Παράλληλη Αναζήτηση

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Απόψεις :: Κριτική εικαστικών

( εκθεση -"γέφυρα" προς το γερμανικό εξπρεσιονισμό :: 5/1/2006 19:20:30) 

Εργο του Βασίλι Καντίνσκι, εκ των επικεφαλής της ομάδας Blaue Reiter (Μπλε Καβαλάρης), που εμπλούτισε τον αρχικό πυρήνα της "Bruecke".

Τρομοκρατική βόμβα στις Φιλιππίνες ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΠΕΜΠΤΟ

Την ομάδα Bruecke (γέφυρα), που "γέννησε" το καλλιτεχνικό ρεύμα, μας συστήνει το Βερολίνο

Ο πόλεμος κατά της τρομοκρατίας καλά κρατεί, όπως άλλωστε και η τρομοκρατία.

Ο ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ

Εκθεση -"Γέφυρα" προς το γερμανικό εξπρεσιονισμό

Ο πρόεδρος των ΗΠΑ, Τζορτζ Μπους, και ο υπουργός Δικαιοσύνης, Τζον Άσκροφτ, εξέφρασαν χθες την ικανοποίησή τους για τη σύλληψη "του εγκεφάλου και βασικού υποκινητή των επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου".

Κατά την περίοδο του Μεσαίωνα η Μεσόγειος αποτελεί τόπο συνάντησης των πολιτισμών.

Την ομάδα Bruecke (Γέφυρα), που ιδρύθηκε το 1905 στη Δρέσδη από τον Ερνστ Λούντβιχ Κίρχνερ και τους φοιτητές της αρχιτεκτονικής Φριτς Μπλάιλ, Έριχ Χέκελ και Καρλ Σμιτ Ρότλουφ και ουσιαστικά ήταν αυτή που "γέννησε" το γερμανικό εξπρεσιονισμό (εκφραστικότητα), μας συστήνει η έκθεση που φιλοξενείται μέχρι τις 15 Ιανουαρίου στο Βερολίνο, στην Berlinische Galerie.

Παράλληλα, μια ισχυρή βόμβα κρυμμένη σε σακίδιο εξερράγη χθες σε αεροδρόμιο στις Νότιες Φιλιππίνες, προκαλώντας τον θάνατο τουλάχιστον 19 ανθρώπων και τον τραυματισμό 147. Η Βυζαντινή Αυτοκρατορία είναι ο συνδετικός κρίκος μεταξύ Ανατολής και Δύσης, μεταξύ ισλαμικού και χριστιανικού κόσμου.

Το κίνημα

Ο αριθμός των νεκρών υπάρχει φόβος να αυξηθεί, καθώς πολλοί τραυματίες βρίσκονται σε σοβαρή κατάσταση. Το Βυζάντιο για ένδεκα περίπου αιώνες γνωρίζει αξιόλογη πνευματική άνθηση, δέχεται την επίδραση αλλά και ασκεί την επιρροή του στην ισλαμική Ανατολή και τη χριστιανική Δύση.

O εξπρεσιονισμός προήλθε από τη Γαλλία, αρχικά ως λογοτεχνικό ρεύμα και αργότερα μεταπήδησε σε άλλα είδη τέχνης.

Η έκρηξη σημειώθηκε στο αεροδρόμιο της πόλης Νταβάο, στο νησί Μιντανάο, και ουδείς ανέλαβε την ευθύνη. Τέλος, η επικοινωνία του δυτικού κόσμου από τον 11ο αιώνα με τον ελληνικό πολιτισμό μέσω των σταυροφοριών και των βυζαντινών λογίων, αργότερα, προετοιμάζει την πνευματική και καλλιτεχνική αναγέννηση της Ευρώπης.

Όσον αφορά τον τομέα της ζωγραφικής, άνθισε κυρίως στη Γερμανία.

Περίπου μία ώρα μετά την έκρηξη στο αεροδρόμιο, βόμβα εξερράγη έξω από κέντρο υγείας στη γειτονική πόλη Τάγκουμ, προκαλώντας τον θάνατο ενός ανθρώπου και τον τραυματισμό τριών.

Στο κεφάλαιο αυτό θα μάθετε: Ποια ήταν η καθημερινή ζωή των Βυζαντινών. Για τη Βυζαντινή Γραμματεία. Για τις Επιστήμες και την Τεχνολογία στο Βυζάντιο. Για τις Εικαστικές Τέχνες και τη Μουσική στο Βυζάντιο.

Και τα τέσσερα μέλη της ομάδας είχαν αδυναμία στα γυμνά πορτρέτα.

