Γραφικό

Πυξίς

Ψηφιακή Αρχαιοθήκη

Επιμ. Τριανταφυλλιά Γιάννου

«Γένεσις»

Οι Σκοτεινές μπαλάντες αποτελούν τη συλλογή στην οποία ο Νάσος Βαγενάς δίνει τη δική του εκδοχή της ζωής και κυρίως του θανάτου. Ο τίτλος της συλλογής είναι ενδεικτικός του περιεχομένου και του είδους της. Ο όρος «μπαλάντες» παραπέμπει στη μουσικότητα, τη μελωδικότητα και τη ρυθμικότητα, στις οποίες στοχεύει με τα ποιητικά μέσα που διαθέτει ο Νάσος Βαγενάς, ενώ το προσδιοριστικό επίθετο «σκοτεινές» υποδηλώνει το γεγονός ότι οι μπαλάντες αυτές είναι δυσοίωνες και απόκρυφες. Στο συγκεκριμένο ποίημα, που είναι το πρώτο της συλλογής, διαπλέκονται διακειμενικές σχέσεις ανάμεσα στη θεολογία και τη μυθολογία. Η γένεση έχει πολλαπλές σημασιοδοτήσεις· παραπέμπει στη δημιουργία του κόσμου, στη δημιουργία του ανθρώπου, στη γένεση των παθών. Το τέλος του ποιήματος υπογραμμίζει το άγνωστο της ανθρώπινης μοίρας. Ο Οιδίποδας γίνεται το σύμβολο του ανθρώπου που βαδίζει με τραγικό τρόπο στον δρόμο που του χάραξε η προδιαγεγραμμένη μοίρα του, την οποία κατέστρωσε εν αγνοία του μια Σφίγγα. Οι ομοιοκαταληξίες που παρατηρούμε τόσο στην πρώτη όσο και στη δεύτερη στροφή φανερώνουν την πρόθεση του Νάσου Βαγενά να δημιουργήσει μια μουσικότερη σύγχρονη ποίηση υιοθετώντας προσωδιακά μέσα της ποιητικής παράδοσης, καθώς και μια «ποιητική» γλώσσα που θα εναρμονίζεται ανάμεσα στον καθημερινό λόγο και τη σύγχρονη ποιητική μορφή (Παπακώστας, 2001).

Στοιχεία Έκδοσης:

  • Βαγενάς, Νάσος. 2001. Σκοτεινές μπαλάντες και άλλα ποιήματα. Αθήνα: Κέδρος.

Βιβλιογραφία-Δικτυογραφία: