Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Πάτρα Πολιτιστική Πρωτεύουσα

Αρθρώσεις και… εξαρθρώσεις

4. Στα χρόνια του Χριστού υπήρχαν ακόμα ίχνη ελληνιστικής επίδρασης στους Ισραηλίτες και στη χώρα τους;

Με τα εγκαίνια της έκθεσης «Ντα Βίντσι» από τον υφυπουργό Πολιτισμού Π. Τατούλη, η Πάτρα είναι από το περασμένο Σάββατο επισήμως πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης.

ΓΝΩΜΗ

Η ελληνική κατοχή κράτησε από το 332 π.Χ. μέχρι το 165 π.Χ. «Αντιμετωπίσαμε όλους τους κλυδωνισμούς», σχολίασε ο κ. Τατούλης, αναφερόμενος στις κομματικές διαμάχες και στις παραιτήσεις που προηγήθηκαν, ενώ μνημόνευσε τη συμβολή των προκατόχων του στο ΥΠΠΟ κυρίων Βενιζέλου και Πάγκαλου, οι οποίοι ενέγραψαν την Πάτρα πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης.

Δημοκρατία και πολιτική βία (6)

Η ελληνιστική επίδραση ήταν μεγάλη και σχεδόν σε όλους τους τομείς. Ανακοίνωσε επίσης ότι η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει πιστώσεις ύψους 157,5 εκατ. ευρώ για επενδύσεις, πως εντός του έτους θα ολοκληρωθούν τα έργα των αναπλάσεων που εκτελεί ο δήμος και αυτά που έχει αναλάβει ο οργανισμός «Πάτρα 2006» και πως έχουν εγκριθεί 152 παραγωγές.

ΝΙΚΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

Πάντως μικρότερη από οπουδήποτε αλλού.

Εφυγε η Σέλεϊ Γουίντερς

Ολοκληρώνοντας αυτή την ενότητα σχολίων περί τη σχέση κοινοβουλευτικής δημοκρατίας και πολιτικής βίας, θεωρώ ότι είναι αναγκαίο, συνοπτικά έστω, να εξεταστεί και η αντίστροφη φορά αυτής της αμφίδρομης σχέσης. α. Γλώσσα.

Την τελευταία της πνοή άφησε το περασμένο Σάββατο η Σέλεϊ Γουίντερς, σε ηλικία 85 ετών, σε γηροκομείο της νότιας Καλιφόρνιας.

Οι τρόποι με τους οποίους η πολιτική βία, και ιδιαίτερα η υψηλής έντασης ένοπλη μορφή της, ευνοεί την αυταρχοποίηση της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας. Πολλοί μιλούσαν την ελληνιστική γλώσσα, δηλ. τη δημοτική της τότε ελληνικής.

Είχε βραβευτεί με Όσκαρ δεύτερου γυναικείου ρόλου για την ερμηνεία της στις ταινίες «Το ημερολόγιο της Άννας Φρανκ» (1959) και «Ένα κομμάτι ουρανός» (1965). Ούτως ή άλλως, σε συνθήκες κλιμάκωσης της κοινωνικής και πολιτικής πόλωσης, οι αντιτιθέμενοι πόλοι έχουν την τάση να εγκαταλείπουν το πεδίο της διαμεσολάβησης και του διαλόγου, υιοθετώντας - εκατέρωθεν - μορφές επιβολής των επιλογών τους.

Έπαιρναν ελληνικά ονόματα (τρεις μαθητές του Ιησού είχαν ελληνικά ονόματα: Πέτρος, Ανδρέας, Φίλιππος).

Είχε πρωταγωνιστήσει επίσης στη «Νύχτα του κυνηγού» και τη «Λολίτα». Σε τέτοιες συνθήκες είναι που «με αγώνες και θυσίες» κατακτώνται δικαιώματα (ή, ακόμα, και η εξουσία…) από τις υποτελείς τάξεις και τα πολιτικά υποκείμενα που την εκπροσωπούν ή, αντίστοιχα, καταργούνται δικαιώματα και ξεκινούν περίοδοι «λευκής τρομοκρατίας».

Τα περισσότερα εβραϊκά ονόματα εξελληνίζονταν (π.χ. των υπόλοιπων 9 μαθητών του Ιησού).

Είχε μία κόρη από το γάμο της με τον Βιτόριο Γκάσμαν.

Αν όμως η μαζική κοινωνική και πολιτική βία τών «από κάτω» μπορεί να διευρύνει τους χώρους ελευθερίας τους ή, ηττώμενη σε οριακές αναμετρήσεις, να σημάνει την απογείωση του αυταρχισμού των κυρίαρχων τάξεων και της πολιτικής εξουσίας, η βία στο όνομα της κοινωνίας (ερήμην των πραγματικών ρυθμών ριζοσπαστικοποίησης της συνείδησης και των αγώνων της) κατά κανόνα όχι μόνο ευνοεί την χωρίς αντίσταση αυταρχοποίηση του κράτους, αλλά συντείνει και στη συντηρητικοποίηση ευρέων τμημάτων της κοινωνίας.

Τα 27 βιβλία της Κ. Διαθήκης παραδόθηκαν στην ελληνιστική γλώσσα.

