Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Μονομαχία Αίαντα και Έκτορα (Louvre G 115)

Περιγραφή

Αττική ερυθρόμορφη κύλικα. Υπογράφεται από τον Δούρι ως αγγειογράφο και τον Καλλιάδη ως αγγειοπλάστη. Βρέθηκε στην αρχαία Κάπουα (Capua) της περιοχής της Καμπανίας. Παράσταση της μονομαχίας του Αίαντα με τον Έκτορα. Ο Αίαντας (αριστερά) επιτίθεται στον Έκτορα (στο κέντρο). Ο Έκτορας, που απεικονίζεται γεννειοφόρος, έχει πέσει προς τα πίσω και προτάσσει το δόρυ του για να προστατευτεί. Αριστερά η Αθηνά παραστέκεται στον Αίαντα. Φορά ιωνικό χιτώνα, ιμάτιο, αιγίδα και κράνος, κρατά το δόρυ στο δεξί της χέρι ενώ σηκώνει προστατευτικά το αριστερό. Η φιγούρα του Απόλλωνα δεξιά κλείνει συμμετρικά την σκηνή. Ντυμένος με ιωνικό χιτώνα και ιμάτιο, φορά στεφάνι στα μαλλιά και κρατά το τόξο του στο αριστερό χέρι ενώ με το δεξί κάνει την ίδια χειρονομία που η Αθηνά κάνει με το αριστερό. Σύμφωνα με την περιγραφή του Ι. Κακριδή, «ο Αίαντας επιτίθεται με νέα ορμή κατά του Έκτορα, που γέρνει πληγωμένος προς τα πίσω. Ψηλά ανάμεσά τους εικονίζεται η μεγάλη πέτρα, όπλο φοβερό, άλλοτε στα χέρια του ενός και άλλοτε του άλλου. Από τα αριστερά η Αθηνά και από τα δεξιά ο Απόλλωνας επεμβαίνουν για να τους ανακόψουν την ορμή»(σ. 96). Στην άλλη πλευρά παράσταση της μονομαχίας Μενέλαου και Πάρη. Σκόπιμα φαίνεται συνδυάστηκαν στο αγγείο αυτές οι δύο μονομαχίες. Στο εσωτερικό της κύλικας (μετάλλιο) η Ηώς σηκώνει τον νεκρό Μέμνονα.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

Ι. Κακριδής, Ελληνική Μυθολογία, τόμος 5 (Τρωικός Μύθος), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: PARIS Musée du Louvre G115

Περίοδος: Αρχαϊκή (ύστερη) - Κλασική (πρώιμη)

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (485 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Δούρις

Είδος: Κύλικα