Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Πολιτική τέχνη με πετρέλαιο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΕΪΠΙΔΗΣ

Β. Προσέγγιση της γλώσσας του κειμένου

Αργό πετρέλαιο, όπως ακριβώς βγαίνει από το υπέδαφος, χρησιμοποιεί ως υλικό ο Ρώσος καλλιτέχνης Αντρέι Μολόντκιν, για να καταγγείλει αφενός την εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ αφετέρου να φέρει ένα μήνυμα συναδέλφωσης των λαών.

Το ντοκιμαντέρ παίρνει εκδίκηση!

1. Στις προτάσεις που ακολουθούν να αλλάξεις τη σειρά των βασικών όρων της πρότασης (υποκείμενο - ρήμα -αντικείμενο) και να προσέξεις τη διαφορά στη μετάδοση του μηνύματος. Το πετρέλαιο είναι μια διεθνής γλώσσα, σύμφωνα με τον Μολόντκιν, ο οποίος παρουσιάζει σε γκαλερί της Νέας Υόρκης πλαστικά γλυπτά με τη μορφή του Ιησού, οργάνων του ανθρωπίνου σώματος ή τη λέξη "δημοκρατία", τα οποία γεμίζει με αργό πετρέλαιο από διάφορες πετρελαιοπαραγωγούς χώρες.

Το ντοκιμαντέρ παίρνει την εκδίκησή του και δικαιολογημένα, ο Δημήτρης Εϊπίδης, διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης αισθάνεται περήφανος για το "παιδί" του

— Με προβληματίζει πάντα η έννοια τραγούδι.

Συναυλία-γίγας

ΠΑΥΛΟΣ ΚΑΓΙΟΣ

— Η καταβολή μου είναι το λαϊκό τραγούδι του τόπου μας και η συμφωνική μουσική.

Περισσότεροι από ένα εκατομμύριο θεατές συγκεντρώθηκαν στη διάσημη παραλία Κοπακαμπάνα του Ρίο ντε Τζανέιρο, για να παρακολουθήσουν τη δωρεάν συναυλία που έδωσαν οι Ρόλιγκ Στόουνς εγκαινιάζοντας την περιοδεία τους σε χώρες της Νότιας Αμερικής.

"Διπολικός είναι ο χαρακτήρας του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Αφενός μια πλούσια και δραστήρια πολιτιστική εκδήλωση κοινωνικής αναζήτησης και αφετέρου μία εντατική προσπάθεια εκσυγχρονισμού των δεδομένων της κινηματογραφικής βιομηχανίας", λέει ο πολυπράγμων και δραστήριος διευθυντής του φεστιβάλ, Δημήτρης Εϊπίδης

— Τα άλλα αφήστε τα για τους άλλους και ό,τι περισσεύει για μένα

Η σκηνή στην οποία εμφανίσθηκαν είχε ύψος επταώροφου κτιρίου, είχαν στηθεί 150 γιγαντοοθόνες, ενώ το συνολικό κόστος παραγωγής της συναυλίας, που δόθηκε μία εβδομάδα πριν από την έναρξη του καρναβαλιού, πλησίασε τα 500.000 δολάρια. "Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ήταν εξ αρχής μία πρόκληση.

— Πρέπει να σας ομολογήσω πως τα τραγούδια μου τα 'γραψα για να συμπληρώσω τα κενά της προσωπικής μου ζωής.

Γιουροβίζιον προεόρτια

Έχοντας ξεπεράσει πια την σκόπελο τού επιτυχημένου ξεκινήματος, ήρθε η ώρα του να αντιμετωπίσει νέες προκλήσεις.

2. Να προσέξεις ιδιαίτερα τη θέση του ρήματος, όταν η πρόταση είναι ερωτηματική ή δηλώνει προσταγή - παράκληση (οι παρατηρήσεις σου να γίνουν σε προτάσεις του κειμένου).

Στις 4 Μαρτίου θα αποφασίσουν οι Βρετανοί για το τραγούδι και τον ερμηνευτή που θα τους εκπροσωπήσει στο φετινό διαγωνισμό της Γιουροβίζιον.