Στάχτη το στέκι του Χέμινγουεϊ

Οι πρακτικές ένοπλης προπαγάνδας που αναπτύσσσουν οι οργανώσεις ατομικής τρομοκρατίας σε συνθήκες κοινοβουλευτισμού - πολλώ δε μάλλον ώριμων αστικών δημοκρατιών, όπως οι ευρωπαϊκές - λειτουργούν αποκλειστικά, λόγω του θεαματικού χαρακτήρα τους, της χαώδους αναντιστοιχίας τους με τις πραγματικές διαθέσεις αυτών στους οποίους απευθύνονται και της ιδεολογικοπολιτικής ηγεμονίας του αστισμού, ως μηχανισμός νομιμοποίησης της συρρίκνωσης της κοινοβουλευτικής δημοκρατίας, είτε μέσω της περιστολής των δικαιωμάτων στο όνομα της ασφάλειας των πολιτών (αντιτρομοκρατικοί νόμοι, ένταση της αστυνόμευσης κ.λπ.) είτε μέσω της ιδεολογικής απαξίωσης «κινηματικών» μορφών πολιτικής βίας ως αντικοινωνικών, εγκληματικών κ.λπ.

Πολλές πόλεις και περιοχές, ιδιαίτερα στον Βορρά, είχαν ελληνικά ονόματα: Δεκάπολις, Τιβεριάς, Σέπφωρις κ.ά.

Το μπαρ «The Compleat Angler», από τα στέκια του Έρνεστ Χέμινγουεϊ στο Μπινίμι στις Μπαχάμες, καταστράφηκε ολοσχερώς από πυρκαγιά την περασμένη Παρασκευή.

Έτσι, λοιπόν, οι οργανώσεις ατομικής τρομοκρατίας (και όχι γενικά η μαζική πολιτική βία ή, ακόμα, και η ένοπλη μειοψηφική βία με οργανικούς δεσμούς με την κοινωνία όπως συμβαίνει μέχρι και στις ημέρες μας στη Λατινική Αμερική και την Ασία) εκτός της μιλιταριστικής δομής και ιδεολογίας τους, βαρύνονται με το πολιτικά αρνητικό έργο της απελευθέρωσης όχι του «ποσοστού βίας που αντιστοιχεί στους καταπιεσμένους», όπως επιδιώκουν, αλλά της κρατικής καταστολής.

Η Σαμάρεια μετονομάστηκε σε Σεβαστή ή Σεβάστεια.

Σύμφωνα με την αστυνομία, έγιναν στάχτη το ξύλινο μπαρ, οι φωτογραφίες και τα αναμνηστικά αντικείμενα του συγγραφέα.

Η Καισαρεία (στα παράλια) ήταν καθαρά ελληνιστική πόλη.

Ο ιδιοκτήτης του μπαρ Τζούλιαν Μπράουν έχασε τη ζωή του, αφού πρόλαβε να ειδοποιήσει το μοναδικό πελάτη.

β. Εκδηλώσεις ζωής.

Φαβορί για τις Χρυσές Σφαίρες

Σε διάφορες πόλεις, ακόμα και στην Ιερουσαλήμ, έχουμε θέατρα, γυμναστήρια, ιπποδρόμια.

Με επτά υποψηφιότητες, περισσότερες από κάθε άλλη ταινία, το φιλμ «Brokeback Mountain», που είχε χλευαστεί ως η «ταινία των ομοφυλόφιλων καουμπόηδων», θεωρείται φαβορί για τις Χρυσές Σφαίρες.

Δημόσια και ιδιωτικά κτίρια χτίζονταν κατά τα ελληνιστικά πρότυπα.

Η 63η τελετή απονομής πραγματοποιείται απόψε.

Στο ντύσιμο και στις κοινωνικές συναναστροφές παρατηρούνταν έντονο το ελληνιστικό στοιχείο.

γ. Θρησκευτική ζωή. Εδώ δεν παρατηρείται καμιά επίδραση. Οι Ισραηλίτες κράτησαν ανόθευτη την πίστη τους, ακόμα και όταν δέχτηκαν ισχυρότατες πιέσεις. Παράδειγμα: Ο ηγεμόνας της Συρίας Αντίοχος Δ' ο Επιφανής το 167 π.Χ. μετέτρεψε τον Ναό της Ιερουσαλήμ σε ιερό του Δία. Πάνω στον βωμό προσφέρονταν τώρα θυσίες προς τον Δία. Απαγόρευσε τις θυσίες στον Θεό τους. Διέταξε να στηθούν βωμοί παντού για θυσίες στους ελληνικούς θεούς. Ο λαός επαναστάτησε, νίκησε και απελευθέρωσε τη χώρα από τους Έλληνες (επανάσταση Μακκαβαίων, 168 - 142 π.Χ.).

δ. Διασπορά των Ισραηλιτών. Εκεί η επίδραση ήταν μεγαλύτερη. Η συχνή επικοινωνία και ο διάλογος με τους Έλληνες άνοιξαν σε αυτούς νέους ορίζοντες ζωής και σκέψης. Έχουμε μάλιστα έναν σπουδαίο Ισραηλίτη φιλόσοφο: τον Φίλωνα τον Αλεξανδρέα (25 π.Χ. - 40 μ.Χ.). Πάντως και οι Ισραηλίτες της Διασποράς επηρέασαν θρησκευτικά αρκετούς Έλληνες. Αυτοί γνώρισαν την ισραηλιτική πίστη και αργότερα θα είναι εκείνοι που πρώτοι θα δεχτούν τον Χριστιανισμό.