αυτούς που θα επιλέξουν να βιώσουν την τεχνολογική διαδρομή ως την τριτοβάθμια μορφή της.

Για όλους η φύση είναι πηγή έμπνευσης και μίμησης και οι εικόνες της ερμηνεύονται, στέλνουν μηνύματα και ζητούν αξιοποίηση. Χρήσιμο για όλους τους μαθητές είναι να πειστούν πως οι φυσικοί νόμοι επιβάλλουν κάποια νομοτέλεια και τάξη. Κάποια πράγματα μπορούμε να τα προβλέψουμε, άλλα να τα προλάβουμε και κάποια άλλα να τα αξιοποιήσουμε.

Για να βοηθήσει η Φυσική σε όλα αυτά δεν μετατρέπει τα μέσα που διαθέτει σε αυτοσκοπό. Οι ορισμοί των φυσικών μεγεθών δεν πέφτουν σα μετεωρίτες στη θεωρία και τα Μαθηματικά δεν προπορεύονται σε σχέση με τη φυσική σκέψη. Τα βοηθήματα έρχονται όταν τα χρειαζόμαστε και στο βαθμό που απαιτείται. Η θεωρία ακολουθεί τη διαδικασία: παρατήρηση, περιγραφή, αναζήτηση των μεγεθών που αφορούν το φαινόμενο, μελέτη του ρόλου και της σχέσης που τα συνδέει. Η παρεμβολή εφαρμογών και ερωτημάτων που καταξιώνουν το φαινόμενο πρέπει να γίνεται με κριτήριο τη διευκόλυνση της κατανόησης του. Προέχει, η ευελιξία τους και όχι η τήρηση κάποιου τυπικού πρωτοκόλλου.

Πιστεύουμε στον καθοριστικό ρόλο του συνάδελφου της μάχιμης εκπαίδευσης. Του ανθρώπου που θα παραλάβει το άψυχο κείμενο και θα του δώσει ζωή και ζωντάνια. Μεγάλος συγγραφέας-φιλόλογος που έζησε, σαν σχολικός επιθεωρητής, τη διδασκαλία κειμένων του από μερακλή καθηγητή του δήλωσε συγκινημένος: «Κύριε συνάδελφε αναδείξατε μια πλευρά της γραφής μου, που ούτε είχα διανοηθεί». Η δημιουργία και έμπνευση ποικίλων απόψεων στον αναγνώστη είναι η επιβράβευση κάθε κειμένου. Καλύτερο από το να δίνεις απαντήσεις είναι να εμπνέεις ερωτήματα στον ακροατή ή στον αναγνώστη σου και να τον βοηθάς διακριτικά στο να αναζητά απαντήσεις. Κριτής πάντων χρόνος…

Ευχαριστούμε θερμά όλους όσους μας βοήθησαν στην προσπάθεια μας: - Τους υπευθύνους και την επιτροπή κρίσης του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου για την άψογη συνεργασία μας. - Τους ανθρώπους της «Βιβλιοσυνεργατικής» και τους συνεργάτες τους για τις διευκολύνσεις που μας παραχωρούσαν. - Τις οικογένειες μας που όχι μόνο έδειχναν ανοχή, μα διευκόλυναν κιόλας μια πολύμηνη κατάσταση του «ωσεί παρών» για κάποιο μέλος τους, ανάμεσα σε σκόρπια βιβλία και χαρτιά και με το PC σε υπερωρίες…

Η πιο αποδοτική μορφή συνεργασίας είναι η αλληλεπίδραση. Αυτή θα μας δείξει, αν και κατά πόσο προσεγγίσαμε τους στόχους μας…

(Επισήμανση: οι ενότητες με αστερίσκο (*) δεν περιλαμβάνονται στην υποχρεωτική διδασκαλία)

Οι συγγραφείς