Με πρώτη απ' ολες την ικανότητά του να σταθεί άξια στην πρώτη γραμμή των αντίστοιχων γεγονότων ανά τον κόσμο", λέει ο 60χρονος Δημήτρης Εϊπίδης και συνεχίζει:

Μεταξύ των υποψηφίων είναι ο Άντονι Κόστα, μέλος του ποπ συγκροτήματος "Μπλου", και η Κιμ Μαρς, δύο καλλιτέχνες με πολλές εμπορικές επιτυχίες.

"Από το ξεκίνημά του, το φεστιβάλ επιδίωξε να είναι καθρέφτισμα της πραγματικότητας, αφορμή ψυχαγωγίας, έναυσμα κοινωνικής δραστηριοποίησης, χώρος συνάντησης των επαγγελματιών του κινηματογράφου, πεδίο ανάπτυξης των διεθνών συμπαραγωγών και μία πλούσια, καίρια και αιχμηρή συλλογή των εικόνων που συνθέτουν τον σύγχρονο κόσμο.

Υποψήφιοι είναι ακόμη ο τραγουδοποιός Γκόραν Κέι, το ντούο Σίτι Τσιξ, το συγκρότημα Φορ Στόρι και ο Νταζ Σάμπσον.

Γι' αυτό και ονομάστηκε "Εικόνες του 21ου αιώνα" και έστρεψε το βλέμμα του στο μέλλον".

Μουσικές αναμνήσεις

Για τον λόγο αυτό το φετινό φεστιβάλ απλώθηκε σε 10 ημέρες με ένα πρόγραμμα από το οποίο πέρασαν πάνω από 147 φιλμ-ντοκουμέντα στα οποία οι σινεφίλ αφουγκράστηκαν τις ταραγμένες ανάσες της υφηλίου.

Νέες εκτελέσεις μεγάλων επιτυχιών από τις δεκαετίες του 1960 και 1970 περιλαμβάνει ο νέος δίσκος της Ντόλι Πάρτον, διάσημης τραγουδίστριας της αμερικάνικης κάντρι μουσικής, η οποία γίνεται 60 ετών.

Επίσης σε μία δυναμική προσπάθεια τόνωσης της ελληνικής παραγωγής ντοκιμαντέρ, δημιουργήθηκε ένα διαγωνιστικό τμήμα που κάθε χρόνο θα απονέμει τρία βραβεία συνοδευόμενα από χρηματικά έπαθλα (12.000, 6.000 και 3.000 ευρώ αντίστοιχα).

Στο δίσκο, ο οποίος θα κυκλοφορήσει την ημέρα των γενεθλίων της, συμμετέχουν γνωστά ονόματα της σύγχρονης μουσικής, όπως η Νόρα Τζόουνς, αλλά και ονόματα έκπληξη, όπως ο Γιουσούφ Ισλάμ, όπως έχει μετονομασθεί ο Κατ Στίβενς, και η Μαίρη Χόπκινς από τη Βρετανία, γνωστή από τις επιτυχίες της στα τέλη της δεκαετίας του 1960.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ;

"Η απεικόνιση της πραγματικότητας. Μια απεικόνιση που οφείλει να είναι πολυδιάστατη, δημοκρατική, ενίοτε προκλητική και πάντα ανθρωπιστική. Για τον λόγο αυτό το 5ο Φεστιβάλ παρέμεινε σταθερό στους βασικούς άξονες του προγράμματός του. Οι όψεις του κόσμου, η καταγραφή της μνήμης πορτρέτα - ανθρώπινες διαδρομές, μικρές αφηγήσεις, και κοινωνία και περιβάλλον, συνέθεσαν φέτος τον κορμό του διεθνούς προγράμματος που με αυτόν τον τρόπο επεδίωξε να ρίξει και πάλι φως στις διαφορετικές πτυχές του πραγματικού".

Όπως στο παραδοσιακό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, ο Δημήτρης Εϊπίδης μάς γνώρισε με έναν άγνωστο κινηματογράφο, το πρόγραμμα των "Νέων Οριζόντων", που οι σινεφίλ γεμίζουν τις αίθουσες και το ανέδειξαν στο πιο ιν τμήμα του φεστιβάλ, έτσι και εδώ, μας έφερε σε επαφή με διάσημα ονόματα ντοκιμαντεριστών και μεγάλων δημιουργών που αγνοούσαμε.

