Consequential validity

Εγκυρότητα συνεπειών. Τσοπάνογλου 2010:24-26.

*Επακόλουθη εγκυρότητα.

Μια αξιολόγηση δεν πρέπει να υπακούει μόνο σε ψυχομετρικούς κανόνες, αλλά να έχει και μια ηθική διάσταση, στο βαθμό που αναμφισβήτητα επηρεάζει τη ζωή των ανθρώπων που εμπλέκονται σε αυτή. Το γεγονός αυτό καθιστά επιτακτική την ανάγκη ελέγχου της επακόλουθης εγκυρότητας ενός τεστ. Ένας τέτοιου είδους έλεγχος είναι δυνατό να εντοπίσει πιθανές λανθασμένες χρήσεις των αποτελεσμάτων ενός τεστ, με αρνητικές συνέπειες για τα άτομα που εμπλέκονται στην αξιολόγηση, τα εκπαιδευτικά ιδρύματα αλλά και την κοινωνία γενικότερα.

Ο Spolsky (1981:20) ήταν από τους πρώτους που αναφέρθηκαν στη σημαντικότητα του σωστού τρόπου χρήσης των αποτελεσμάτων ενός τεστ, υποστηρίζοντας ότι πρέπει να διασφαλίζουμε την προσεκτική χρήση τους. Για τον Spolsky, o έλεγχος των συνεπειών της χρήσης των αποτελεσμάτων ενός τεστ συνιστά μια συμπληρωματική απόδειξη της συνολικής εγκυρότητας της αξιολόγησης ως ερευνητικής διαδικασίας.

Στο στάδιο σχεδιασμού ενός τεστ θα πρέπει να αναφέρονται, μεταξύ άλλων, και οι εκούσιες συνέπειες (intended consequences) του τεστ όσον αφορά τους χρήστες του. Με την παραπάνω προϋπόθεση είναι δυνατή -στο στάδιο του ελέγχου της εγκυρότητας ενός τεστ- και η αξιολόγηση των πραγματικών συνεπειών του (actual consequences) σε σχέση με αυτές στις οποίες αρχικά στόχευε το συγκεκριμένο τεστ.

Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η έννοια «επακόλουθη εγκυρότητα» σχετίζεται με τις έννοιες «ηθική/δεοντολογία» στη δοκιμασιολογία (ethics in testing) και την «αναδραστική επίδραση» (washback effect).

Βιβλιογραφία

  • Τσοπάνογλου Α. (2010). Η εγκυρότητα και ο έλεγχός της στην πιστοποίηση της γλωσσομά­θειας. Πρόσβαση [on line]: http://rcel.enl.uoa.gr/periodical/research2.htm [15/12/11].


  • Lyons L. H. (1997). Washback, Impact and Validity: Ethical Concerns. Language Testing [on line]. Available: http://ltj.sagepub.com/cgi/content/abstract/14/3/295 [05/04/09].
  • Spolsky B. (1981). Some ethical questions about language testing. In C. Klein-Braley, D. K. Stevenson (eds.), Practice and Problems in Language Testing. Frankfurt: Peter Lang, 5-21.