Η κληρονόμος

Επίπεδο: Β2 Δεξιότητα: Κατανόηση Γραπτού Λόγου
Πηγή (διασκευή): http://www.cinemainfo.gr/films/opinion/2009/00/hklironomos/index.html http://www.cinemainfo.gr/films/opinion/2009/00/redclif/index.html
Επικοινωνιακή γλωσσική δραστηριότητα:

Κριτική κινηματογραφικής ταινίας

Τι πρέπει να ξέρει και τι μπορεί να κάνει ο εξεταζόμενος:

Ο υποψήφιος πρέπει να έχει την ικανότητα να διαβάζει σχεδόν όλες τις μορφές γραπτού λόγου, συμπεριλαμβανομένων κριτικών και εξειδικευμένων άρθρων. Παράλληλα, πρέπει να είναι σε θέση να διακρίνει τις κύριες ιδέες και πληροφορίες από τις λιγότερο σημαντικές, να χρησιμοποιεί τα συμφραζόμενα για να κατανοήσει τη σημασία άγνωστων λέξεων, να αναγνωρίζει μεταφορικά νοήματα ή νοήματα που «κρύβονται» πίσω από τα γραφόμενα.

Τύπος εξεταστικού ερωτήματος: Ένας φίλος σας εργάζεται σε γνωστό καλλιτεχνικό περιοδικό. Στο τελευταίο τεύχος δημοσίευσε δύο κριτικές του για δυο γνωστές ταινίες. Αγοράζετε το περιοδικό, αλλά διαπιστώνετε ότι πρόκειται για κακέκτυπο. Του τηλεφωνείτε και του ζητάτε να σας πει τα σημεία του άρθρου που δεν μπορείτε να διαβάσετε. Διαβάζετε προσεκτικά τα παρακάτω κείμενα, βρίσκετε τη λέξη/φράση που λείπει και συμπληρώνετε στον πίνακα μετά το κείμενο τον αριθμό του κενού στο οποίο αυτή ταιριάζει, όπως στο παράδειγμα. ΠΡΟΣΟΧΗ: Οι αριθμοί που πρέπει να συμπληρώσετε είναι δώδεκα (12) χωρίς το παράδειγμα. Στον πίνακα υπάρχουν έξι (6) λέξεις που δεν ταιριάζουν σε κανένα κενό.
Λέξεις κλειδιά: Ταινία, σενάριο, υπόθεση, δομή, μεγάλου μήκους
Πεδίο:
Προσωπικό Επαγγελματικό
Δημόσιο Εκπαιδευτικό
Θέμα:
1. Γλώσσα
2. Εκπαίδευση
3. Ελεύθερος χρόνος, Διασκέδαση
4. Επαγγελματική ζωή
5. Καθημερινή ζωή
6. Καιρός
7. Κοινωνικοπολιτική δομή
8. Προσωπικά στοιχεία
9. Σπίτι, κατοικία, περιβάλλον
10. Σχέσεις με άλλους ανθρώπους
11. Ταξίδια
12. Τόποι
13. Φαγητό και ποτό
14. Ψώνια
15. Υγεία και σωματική φροντίδα
16. Υπηρεσίες
Είδος κειμένου:
Άρθρο Λαογραφικό
Αφήγηση Λογοτεχνικό
Βιογραφικό Ομιλία
Διαφήμιση Περιγραφικό
Δοκίμιο Συνέντευξη
Επιστολή Συνταγή
Θεατρικό Συζήτηση
Ιστορικό Άλλο
Επίπεδο ύφους:
Φιλικό Τυπικό
Ενδιάμεσο  

Κείμενο

Η κληρονόμος

Η χήρα του Προέδρου μιας ποδοσφαιρικής ομάδας θα κληρονομήσει την περιουσία του άντρα της μόνο αν καταφέρει να διατηρήσει την ομάδα στην Α΄ εθνική κατηγορία. Όμως άσπονδοι «φίλοι» της προσπαθούν να της βάλουν τρικλοποδιές και να της πάρουν τα λεφτά.

