Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Χρονογράφημα

( ένας φίλος που αγκάλιασε με αγάπη τον άνθρωπο ) 

Ένας φίλος που αγκάλιασε με αγάπη τον άνθρωπο

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ

Β ΤΟ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΟ

Καλή ήταν η ιδέα σου να καθίσουμε σήμερα να φάμε μαζί.

Μεγάλα πλην… ώριμα ονόματα

B1 Οι μορφές του υποκειμένου

Δεν πέρασαν πολλές ημέρες από την περίοδο των εορτών και έχεις την εντύπωση πως ακόμη πλανώνται στην ατμόσφαιρα τα κάλαντα, κυκλοφορούν οι Αϊ-Βασίληδες στους δρόμους και αναβοσβήνουν τα λαμπιόνια στις προθήκες των καταστημάτων.

Πενήντα εκδηλώσεις κόστους δύο εκατομμυρίων ευρώ με μεγάλα αλλά… ώριμα ονόματα περιλαμβάνει το πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών

Ακούω και μιλώ

Λες και είναι ο απόηχος του μεγάλου γεγονότος.

ΓΙΩΡΓΟΣ Δ. Κ. ΣΑΡΗΓΙΑΝΝΗΣ

1. Ποια είναι τα υποκείμενα των ρημάτων που υπογραμμίζονται στις παρακάτω προτάσεις και σε ποια πτώση βρίσκονται;

Ακόμη την καρδιά κατέχει εκείνη η τρυφερότητα, και η ψυχή αισθάνεται την ανάγκη να υψωθεί στα ουράνια, για να δοξάσει το Δημιουργό, μόνο και μόνο γιατί μας έκανε έτσι ώστε να μπορούμε να σκεφτόμαστε.

Πενήντα βραδιές στο Ηρώδειο, με τριάντα πέντε εκδηλώσεις - συμφωνική και άλλα είδη μουσικής, τραγούδι, χορός, θέατρο, όπερα, μιούζικαλ - από ελληνικά και ξένα συγκροτήματα, απαρτίζουν το, όπως πάντα, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του κόστους δύο εκατομμυρίων ευρώ (ήτοι 680 εκατ. δρχ. έναντι των περσινών 660 εκατ.) Φεστιβάλ Αθηνών, που ανακοίνωσε χθες ο πρόεδρος του Ελληνικού Φεστιβάλ κ. Περικλής Κούκος έχοντας πλάι του τον γενικό διευθυντή του Φεστιβάλ κ. Γιάννη Καραχισαρίδη και στο ακροατήριο τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και πολλούς καλλιτέχνες.

α. Ο Μαρίνος, ο Νικόλας, η Δέσποινα και η Κασσάνδρα είχαν αποφασίσει να εξερευνήσουν το Φαράγγι του Διαβόλου. (κείμ. 1)

Όλοι σκεφτόμαστε.

Η πρώτη - επιτέλους! - παρουσίαση της "Αμοργού" του Μάνου Χατζιδάκι, η επανεμφάνιση έπειτα από αρκετά χρόνια του συμφωνικού Μπρούκνερ σε πρόγραμμα συναυλίας στην Ελλάδα, η παρουσία ενός Έλληνα - του και συνθέτη Νίκου Χριστοδούλου - στο πόντιουμ της συναυλίας ενός διεθνούς επιπέδου συνόλου όπως η Ορχήστρα της Ακαδημίας του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών είναι ανάμεσα στα ουσιαστικά γεγονότα του φετινού Φεστιβάλ. β. Θα σας οδηγήσω εγώ. (κείμ. 1)

Άλλοι λίγο, άλλοι πολύ, όλοι σκεφτόμαστε.

Το οποίο εμφανίζει επί μέρους ενδιαφέροντα σημεία και "γκλαμουριές", είναι "χορταστικό" αλλά η γενική εικόνα του αφήνει την αίσθηση του "μετρημένου", του άτολμου, του συντηρητικού και της επανάπαυσης σε ονόματα, οπωσδήποτε ιστορικά, που ανήκουν όμως οριστικά στο παρελθόν και σίγουρα δεν βρίσκονται στην ακμή τους - όρα Τζέσι Νόρμαν, Ίαν Άντερσον και Τζέθρο Ταλ, Μαρσέλ Μαρσό, Ρολάν Πετί, Μορίς Ζαρ… γ. Πολλοί από αυτούς που ζουν και εργάζονται στις τουριστικές περιοχές αγνοούν παντελώς το νόημα της λέξης φιλοξενία. (κείμ. 3)

Ορισμένοι πολύ γρήγορα και σε νεαρή ηλικία παίρνουν σωστές αποφάσεις και μερικοί παίρνουν τις αποφάσεις τους κάπως καθυστερημένα.

