Γραφικό

Πυξίς

Ψηφιακή Αρχαιοθήκη

Επιμ. Τριανταφυλλιά Γιάννου

Η Κάδμω

Το σύντομο αυτό αφήγημα, κύκνειο συγγραφικό άσμα της Μέλπως Αξιώτη, αποτελείται από δεκατρία κεφάλαια με ισάριθμους τίτλους. Το κείμενο συγκεντρώνει χαρακτηριστικά ενός μνημονικού μονολόγου και μιας μυθοπλαστικής αυτοβιογραφίας, επιχειρεί έναν απολογισμό ζωής, διαλέγεται με τον εαυτό του και με τα προηγούμενα λογοτεχνικά κείμενα της Αξιώτη (Μικέ, 1996: 78-79). Η επιλογή του ονόματος Κάδμω από τη συγγραφέα δεν είναι τυχαία. Σε ένα κατεξοχήν αυτοαναφορικό κείμενο, όπου η γλώσσα έχει εξαρχής χαρακτήρα βιωματικό χαρακτήρα (Μαρωνίτης, 2006), η Μέλπω Αξιώτη υιοθετεί το όνομα Κάδμω για την αυτοβιογραφική της ηρωίδα, παραπέμποντας σε δύο βασικές ιδιότητες του μυθικού Κάδμου: ήταν, σύμφωνα με τη μυθολογία, ο εφευρέτης της γραφής και ο πρώτος πεζογράφος. Αυτές τις «συγγραφικές» ιδιότητες του μυθικού Κάδμου επέλεξε η Μέλπω Αξιώτη, προκειμένου να υπαινιχθεί την καλλιτεχνική της αξία ως πεζογράφου (Καστρινάκη, 2005: 8-9). Σύμφωνα με τον Guy Saunier (2005), η υιοθέτηση του ονόματος Κάδμω κρυπτογραφεί την αιμομικτική επιθυμία της Μέλπως Αξιώτη για τον πατέρα της: όπως ο Κάδμος παντρεύτηκε την Αρμονία, έτσι με αντιστροφή των φύλων η Μέλπω-Κάδμω παντρεύτηκε τον πατέρα της.

Στοιχεία Έκδοσης:

  • Αξιώτη, Μέλπω. 1972. Η Κάδμω. Αθήνα: Κέδρος.

Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:

  • Καστρινάκη, Αγγέλα. 2005. «Η Μέλπω Αξιώτη, το οιδιπόδειο σύμπλεγμα και η ευφάνταστη υπόθεση του καθηγητή Guy Saunier». ΤΑ ΝΕΑ (Βιβλιοδρόμιο) (20-21.08.2005).
  • Μαρωνίτης, Δ. Ν. 2006. «Η Κάδμω και η Μέλπω». ΤΟ ΒΗΜΑ (07.02.2016).
  • Μικέ, Μαίρη. 1996. Μέλπω Αξιώτη. Κριτικές περιπλανήσεις. Αθήνα: Κέδρος.
  • Saunier, Guy. 2005. Οι μεταμορφώσεις της Κάδμως. Έρευνα στο έργο της Μέλπως Αξιώτη. Αθήνα: Άγρα.