Γραφικό

Πυξίς

Ψηφιακή Αρχαιοθήκη

Επιμ. Τριανταφυλλιά Γιάννου

«Ο κήπος βλέπει: 4»

Η ιδιαίτερη θέση που κατέχουν το φως (βασικό στοιχείο στην ποίηση του Ελύτη) και η όραση (βασική αίσθηση στο έργο του) στη φιλοσοφία του Πλωτίνου είχε ως συνέπεια τις συχνές αναφορές του ποιητή στον νεοπλατωνικό φιλόσοφο (Ιακώβ, 2000: 64).
Το ποίημα παραπέμπει στο επεισόδιο της συνάντησης της Ναυσικάς με τον Οδυσσέα (Ιακώβ, 2000: 30), αλλά και στον Ηράκλειτο (παραλλαγή Ηράκλειτου τὰ δὲ πάντα οἰακίζει κεραυνός).
Επικρατεί έντονη η αίσθηση ότι ο παράδεισος έχει χαθεί, η Ατλαντίδα έχει βουλιάξει, γι' αυτό έχουμε επαναλαμβανόμενες αναφορές στους αρχαιολόγους και τα αρχαιολογικά ευρήματα που θυμίζουν τον κατεστραμμένο πολιτισμό της Σαντορίνης ( «ένα στήθος νέας γυναίκας είναι ήδη / άρθρο μελλοντικού συντάγματος») (Σταυροπούλου, 2000: 115).
Σύμφωνα με τον Δ .Ν. Μαρωνίτη (1982: 612), στη θέση της ιστορικής πραγματικότητας ο Οδυσσέας Ελύτης υπόσχεται μια άλλη πραγματικότητα, ποιητική, που ο πολιτισμός της εποχής είτε δεν ξέρει είτε δεν βλέπει. Ο ποιητής, ως γνώστης της πραγματικότητας αυτής, γεμάτος αισιοδοξία, αναποδογυρίζει τη σκάλα της ζωής όπως τη γνωρίζουμε: όχι πια ξύπνημα, ακμή, μαρασμός, αλλά μαρασμός, ακμή, ξύπνημα. Ουσιαστικά, ο ποιητής ευαγγελίζεται τον σωτήριο ρόλο της ποίησης, υπερασπιζόμενος την εγκόσμια τιμή της με μεταδραματική ηρεμία και σιγουριά (Μαρωνίτης, 1982: 619).
Ο έρωτας είτε ενσαρκώνεται σε διαφορετικές μορφές, είτε καθρεφτίζεται ως είδωλο της Ναυσικάς, είτε κυκλοφορεί και με άλλες χαρακτηριστικές μεταφορές, ως πολιτική μπροσούρα λ.χ. «ένα στήθος νέας γυναίκας είναι ήδη /άρθρο μελλοντικού συντάγματος». Ο έρωτας και τα σύνεργά του γίνονται στο αισιόδοξο σύμπαν του Ελύτη σύμβολα ή ακόμη και είδωλα (Μαρωνίτης, 1982: 616-617).

Στοιχεία Έκδοσης:

  • Ελύτης, Οδυσσέας. [1982] 2009. Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας. 4η έκδ. Αθήνα: Ίκαρος.

Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:

  • Ιακώβ, Δανιήλ. 2000. Η αρχαιογνωσία του Οδυσσέα Ελύτη και άλλες νεοελληνικές δοκιμές. Θεσσαλονίκη: Ζήτρος.
  • Μαρωνίτης, Δ. Ν. 1982. «Η ποιητική αισιοδοξία του Οδυσσέα Ελύτη». Η λέξη 18 : 611-622.
  • Σταυροπούλου, Έρη. 2000. «Η “Ωδή στη Σαντορίνη” και η ανάπτυξη ενός συμβόλου στην ποίηση του Ελύτη». Στο Οδυσσέας Ελύτης. Ο ποιητής και οι ελληνικές πολιτισμικές αξίες. Πρακτικά διεθνούς επιστημονικού συνεδρίου στην Κω (Κως, 25-29 Ιουνίου 1994), επιμ. Ε. Καψωμένος. Αθήνα: Γκοβόστης. 101-118.