ΠΛΑΝΗΤΗΣ Γ SOS_Ανακύκλωση

Επίπεδο: Β2 Δεξιότητα: Κατανόηση Προφορικού Λόγου
Πηγή: Ψηφιακό Αρχείο ΕΡΤ http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=49509&autostart=0
Ηθοποιοί: Δασκάλα, Δημήτρης Νο1 & Δημήτρης Νο2

Κείμενο

Δασκάλα: Το πάρτι του Δημήτρη που τα περάσαμε όλοι πολύ καλά φαντάζομαι, είναι μια αφορμή για να κουβεντιάσουμε σήμερα ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης μας και είναι τα σκουπίδια. Τα σκουπίδια που τα πετάμε καθημερινά.
Δημήτρης: Να τα πηγαίνουμε για ανακύκλωση.
Δασκάλα: Ναι Δημήτρη! Μήπως ξέρεις να μας πεις τι είναι η ανακύκλωσή;
Δημήτρης: Ανακύκλωση είναι να μη πηγαίνει τίποτα χαμένο.
Δασκάλα: Ναι κάπως έτσι Δημήτρη. Ανακύκλωση παιδιά είναι να μη πετάμε κάτι που μπορεί να χρησιμοποιηθεί με κατάλληλη επεξεργασία. Το χαρτί, το γυαλί, το αλουμίνιο και άλλα μέταλλα, ανακυκλώνοντας τα, μας δίνουν πρώτες ύλες με τις οποίες μπορούμε να φτιάξουμε καινούρια πράγματα χρήσιμα για μας. Μήπως μπορείς να μας πεις ένα παράδειγμα Δημήτρη;
Δημήτρης: Στο πάρτι του Δημήτρη χρησιμοποιήσαμε χάρτινα πιάτα, πλαστικά ποτήρια, γυάλινα μπουκάλια, αλουμινένια κουτάκια και στο τέλος η μητέρα του Δημήτρη τα έβαλε όλα σε μια σακούλα και πήγε να τα πετάξει. Ενώ μπορούσαμε να είχαμε ξεχωρίσει το κάθε υλικό και να τα είχαμε πάει για ανακύκλωση.
Δασκάλα: Μπράβο παιδιά! Θα μπορούσε η μητέρα του Δημήτρη, όπως ο καθένας στη θέση της, να ξεχωρίσει τα διάφορα υλικά και να τα στείλει για ανακύκλωση., όμως για να γίνει αυτό το τόσο απλό πράγμα καθημερινή συνήθεια όλων μας πρέπει να μάθουμε και να δείξουμε στους μεγάλους και σε όλους ότι οι τεράστιες αποθήκες της Γης μας έχουν γίνει μικρές. Τι θέλω να πω μ’αυτό. Ότι πολύτιμες πρώτες ύλες που παίρνουμε από τη Γη μας για να φτιάξουμε τα διάφορα πράγματα, λιγοστεύουν καθημερινά και μέρα με τη μέρα εξαντλούνται. Για να μάθουμε όμως όλα αυτά αλλά και για να μπορέσουμε να τα διδάξουμε σε όλους τους ανθρώπους του πλανήτη μας πρέπει να δημιουργήσουμε εστίες, κέντρα, πάρκα ανακύκλωσης, έτσι ώστε να μπορούμε να παίρνουμε πληροφορίες και να συμμετέχουμε ενεργά στην ανακύκλωση. Ένα μεγάλο μέρος από τα απορρίμματα που πετάμε καθημερινά, προέρχεται από τις συσκευασίες των προϊόντων που καταναλώνουμε. Οι συσκευασίες αυτές είναι χάρτινες, γυάλινες, μεταλλικές και κυρίως πλαστικές. Ένας καθοριστικός τρόπος για να περιορίσουμε τα απορρίμματα, είναι να συλλέγουμε τα διάφορα υλικά που μπορούν να ανακυκλωθούν. Έτσι συμβάλλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος από τη ρύπανση και εξοικονομούμε ενέργεια και πρώτες ύλες.

