Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Αθλητικά :: Ανεπτυγμένη είδηση-λόγος

( παραίτηση, απάντηση και υπονοούμενα :: 3/1/2006 21:41:41) 

Οργανωτικά προβλήματα και ελλείψεις κατήγγειλε ο πρώην, πλέον, καλλιτεχνικός διευθυντής της διοργάνωσης "Πάτρα 2006", για να εισπράξει πολλούς αντίλογους από το ΥΠΠΟ.

ΤΟ ΣΤΙΓΜΑ

Προτάσεις για εργασία και δραστηριότητες

Ο Θάνος Μικρούτσικος έθεσε εαυτόν εκτός Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Τα είπαν μόλις έφυγε

Προσπαθώ να καταλάβω περισσότερο

Παραίτηση, απάντηση και υπονοούμενα

ΣΙΛΑ ΑΛΕΞΙΟΥ

1. Η Γιουγκοσλαβία ήταν από το 1945 μια ομοσπονδιακή χώρα έξι δημοκρατιών.

Την παραίτησή του υπέβαλε χθες από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας "Πάτρα 2006" ο μουσικοσυνθέτης Θάνος Μικρούτσικος.

Μία σου και μία μου. Όμως από τη δεκαετία του '80 άρχισαν εμφύλιες συρράξεις οι οποίες οδήγησαν στη διάσπαση του κράτους το 1991.

Ο κ. Μικρούτσικος έστειλε την πολυσέλιδη επιστολή παραίτησής του προς το δήμαρχο Πατρέων Ανδρέα Καράβολα, στην οποία επικαλείται οργανωτικά προβλήματα και ελλείψεις στη διοργάνωση της εκδήλωσης.

Έτσι πήγε η χθεσινή διαδικασία. Τα παρακάτω κείμενα είναι του Άρνολντ Σέρμαν, ενός αμερικανού δημοσιογράφου που κάλυψε τα γεγονότα της κρίσης.

Το απόγευμα της ίδιας ημέρας το υπουργείο Πολιτισμού με ανακοίνωσή του σχολίασε την παραίτηση Μικρούτσικου, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων:

Αναγνώρισε ο μάρτυρας δύο κατηγορουμένους ως δράστες διπλής δολοφονίας;

Αφού διαβάσετε τα κείμενα, προσπαθήστε να φανταστείτε τη ζωή των ανθρώπων και ανακαλύψτε τη σχέση τους με το έργο του Βελίσκοβιτς (σελ. 91).

"Δεν μπορούμε να πούμε ότι η παραίτηση αυτή ήταν μεγάλη έκπληξη για εμάς.

Τον χαρακτήρισαν κι εκείνοι - ή μάλλον οι συνήγοροί τους - ψευδομάρτυρα. Τρεις ώρες, ίσως κάτι λιγότερο, μας πήρε για να φτάσουμε από το Βελιγράδι στα σύνορα μεταξύ Σερβίας και Βοσνίας - Ερζεγοβίνης…

Ήδη από τα μέσα Δεκεμβρίου με επιστολές προς τον Τύπο της Πάτρας και προς το υπουργείο Πολιτισμού ο κ. Μικρούτσικος μεθόδευε πολιτική όξυνση του κλίματος". Επέμεινε ο μάρτυρας στις περιγραφές του;

Σχεδόν όλα τα μεγάλα κτίρια που έβλεπαν προς τον ποταμό είχαν σημάδια από σφαίρες πολυβόλων.

Επίσης τίθενται τα εξής ερωτήματα: Μόλις απομακρύνθηκε από το δικαστήριο, τον πλήρωσαν με το ίδιο νόμισμα.

Σχεδόν παντού έβλεπες πυροβολεία οχυρωμένα πίσω από τσουβάλια άμμου.

"Γιατί παραιτήθηκε τώρα, τρεις μέρες μετά την τυπική έναρξη; «Του επεβλήθη να αναγνωρίσει κάποιους» κατήγγειλε η υπεράσπιση ευθέως.

Όλοι οι άνδρες … κρατούσαν αυτόματα όπλα.

Ο προϋπολογισμός, το νομικό πλαίσιο και ο διατιθέμενος χρόνος για την οργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας ήταν γνωστά από καιρό και όσοι δέχτηκαν να εργαστούν για το θεσμό δεν μπορούν να τα επικαλούνται ως δικαιολογίες.

Με άλλα λόγια, ο μάρτυρας - κατ' αυτούς - είναι «στημένος».

Ένας πατέρας με το όπλο στο χέρι έκανε βόλτα πιασμένος χέρι χέρι με το γιο του.

Η παραίτηση είναι πολιτικός ελιγμός ή ο καλλιτεχνικός διευθυντής φοβάται την κριτική για το πρόγραμμα που συνέθεσε;".

Στημένος από την Αντιτρομοκρατική για να ενοχοποιήσει δύο αθώους, προσθέτει ο Χριστόδουλος Ξηρός, μιλώντας και εξ ονόματος του Αλέξανδρου Γιωτόπουλου.

Όσο αφήναμε πίσω μας το Ζβόρνικ, η κατάσταση χειροτέρευε, η ατμόσφαιρα γινόταν πιο βαριά, η αίσθηση του κινδύνου πιο έντονη.

Στην ανακοίνωση τονίζεται:

Σεβαστό το τεκμήριο αθωότητας των κατηγορουμένων.

