"Institute of Educational Policy" Books

Search

Go
Show

2.1 Η έννοια της πληροφορίας

2.1.1 Δεδομένα - Πληροφορία

Αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τα δύο σχήματα, θα διαπιστώσουμε ότι, ενώ περιέχουν τα ίδια ακριβώς στοιχεία, δεν μας δίνουν την ίδια πληροφορία. Το πρώτο σχήμα με την αταξία των στοιχείων του δεν μας δίνει κάποια πληροφορία, ενώ το δεύτερο μας πληροφορεί για τη σχολική επίδοση ενός μαθητή. Από αυτό το απλό παράδειγμα, μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι, αν πάρουμε τα διάσπαρτα στοιχεία του πρώτου σχήματος και τα συσχετίσουμε μεταξύ τους είτε με μια αναδιάταξη είτε με μια ορισμένη μορφοποίηση σε ένα έντυπο -όπως ο παρατιθέμενος πίνακας ενός ελέγχου σχολικής επίδοσης μπορούν να μας δώσουν μια πληροφορία. Στοιχεία, όπως αυτά στο πρώτο σχήμα, τα οποία δεν μας πληροφορούν για κάτι συγκεκριμένο, αποτελούν τα δεδομένα (data), ενώ στοιχεία όπως αυτά του πίνακα, τα οποία προέκυψαν από μία επεξεργασία δεδομένων, ώστε όλα μαζί να αποτελέσουν λογικές εκφράσεις κατανοητές από τον άνθρωπο, αποτελούν την πληροφορία (information). Σχηματικά μπορούμε να δώσουμε αυτή τη διαδικασία με το ακόλουθο διάγραμμα:

- Ο αριθμός 500.000 αποτελεί δεδομένο. - Η φράση "Ο μισθός του Γιάννη είναι 500.000 δρχ." αποτελεί πληροφορία.