Ποιος ο χαρακτήρας του Φεστιβάλ;

"Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης έχει πάνω από όλα έναν χαρακτήρα διπολικό. Αφενός αποτελεί μία πλούσια και δραστήρια πολιτιστική εκδήλωση κοινωνικής αναζήτησης και αφετέρου μία εντατική προσπάθεια εκσυγχρονισμού των δεδομένων της κινηματογραφικής βιομηχανίας", ξεκαθαρίζει ο Δημήτρης Εϊπίδης. Ένας άνθρωπος που πριν από 12 χρόνια εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και μαζί με τον Μισέλ Δημόπουλο είναι οι άνθρωποι που το ξαναζωντάνεψαν, του έδωσαν χαρακτήρα, το "άνοιξαν" στον διεθνή χώρο και εν ολίγοις το εκαναν τον πιο ζωντανό και νεανικό πολιτιστικό θεσμό της χώρας.

Ο Δημήτρης Εϊπίδης ήταν από τους ιδρυτές του Φεστιβάλ του Μόντρεαλ πριν έρθει στη Θεσσαλονίκη. Τώρα επιλέγει τις ευρωπαϊκές ταινίες που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ του Τορόντο, το μεγαλύτερο της Βόρειας Αμερικής. Είναι υπεύθυνος του τμήματος "Νέοι Ορίζοντες" του κλασικού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Και φέτος, για δεύτερη χρονιά, δημιούργησε - τέλη Νοέμβρίου, αρχές Δεκεμβρίου - τους κυπριακούς "Κινηματογραφικούς Ορίζοντες" σε Λεμεσό και Λευκωσία. Και ήδη υπάρχει πρόταση από Σαουδική Αραβία, Ιταλία και Φινλανδία να πραγματοποιήσει σε αυτές τις χώρες μία "Εβδομάδα Ελληνικού Ντοκιμαντέρ"!

Ανοίγματα εκτός Ελλάδας

Η δημιουργία του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης δίνει την ευκαιρία στους Έλληνες ντοκιμαντερίστες να ανοιχτούν εκτός Ελλάδας.

"Μέσα στο τμήμα "Αγορά ντοκιμαντέρ", δίνεται η ευκαιρία συνάντησης των επαγγελματιών της τηλεόρασης με την τέχνη του κινηματογράφου με αυξημένο αριθμό καλεσμένων τηλεοπτικών αγοραστών. Εδώ, οι Έλληνες επαγγελματίες του οπτικοακουστικού χώρου του ντοκιμαντέρ έχουν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν και να προωθήσουν το έργο τους σε τηλεοπτικούς σταθμούς της χώρας μας αλλά και του εξωτερικού. Πάνω από δέκα τηλεοπτικοί παραγωγοί και commissioning edidor βρέθηκαν φέτος στη Θεσσαλονίκη και άκουσαν τις προτάσεις των δημιουργών σε μία προσπάθεια δυναμικής τόνωσης των διεθνών συμπαραγωγών στο τομέα του ντοκιμαντέρ", διευκρινίζει ο Δημήτρης Εϊπίδης.

Με την ευκαιρία των αφιερωμάτων σε τρεις Έλληνες ντοκιμαντερίστες, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ εξέδωσε τρία βιβλία όπου ο σινεφίλ αναγνώστης μπορεί να λάβει μία γεύση για το έργο τους. Πρόκειται για τον Γιάννη Σμαραγδή στον οποίο οφείλουμε μια σειρά από κινηματογραφικά δοκίμια μέσα από τα οποία παρουσιάστηκαν μεγάλοι Έλληνες ποιητές και συγγραφείς (Σεφέρης, Καβάφης, Καζαντζάκης, την Μαρία Χατζημιχάλη-Παπαλιού που έκανε δυναμική εμφάνιση στο ντοκιμαντέρ το '77 με τον "Αγώνα των τυφλών", μία ταινία-ορόσημο για το ελληνικό ντοκιμαντέρ, και τον Απόστολο Κρύωνα που εδώ και 35 χρόνια υπηρετεί το ελληνικό ντοκιμαντέρ.