Το χαρτί που ξοδεύουμε καθημερινά για να καλύψουμε διάφορες ανάγκες μας, αντιπροσωπεύει ένα μεγάλο μέρος των απορριμμάτων σχεδόν σ’ολόκληρο τον κόσμο. Προέρχεται κυρίως από τους κορμούς των δέντρων και για την παραγωγή του απαιτούνται τεράστιες ποσότητες ενέργειας και νερού. Το πιο σημαντικό είναι ότι καταστρέφονται εκατομμύρια δέντρα που και αν ακόμα φυτεύονται ειδικά γι’αυτόν τον σκοπό χρειάζονται χρόνο για να αναπτυχθούν και επιπλέον η διαδικασία της καλλιέργειάς τους προκαλεί σοβαρές καταστροφές στο γύρω περιβάλλον. Πολλά εργοστάσια παραγωγής χαρτιού χρησιμοποιούν ως πρώτη ύλη αντί για ξύλο χρησιμοποιημένο χαρτί. Το χρησιμοποιημένο χαρτί μεταφέρεται στα εργοστάσια σε μεγάλες ποσότητες όπου εκεί με ειδική επεξεργασία μετατρέπεται σε πολτό. Στη συνέχεια μεγάλο μέρος του νερού που χρησιμοποιήθηκε για την πολτοποίησή του στραγγίζεται και το προϊόν που απομένει συμπιέζεται σε κυλίνδρους. Και φθάνουμε στο τελικό στάδιο της επεξεργασίας όπου το χαρτί στεγνώνεται κάτω από υψηλές θερμοκρασίες και τυλίγεται σε ρολό.
….
Ένα από τα μέταλλα που μπορεί να ανακυκλωθεί και μάλιστα πολλές φορές, είναι το αλουμίνιο. Οι μεγαλύτερες ποσότητες αλουμινίου χρησιμοποιούνται από τις βιομηχανίες αναψυκτικών. Με την ανακύκλωση του αλουμινίου συμβάλουμε στην προστασία του περιβάλλοντος και εξοικονομούμε ενέργεια και πρώτες ύλες.

Ένα υλικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί επ’ άπειρον είναι το γυαλί. Η κατασκευή του γυαλιού βασίζεται σε μια απλή διαδικασία κατά την οποία αναμειγνύονται τρεις ανόργανες ουσίες και στη συνέχεια θερμαίνονται σε φούρνο μέχρι να συγχωνευτούν. Είναι η άμμος, το ανθρακικό νάτριο και ο ασβεστόλιθος. Σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές γυαλιού χρησιμοποιούν και ένα άλλο χρήσιμο ακατέργαστο υλικό, τα γυάλινα κατάλοιπα που ανακυκλώνονται και επαναχρησιμοποιούνται. Το ακατέργαστο γυαλί μπαίνει σε ένα φούρνο και λιώνει κάτω από υψηλές θερμοκρασίες. Το λιωμένο γυαλί κυλά προς τα κάτω παίρνοντας το τελικό σχήμα. Το προϊόν αυτό μπορεί να περιέχει μέχρι και 90% ανακυκλωμένο γυαλί.

Δασκάλα: Έλα Δημήτρη πέρασε μέσα.
Δημήτρης Νο2: Με συγχωρείται που άργησα
Δασκάλα: Συνέβη κάτι;
Δημήτρης Νο2: Ορίστε!
Δασκάλα: Ααα πολύ ωραίο Δημήτρη!
Δημήτρης Νο2: Είναι το δώρο του φίλου μου για τα γενέθλιά μου. το έφερα για να στολίσουμε την τάξη μας.
Δασκάλα: Κοιτάξτε παιδιά, θα το κρεμάσουμε κάπου στο διάλειμμα. Σήμερα παιδιά ο Δημήτρης μας υπενθύμισε τα όσα είπαμε για την ανακύκλωση μέσα στο περιβάλλον, σε προηγούμενο μάθημά μας. Τι θα λέγατε να αρχίσουμε από τώρα τη μεγάλη μας εκστρατεία για τη συλλογή χαρτιού μια και πετάμε όλοι μας από λίγο και όλοι μαζί πολύ! Προτείνω να οργανώσουμε ένα μικρό κέντρο συλλογής χαρτιού εδώ στο σχολείο μας αλλά και στα σπίτια μας. Είναι πολύ απλό παιδιά.