Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Η Ηώς μεταφέρει τον Μέμνονα (Louvre G 115)

Περιγραφή

Αττική ερυθρόμορφη κύλικα. Υπογράφεται από τον Δούρι ως αγγειογράφο και τον Καλλιάδη ως αγγειοπλάστη. Βρέθηκε στην αρχαία Κάπουα/Καπύη (Capua) της περιοχής της Καμπανίας. Στο εσωτερικό της κύλικας (μετάλλιο) η Ηώς σηκώνει τον νεκρό Μέμνονα, για να το μεταφέρει μακριά από το πεδίο της μάχης. Η σκηνή αυτή αποκαλείται και "πιετά του Μέμνονος". Στο εξωτερικό της κύλικας παριστάνονται δύο μονομαχίες: η μονομαχία Μενέλαου και Πάρη και η μονομαχία Αίαντα και Έκτορα. «Ο Δούρις γλύκανε την αυστηρότητα του σχεδίου του σχεδιάζοντας το χιτώνα της γυναικείας μορφής, ο οποίος ακολουθεί την κίνηση του σώματος και του οποίου οι πολυάριθμες πτυχώσεις έρχονται σε αντίθεση με το γυμνό, νεκρό και άκαμπτο σώμα του Μέμνονα, εξαιτίας των ιδιαίτερα τονισμένων ανατομικών λεπτομερειών: δεν υπάρχει κανένα άλλο σημάδι συγκίνησης. Τα μετρημένα αισθήματα αποκαλύπτουν ένα κλασικό πνεύμα, με τον τρόπο του Εξηκία ή του Ζωγράφου του Βερολίνου» (σ. 360).

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

Μ. Τιβέριος, Ελληνική Τέχνη: Αρχαία αγγεία, Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1996, σ. 306-7.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: PARIS Musée du Louvre G 115

Περίοδος: Αρχαϊκή (ύστερη) - Κλασική (πρώιμη)

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (490-480 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Δούρις

Είδος: Κύλικα