Εν πάση περιπτώσει το Φεστιβάλ έχει να παρουσιάσει ξένα ονόματα ή συγκροτήματα όπως ο τενόρος Αντρέα Μποτσέλι, η σοπράνο Τζέσι Νόρμαν, το Μπαλέτο του Μόντε Κάρλο, ο… 80χρονος σπουδαίος Γάλλος μίμος Μαρσέλ Μαρσό σε μια αποχαιρετιστήρια, όπως δηλώνει, παράστασή του, ο ροκ Ίαν Άντερσον, ο συνθέτης Μορίς Ζαρ, το Αγγλικό Φεστιβάλ Μπαχ με τη μέτζο Ντέλα Τζόουνς, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ, το Χοροθέατρο Πιλόμπολους, ο Αμερικανός ηθοποιός Έιβερι Μπρουκς στην παράσταση - συρραφή από τρεις τραγωδίες του Σοφοκλή "Ο κύκλος του Οιδίποδα" με μαύρους ηθοποιούς, το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας του Παρισιού με χορογραφία Ρολάν Πετί σε μουσική Γκαμπριέλ Γιαρέντ ή η Εθνική Ορχήστρα της Αγγλίας υπό τον Κουρτ Μαζούρ ενώ, μετά το άτυχο λόγω κακοκαιρίας περσινό "Γουέστ Σάιντ Στόρι", το Φεστιβάλ επιμένει στο μιούζικαλ με "Βιολιστή στη στέγη" που θα ετοιμάσουν ξένοι συντελεστές.

δ. Ό,τι θα δείτε από εκεί και πέρα ανήκει στη σφαίρα του ονείρου. (κείμ. 4)

Δεν είναι λίγοι και εκείνοι που αποτυγχάνουν.

Στις εκδηλώσεις του Ηρωδείου θα πρέπει να προστεθούν πέντε βραδιές της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας - δύο με το Αμέρικαν Μπαλέ Θίατερ που θα συνεργαστεί με τον Κώστα Γαβρά και τρεις με τις Ιερές Μουσικές που επιμελείται ο Λάμπρος Λιάβας.

- Ποια μορφή (ουσιαστικό, επίθετο, αντωνυμία, πρόταση ή κάτι άλλο) έχουν τα υποκείμενα που βρήκατε;

Δεν σκέφτονται σωστά.

Ο κ. Κούκος επανέλαβε τους στόχους του Φεστιβάλ - έγκαιρος προγραμματισμός, μακρόπνοος σχεδιασμός, συνεργασίες και συμπαραγωγές με διεθνείς και ελληνικούς καλλιτεχνικούς οργανισμούς… -, τόνισε το ενδιαφέρον των χορηγών - επικοινωνίας κυρίως - και την όντως καρποφόρα προσπάθεια να προβληθεί διεθνώς το Φεστιβάλ ενώ δήλωσε ότι τον Μάιο υπολογίζεται να ανακοινωθεί, σε συνεργασία με τον Αθήνα 2004, το πρόγραμμα για τον Αύγουστο του 2004, που θα περιλαμβάνει σίγουρα μια συναυλία της Φιλαρμονικής του Βερολίνου η οποία θα μεταδοθεί απευθείας τηλεοπτικά σε όλο τον κόσμο.

2. Εντοπίστε τα υποκείμενα των ρημάτων που είναι γραμμένα με έντονους χαρακτήρες:

Ή δεν ευθυγραμμίζονται με τις συγκυρίες.

INFO

Και αξίζει να αναζητήσετε στα ταξίδια σας και τα δύο, ίσως περισσότερο τους ανθρώπους της.

