Εξώφυλλο

Αρχαιογνωσία και Αρχαιογλωσσία στη Μέση Εκπαίδευση

Η Αρχαία Ελληνική Τέχνη και η Ακτινοβολία της

των Μανόλη Βουτυρά & Αλεξάνδρας Γουλάκη-Βουτυρά
Κέντρο Εκπαιδευτικής Έρευνας & Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών

  • 27. Ελεφαντοστέινο αγαλμάτιο γυμνής θεάς από το νεκροταφείο του Κεραμεικού, τρίτο τέταρτο του 8ου αι. π.Χ. Αθήνα, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

1.8.1. Το κόκαλο, το ελεφαντόδοντο και το ξύλο

Οι τεχνίτες της γεωμετρικής εποχής χρησιμοποιούσαν και άλλα υλικά για την κατασκευή αγαλμάτων και αναγλύφων. Ένα από αυτά ήταν το κόκαλο, κυρίως από κέρατα ελαφιών, από το οποίο έφτιαχναν μικρά αγαλμάτια και πλακίδια. Πολύ σπανιότερο και ακριβότερο ήταν το ελεφαντόδοντο, την κατεργασία του οποίου οι Έλληνες την έμαθαν στην Ανατολή. Το περιζήτητο αυτό υλικό ερχόταν κυρίως από την Αφρική, διανύοντας μεγάλες αποστάσεις. Τα έργα από ελεφαντόδοντο συχνά έχουν ανατολικά πρότυπα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ένα αγαλμάτιο γυμνής θεάς που βρέθηκε σε έναν τάφο πλούσιας γυναίκας των χρόνων γύρω στο 740 π.Χ. στο νεκροταφείο του Κεραμεικού στην Αθήνα (εικ. 27). Η «γυμνή θεά» προέρχεται από τη Συρία και οι Έλληνες τη γνώρισαν από τα ταξίδια τους στην ανατολική Μεσόγειο και από τους Φοίνικες εμπόρους που έρχονταν στη χώρα τους. Ενδιαφέρον είναι ότι το αγαλμάτιο του Κεραμεικού, παρ᾽ όλη τη στενή του σχέση με τη Συρία, είναι έργο ελληνικό — φτιαγμένο σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις στην Αττική, αλλά βασισμένο σε ανατολικά πρότυπα. Ένα άλλο σημαντικό κομμάτι της τέχνης της γεωμετρικής εποχής (αλλά και γενικότερα της αρχαίας τέχνης), από το οποίο μας έχουν σωθεί πολύ λίγα δείγματα, είναι η ξυλογλυπτική.