Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Ιλίου Πέρσις (Boston 59.178)

Περιγραφή

Αττικός ερυθρόμορφος καλυκωτός (καλυκόσχημος) κρατήρας. Αποδίδεται στον Ζωγράφο της Altamura. Στο αγγείο απεικονίζεται περιμετρικά η άλωση της Τροίας. 12 πρόσωπα αναπαρίστανται σε 4 ομάδες-σκηνές, τρεις στην μπροστινή όψη (όπου η πυκνότητα δηλώνει και την κορύφωση της μάχης) και μία στην πίσω όψη (όπου έχουμε φυγή και απομάκρυνση από τη σφαγή). Στην μπροστινή όψη στο κέντρο παρίστανται ο Νεοπτόλεμος και ο Πρίαμος. Ο Πρίαμος έχει καταφύγει στο βωμό του Ερκείου Διός, ενώ ο Νεοπτόλεμος ετοιμάζεται να πετάξει κάτω από τα τείχη της Τροίας τον Αστυάνακτα που μόλις έχει φονεύσει. Δεξιά κάτω από τη λαβή, ένας Έλληνας και ένας Τρώας μονομαχούν. Αριστερά και κάτω από την αριστερή λαβή, απεικονίζονται ο Αίαντας ο Λοκρός με την Κασσάνδρα. Η Κασσάνδρα έχει επίσης καταφύγει στο άγαλμα της Αθηνάς αλλά ο Αίαντας την τραβά για να την ατιμάσει, γυμνή. Μια νεαρή υπηρέτρια προσπαθεί να γλιτώσει. Στη συνέχεια της σκηνής, στην πίσω όψη, απεικονίζεται η φυγή του Αινεία. Ο Αινείας δραπετεύει κουβαλώντας στην πλάτη τον γέροντα πατέρα του, τον Αγχίση. Τον ακολουθεί η γυναίκα του, ενώ ένας νεαρός Τρώας πολεμιστής προπορεύεται.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: BOSTON Museum of Fine Arts 59.178

Περίοδος: Κλασική

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (470-460 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Ζωγράφος της Altamura

Είδος: Κρατήρας