Εν τω μεταξύ, ο πρόεδρος Μπους δήλωσε χθες πως η σύλληψη του τρίτου στην ιεραρχία τής Αλ Κάιντα, Χάλεντ Σέιχ Μοχάμεντ, το Σάββατο στο Πακιστάν, αποτελεί "σοβαρό πλήγμα" για το τρομοκρατικό δίκτυο.

Η Γέννηση. Μικρογραφία από το Ευαγγελιστάριο* (10ου αι.) της Μονής Μεγίστης Λαύρας. Άγιο Όρος.

Μάλιστα, ενώ στις ακαδημίες το σχέδιο ενός γυμνού έτρωγε ατέλειωτες ώρες, στο ατελιέ τούς έπαιρνε μόλις λίγα λεπτά, με αποτέλεσμα να δημιουργηθούν τα περίφημα "γυμνά του ενός τετάρτου της ώρας". Αυτό που επιχείρησαν ήταν η "εφεύρεση της πραγματικότητας", γι' αυτό και αδιαφορούσαν για τους ακαδημαϊκούς, που στηρίζονταν στην ψυχρή ανατομία και κατασκεύαζαν ανάλαφρα σκίτσα.

Στην Bruecke προστέθηκε σύντομα και η ομάδα Blaue Reiter (Μπλε Καβαλάρης), που έδρευε στο Μόναχο, με επικεφαλής τους Φραντς Μαρκ, Πάουλ Κλέε, Βασίλι Καντίνσκι και Αουγκούστ Μάκε. Ο Μαρκ περιγράφει με τον καλύτερο τρόπο το πνεύμα του νέου κινήματος στο μανιφέστο του: "Στην εποχή της μεγάλης μάχης για τη νέα τέχνη, εμείς αγωνιζόμαστε ως 'άγριοι', μη οργανωμένοι, εναντίον της οργανωμένης δύναμης των παλιών. O αγώνας φαίνεται άνισος. Αλλά σε πνευματικά θέματα μετρά όχι ο αριθμός αλλά η δύναμη των ιδεών. Oι σκέψεις τους σκοτώνουν καλύτερα από το ατσάλι και θρυμματίζουν ό,τι ισχύει ως άθραυστο".

Vs ιμπρεσιονισμός

Ουσιαστικά ο εξπρεσιονισμός ήταν μία αντίδραση προς το κίνημα του ιμπρεσιονισμού (εντυπωσιασμός) που κυριαρχούσε τότε στην Ευρώπη. Oι ιμπρεσιονιστές αποτύπωναν την εξωτερική επιφάνεια των πραγμάτων, ενώ οι εξπρεσιονιστές επιχειρούσαν να ερμηνεύσουν τι υπήρχε πίσω από αυτήν. Θέματα που αφορούσαν τον αγώνα των φύλων, τον πόλεμο, την εξαθλίωση αποτυπώνονταν με χρώμα, συναίσθημα και δυναμική.

Προπομποί του 1968

Το ατελιέ των τεσσάρων πρωτοπόρων -στους οποίους προστέθηκαν αργότερα ο Εμίλ Νόλντε, ο Ότο Μίλερ και ο Μαξ Πεχστάιν- είχε μετατραπεί σε κοινόβιο, στο οποίο συμπλέκονταν ο έρωτας και η τέχνη. Τα μοντέλα, που ήταν και ερωμένες των καλλιτεχνών, ήταν συχνά κορίτσια της γειτονιάς που ήθελαν να δουν από κοντά όσα συνέβαιναν δίπλα τους. O γυμνισμός ως έκφραση ελευθερίας είχε γίνει καθημερινή πράξη και θα λέγαμε ότι από αυτήν την άποψη οι εξπρεσιονιστές ήταν προπομποί της "γενιάς των λουλουδιών" του 1968.

Τέχνη και πολιτική

Στην ύστερη φάση του (1914-1925) ο εξπρεσιονισμός μετεξελίχθηκε σε κίνημα συνολικής αμφισβήτησης. Oι οπαδοί του προσχώρησαν στην Αριστερά, μετά την ήττα της όμως αποσύρθηκαν από την πολιτική δράση, επειδή διαφώνησαν με την πρακτική των αριστερών κομμάτων. Βέβαια οι εξπρεσιονιστές ήταν και οι πρώτοι που διώχθηκαν από τους ναζιστές του Χίτλερ ως "εκφυλισμένοι καλλιτέχνες".

Ωστόσο το έργο τους 100 χρόνια αργότερα παραμένει ζωντανό.

ΥΠΟΓΡΑΦΗ ΣΥΝΤΑΚΤΗ Ε.Σ.