Δεν υπήρχε σχεδόν κανένα άλλο αυτοκίνητο στο δρόμο.

"Το υπουργείο Πολιτισμού ουδέποτε αναμείχθηκε στις επιλογές του Οργανισμού, αλλά είναι καθήκον μας να παρακολουθούμε την πορεία του και την εφαρμογή των διατάξεων που τον διέπουν.

Αλλά το δικαίωμά τους να βάλλουν κατά πάντων, αμφισβητείται εντόνως.

Το ένστικτό μας έλεγε πως έπρεπε να οδηγούμε προσεκτικά και γρήγορα.

Επιδιώκουμε την ταχύτητα και την ευελιξία αλλά όχι σε βάρος της σωστής διαχείρισης".

Πάντως η αίθουσα ζωντάνεψε.

Σε λίγο δεν υπήρχε ούτε ένα κτίριο χωρίς ζημιές γύρω μας, παντού…

Και η ανακοίνωση καταλήγει:

Άρχισε να μυρίζει δίκη…

Τα σπίτια είχαν γκρεμιστεί.

"Εμείς δεν ακολουθούμε τον ολισθηρό δρόμο της πολιτικής διαμάχης.

Τζάμια και λυγισμένα σίδερα παντού, σ' όλο το δρόμο…

Πιστεύουμε ότι ο πολιτισμός ενώνει.

Το Κάσαμπα ήταν κάποτε ένα μουσουλμανικό χωριουδάκι μόλις δεκαπέντε χιλιόμετρα από κει όπου έγιναν οι αιματηρές μάχες γύρω από τη Σρεμπρένιτσα.

Η χρησιμοποίησή του για μικροκομματικά οφέλη έχει στιγματίσει παλαιότερες εποχές.

Φθάνοντας στο εντελώς κατεστραμμένο πια χωριό, είδαμε μια ηλικιωμένη γυναίκα σερβικής καταγωγής που έψαχνε μέσα στα ερείπια.

Τα σύγχρονα κόμματα ξεπερνούν τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις και αφήνουν τον πολιτισμό έξω από το πεδίο των αντιπαραθέσεών τους.

«Δεν έχω τίποτε πια», μας είπε.

Υπηρετούμε όλοι έναν κοινό σκοπό, που είναι η κοινωνική συνοχή και η εξέλιξη του τόπου.

«Ίσως μπορέσω και βρω μερικές κατσαρόλες κάτω απ' τις πέτρες».

Όλες οι κοινωνικές δυνάμεις του τόπου δουλεύουμε μαζί για την επιτυχία του μεγάλου διεθνούς γεγονότος.

«Γιατί μένεις εδώ;» τη ρώτησα.

Είμαστε αποφασισμένοι να πετύχουμε και θα πετύχουμε".

«Εδώ δεν υπάρχει τίποτε εκτός από θάνατο και ερείπια». «Δεν υπάρχει άλλος τόπος για μένα», απάντησε.

Ρώτησα τον Γκόραν αν το βλήμα που είχε καρφωθεί στο αριστερό του χέρι τον πονούσε ακόμη και μου απάντησε παλικαρίσια όσο και κάθε δωδεκάχρονο παιδί, πως όχι, δεν πονούσε. Κατόπιν ρώτησα γιατί δεν ήταν στο σχολείο και μου εξήγησε πως τα παιδιά της έκτης τάξης δεν έκαναν μάθημα, αφότου ο δάσκαλός τους είχε σκοτωθεί… Ήμαστε στο χείλος της κόλασης, ο Γκόραν κι εγώ. Προστατευμένοι από έναν τσιμεντένιο όγκο από τη μια πλευρά και σάκους με άμμο από την άλλη, ζυγώσαμε μια σταλιά πιο κοντά κι αγγίξαμε ο ένας τον άλλο, όταν ελεύθεροι σκοπευτές άνοιξαν πυρ προς την κατεύθυνσή μας από τον πυργίσκο του Χημείου στο Πανεπιστήμιο του Σεράγεβο. Η οικογένεια του Γκόραν ζούσε σ' ένα μεγάλο κτίριο μαζί με εικοσιτέσσερις άλλες, στην πλευρά που έβλεπε στο δρόμο, ενώ η άλλη όψη του κτιρίου ήταν εκτεθειμένη στον εχθρό… Καθισμένος στο προαύλιο της πολυκατοικίας, σφηνωμένος ανάμεσα σε δύο εστίες πολυβόλων, ρώτησα τον Γκόραν… «Τι θα γίνεις όταν μεγαλώσεις;». «Θα γίνω πιλότος». «Και γιατί πιλότος;». «Έτσι θα μπορώ να πετάξω μακριά και κανείς δε θα μπορεί να μου κάνει κακό».

Άρνολτν Σέρμαν, Κακοπιστία στα Βαλκάνια

Ελέγχω τι έμαθα 1. Πότε διασπάστηκε το ενιαίο βασίλειο; 2. Ποια βασίλεια δημιουργήθηκαν, ποιοι ήταν οι ηγέτες και οι πρωτεύουσές τους; 3. Τι είδους σχέσεις είχαν τα δύο βασίλεια; 4. Τι ονομάζεται θρησκευτικός συγκρητισμός; 5. Ποιες ήταν οι συνέπειες της διάσπασης; 6. Τι δείχνει η ιστορία του Ναβουθαί;