Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Κρίση του Πάρη (Karlsruhe 259)

Περιγραφή

Αττική ερυθρόμορφη υδρία από την Απουλία (Ruvo), του "Ζωγράφου του Πάριδος της Καρλσρούης" (όπως ονομάστηκε συμβατικά από το συγκεκριμένο αγγείο). Πάνω ζώνη: Η κρίση του Πάρη. Ο Πάρης, με πλούσια ενδυμασία, κάθεται στο κέντρο με τον σκύλο του στο πλάι, ενώ ο Έρωτας του ψυθιρίζει στο αυτί. Οι 3 θεές (Αφροδίτη, Αθηνά, Ήρα) βρίσκονται διασκορπισμένες γύρω του σε διαφορετικά ύψη, ενώ η Έριδα, κρυμμένη πίσω από ένα διάσελο, παρατηρεί από ψηλά τα αποτελέσματα της ραδιουργίας της. Ο Δίας (πάνω αριστερά) βρίσκεται πάνω από την Ήρα και τη συνοδό της, τη Κλυμένη (Δόξα), την κόρη του Ωκεανού. Δύο άλλες Ωκεανίδες, η Τύχη και η Νέμεση, απεικονίζονται επίσης (Ο Κακριδής σ. 19 κάνει λόγο για την προσωποποίηση της ευτυχίας, πάνω δεξιά). Κάτω ζώνη: Ο Διόνυσος με μαινάδες και σατύρους. Η αγγειογραφία αυτή είναι παράδειγμα της επιρροής του ζωγράφου Πολυγνώτου στους αγγειογράφους, που είχε ως αποτέλεσμα την απελευθέρωση των μορφών από την παράταξη σε μία οριζόντια γραμμή εδάφους και την τοποθέτησή τους σε διάφορα επίπεδα.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Βιβλιογραφια

Ι. Κακριδής, Ελληνική Μυθολογία, τόμος 5 (Τρωικός Μύθος), Εκδοτική Αθηνών, Αθήνα 1986.

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: KARLSRUHE Badisches Landesmuseum 259

Περίοδος: Κλασική

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (440 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Πάριδος της Καρλσρούης

Είδος: Υδρία