Η ταινία του Π. Φ., η πρώτη του μεγάλου μήκους, έχει ένα θέμα, το λιγότερο περίεργο. Αν διαβάσει κανείς την υπόθεση καταλαβαίνει ότι πολύ λίγα θα συμβούν σα δράση σε αυτή την ταινία. Έχω την εντύπωση ότι όλη η ταινία βασίζεται στην ηθοποιό Σ. Κ., ομολογουμένως πολύ όμορφη γυναίκα, αλλά μπορεί μόνο μια παρουσία να κρατήσει μια ταινία; Σαφέστατα όχι.

Δε γίνεται μια ανάλυση σε βάθος για να βρεθεί αυτό το συνδετικό σημείο του κόσμου του ποδοσφαίρου με την ελληνική κοινωνία. Δεν καυτηριάζεται η λαμογιά που υπάρχει στον αθλητισμό και βρίσκεται στον πολιτικό κόσμο. Η ταινία θα μπορούσε να αποτελεί σάτιρα που θα ακούμπαγε σε μια κριτική στην παρούσα κατάσταση στην Ελλάδα. Αυτλη την κριτική δεν την ασκεί όμως και παραμένει η σάτιρα σε ένα πρώτο, άρα προφανές, επίπεδο.

Επιπλέον, η δομή της ταινίας δεν πείθει. Γιατί όμως αυτή η προχειρότητα; Ο Π. Φ. έχει κάνει καλές ταινίες μικρού μήκους και δείχνει ότι κατέχει επαρκώς την αφηγηματική τέχνη του κινηματογράφου. Ελπίζουμε ότι η επόμενη δουλειά του θα είναι αντιπροσωπευτική για αυτόν. Αναμένουμε μέχρι τότε… στον πάγκο μας.

Ψωνίζω άρα υπάρχω

Μία ακόμα αυστηρά γυναικεία ταινία που βαδίζει στα πρότυπα της επιτυχίας του «Sex and the city». Μόνο που αυτή τη φορά μας δίνεται εξήγηση στο πώς γίνεται μία αρθρογράφος να μπορεί να κυκλοφορεί κάθε μέρα με εμφάνιση μοντέλου, σαν να βγήκε από εξώφυλλο γυναικείου περιοδικού και να μην την έχουν κλείσει φυλακή. Δε γίνεται! Γι΄ αυτό και η υπερκαταναλωτική ηρωίδα της ταινίας, αφού διαπιστώνει ότι πνίγεται στα χρέη εξ’αιτίας του πάθους της, αποφασίζει να προχωρήσει στην απεξάρτησή της.

Σε καμία περίπτωση βέβαια δε μιλάμε για ρεαλιστική ταινία, αφού μάταια προσπαθεί να μας πείσει ότι τη στιγμή που όλα πάνε στραβά, θα γνωρίσουμε τον τέλειο άντρα που θα μας ερωτευτεί με την πρώτη ματιά, θα βρούμε την τέλεια δουλειά και όλα τα προβλήματά μας θα λυθούν ως δια μαγείας, για να φτάσουμε τελικά στο πολυπόθητο «και ζήσαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα».

Αν αφήσουμε την κωμική ματιά της ταινίας, θα πρέπει να θορυβηθούμε από την σοβαρότητα του θέματος του. Όλο και περισσότερες νέες κοπέλες ξοδεύουν αλόγιστα και ζουν πάνω από το δυναμικό τους επηρεασμένες από λαμπερά πρότυπα και τον καταναλωτικό κόσμο. Θεωρώ, ότι, δεδομένου του κλίματος που επικρατεί στον τομέα της οικονομίας, δε θα μπορούσε να υπάρχει καλύτερη εποχή για να βγει η ταινία στους κινηματογράφους.

Από αυτή την οπτική γωνία λοιπόν, κάπου ανάμεσα στους ανύπαρκτους χαρακτήρες, το αδύναμο σενάριο και την απουσία πρωτοτυπίας, υπάρχει τουλάχιστον ένα ηθικό δίδαγμα από το οποίο αν παραδειγματιστεί το κοινό της ταινίας, τα πορτοφόλια τους σίγουρα θα δουν καλύτερες μέρες.