Γραφικό

Πυξίς

Ψηφιακή Αρχαιοθήκη

Επιμ. Τριανταφυλλιά Γιάννου

«Θησέας»

Τα τριάντα δύο ποιήματα της συλλογής περιπλανώνται στον κόσμο της οικείας καθημερινότητας, έτσι όπως τον συγκροτούν ορισμένα περιστατικά, αντικείμενα και άνθρωποι. Η καθημερινότητα αυτή περιβάλλεται από ένα αίσθημα δυσαρμονίας, που ο ποιητής επιθυμεί να εξαλείψει με την ποιητική του πράξη, αποτελεί μια μυητική είσοδο του αναγνώστη στο σπάνιο και το ανεκτίμητο, που δεν είναι παρά η σκοτεινή πλευρά του οικείου και του ασήμαντου. Η σύνθεση του κάθε ποιήματος κυμαίνεται ανάμεσα στη μικροσκοπική ματιά, που καταγράφει στις λεπτομέρειές του ένα λεπτό σύνολο καθημερινών αντικειμένων και πράξεων, και τη μακροσκοπική όραση, που συλλαμβάνει μέσα από αισθητηριακές αφορμές, κυρίως μέσα από τον έρωτα, έννοιες αφηρημένες όπως ο θάνατος και η μοίρα. Συχνά, χορηγός στιγμών και αισθήσεων του βίου είναι η μνήμη, καθώς ο ποιητής, χωρίς να αποκόπτεται από τον εμπειρικό του χώρο, μπορεί να ανακαλεί βιώματα όλων μας (Γαραντούδης, 2001: 181-183). Μέσα στην αναρχία ενός κόσμου κενού και ισοπεδωμένου, υμνεί την έκσταση του τίποτα, αυτό ακριβώς το παράλογο μηδέν που συνέχει τα ορατά και τα αόρατα, τα φαύλα και τα ερωτικά (Γιατρομανωλάκης, 1987). Στο συγκεκριμένο ποίημα, ανακαλεί το μυθικό παρελθόν και τον μύθο του Θησέα, και με αφετηρία τον βιωμένο φθαρτό κόσμο, μέσω της αισθητηριακής οδού του έρωτα, συλλαμβάνει την έννοια της μοναξιάς ως σύμφυτη της ανθρώπινης ύπαρξης.

Στοιχεία Έκδοσης:

  • Βαγενάς, Νάσος . 1986. Περιπλάνηση ενός μη ταξιδιώτη. Αθήνα: Κέδρος.

Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία:

  • Γαραντούδης, Ευριπίδης. 2001. «Σκέψεις γύρω από την ποίηση του Νάσου Βαγενά. Με αφορμή το βιβλίο: Περιπλάνηση ενός μη ταξιδιώτη». Για τον Βαγενά. Κριτικά κείμενα. Ανθολόγηση, επιμέλεια κειμένων: Σάββας Παύλου. Λευκωσία: Αιγαίον. 172-188.
  • Γιατρομανωλάκης, Γιώργης. 1987. «Η λάμψη του μηδενός». ΤΟ ΒΗΜΑ (15.08.1987).