Γελάς, ε;

Το Φεστιβάλ Αθηνών 2003 θα διαρκέσει από 2/6 έως 28/9, με την καθιερωμένη διακοπή, φέτος μεταξύ 6 και 23/8

Αλλά αν είναι μία φορά δύσκολο να ανακαλύψετε αμόλυντα και αυθεντικά τοπία, είναι δύο φορές δύσκολο να ανακαλύψετε αυθεντικούς Έλληνες. (κείμ. 3)

Καταλαβαίνω πού το πάει ο νους σου…

3. Στο τελευταίο τμήμα του 2ου κειμένου:

Τι θα πάρεις;

Τα μάτια όλων είχαν δακρύσει… παρατηρήστε αν σε όλα τα ρήματα υπάρχει υποκείμενο.

Μη μου πεις πως θα παραγγείλεις κάτι ελαφρό, γιατί έχεις πίεση;

- Μπορείτε να βρείτε τα υποκείμενα που παραλείπονται;

Εσύ πάντα ήσουν δυνατός.

- Μπορείτε τώρα να πείτε γιατί παραλείπονται;

Από τότε που ήμασταν αθλητές….

Παράγγειλες; Εντάξει… Εγώ θα πάρω ό,τι πιο βαρύ υπάρχει. Και μαύρο κρασί. Αποφάσισα να πάω κόντρα σε όλα. Αδιαφορώ πια. Νιώθω μέσα μου κάτι σαν πνευματική ναυτία.

Θυμάσαι πώς ξεκινήσαμε; Στην ίδια ηλικία, στην ίδια γειτονιά, στα ίδια σχολεία, στην ίδια σχολή στο πολυτεχνείο… Τι καιροί κι εκείνοι! Ήμασταν παιδιά, κι όμως είχαμε τη δική μας αυτοδυναμία… Ο Μπάμπης, ο Θόδωρος, ο Άκης, ο Θωμάς, ο Μιχάλης… Και στο απέναντι πεζοδρόμιο, οι παρέες των κοριτσιών… Η Ισμήνη, η Δέσποινα, η Καίτη, η Κούλα, η Μπέμπα, η Μάγδα… Τις αγαπούσαμε και τις προστατεύαμε. Αλήθεια, μήπως είδες από τότε τη Δέσποινα; Ήταν σαν άγγελος… Πόσα χρόνια πέρασαν από τότε; Σαράντα πέντε; Μ' έκαψες….

Όταν πήραμε το πτυχίο του μηχανολόγου, διαπιστώσαμε πως δεν ήμασταν και οι δύο γεννημένοι για υπάλληλοι. Πήραμε εκείνη την χρεοκοπημένη βιοτεχνία και σε λίγα χρόνια την κάναμε ένα από τα μεγαλύτερα εργοστάσια. Μιλούσαμε, βλέπεις, την ίδια γλώσσα… Έπειτα έγινε ο γάμος μου, ήρθαν τα παιδιά μου, κι όλα συνέχισαν όπως πρώτα. Όχι ακριβώς, όπως πρώτα. Λάθος… Η δουλειά πήγαινε συνεχώς προς το καλύτερο… Όταν μου βάφτισες το γιο μου, ψιθύρισες πως έχω μια ωραία οικογένεια. Σου απάντησα πως καιρός ήταν να κάνεις κι εσύ μια ίδια οικογένεια. "Μήπως είδες τη Δέσποινα;" με ρώτησες και τότε κατάλαβα, για πρώτη φορά, τι ρόλο έπαιζε το ξανθό κορίτσι, που είχε φωλιάσει στην καρδιά σου. Δεν μπορώ να πω πως είχες χάσει το χαμόγελό σου. Ούτε εκείνο τον ενθουσιασμό, που σε έκανε να παίρνεις αποφάσεις στη στιγμή και σε λίγες ημέρες να δικαιώνεσαι. Μόνο, στιγμές στιγμές, όταν έμενες μόνος, η θλίψη απλωνόταν στο πρόσωπό σου. Σε καταλάβαινα και σ' άφηνα στη γλυκιά ονειροπόλησή σου. Ήμασταν νέοι ακόμη, γύρω στα σαράντα, όταν ζήτησες να χωρίσουμε την επιχείρηση. "Ετοιμάζεσαι για μεγάλη σάλτα;", σε ρώτησα. "Ετοιμάζομαι να κλειστώ στον εαυτό μου", απάντησες. Η επιχείρησή μας δεν είχε τότε πολύ ρευστό, γιατί πραγματοποιήσαμε μεγάλες επενδύσεις. Δέχθηκες να πάρεις τα χρήματά σου, μέσα σε μια πενταετία. Και στο σημείο αυτό έδειξες τη λεβεντιά σου… Πραγματικά, δεν δημιούργησες άλλη επιχείρηση. Είπαμε, όμως, πως ήσουν πολύστροφος. Επένδυσες τα χρήματά σου σε πενήντα, που λένε, δουλειές και σε μερικά χρόνια τα κεφάλαιά σου ήταν περισσότερα από τα δικά μου.

Τσουγκρίσαμε τα ποτήρια μας. "Τόσα χρόνια είμαστε φίλοι, του παραπονέθηκα και ποτέ δεν μου είπε πώς περνάς. Τι να τα κάνεις τα λεφτά σου; Από μένα κρατάς μυστικά;". Χαμογέλασες. Ύστερα μ' αγκάλιασες όπως τότε που ήμασταν παλικάρια. Τώρα, το πρόσωπό σου έλαμπε. Και μου τα είπες όλα….

Είχε στείλει στην Αμερική δέκα νήπια, για εγχείρηση στην καρδιά. Από αυτά ζούσαν τα οκτώ και ήταν υγιέστατα. Φρόντισες να κάνουν μεταμόσχευση νεφρού πέντε οικογενειάρχες και τώρα ήταν μια χαρά. Μεσολάβησες να αποκατασταθούν επαγγελματικά τριάντα νέοι, που διέθεταν ικανότητες, ήθος και προθυμία. Μερίμνησες να τελέσουν τους γάμους τους πέντε ζευγάρια, που αγαπιόντουσαν, αλλά δεν είχαν τις δυνατότητες να δημιουργήσουν οικογένεια. Τέλος, δέκα γέροντες και γερόντισσες πηγαίνουν κάθε μήνα στην Τράπεζα και εισπράττουν ένα ποσό, για να πληρώσουν το ενοίκιο, να προμηθευθούν λίγα τρόφιμα, να έχουν μια τηλεόραση, να μπορούν να πιουν ένα καφέ με τη γειτόνισσα, να περνούν, με δύο λόγια, μια ανθρώπινη ζωή.

Για όλες τις δουλειές σου στην Ελλάδα, φρόντιζε ένα ζευγάρι. Ένας νεαρός και ικανός δικηγόρος και μια δυναμική οικονομολόγος. Αγαπήθηκαν. Στο γάμο τους έγινες κουμπάρος και τους πρόσφερες ως δώρο ένα πολυτελές διαμέρισμα. Ήξερες πως μπορούσε να στηρίζεσαι πάνω τους. Σου έδιναν λογαριασμό δύο φορές το χρόνο.

Ο φίλος ήπιε μια γουλιά κρασί. "Κι αυτούς που ευεργέτησες; ρώτησα. Τα πράγματα ήταν απλά. Εκτός από τον ευεργέτη και τους ευεργεθέντες, κανείς άλλος δεν γνώριζε το γεγονός. Ήταν κάτι σαν όρκος ιερός. Μόνο ο αδελφικός σου φίλος το μάθαινε τώρα. Ήταν σα μια οικογένεια. Και μόνο τη βραδιά των Χριστουγέννων συγκεντρώνονταν όλοι στη βίλα του ευεργέτη τους.

Βγήκαμε στο μεγάλο δρόμο και σφίξαμε τα χέρια. "Πότε θα σε ξαναδώ;", ρώτησα. Λίγο δύσκολο. Αύριο θα έφευγες για το Λονδίνο, κι από εκεί θα πήγαινες στη Ζυρίχη. Ίσως, ύστερα από μερικούς μήνες, να τα ξαναλέγαμε. Κάναμε μερικά βήματα. Μετά κατάλαβα πως σταμάτησες. Γύρισες προς το μέρος μου.

-Αν δεις τη Δέσποινα….

-Θα σε ειδοποιήσω….

Με χτύπησες φιλικά στην πλάτη.

-Καληνύχτα, είπες και χάθηκες στο σκοτάδι.

Β.