Πόροι για τα Ομηρικά έπη: Ο τρωικός μύθος στην τέχνη και τη λογοτεχνία

Ελένης αρπαγή (Harvard 1925.30.46)

Περιγραφή

Αττική ερυθρόμορφη πελίκη. Αποδίδεται στον "Ζωγράφο του Louvre G 539". Δεξιά ένας νέος με ανατολική ενδυμασία με πλούσια διακόσμηση και φρυγικό καπέλο βρίσκεται καθισμένος σε βράχο και κρατά ένα ζευγάρι δόρατα στο αριστερό του χέρι. Μπροστά του βρίσκεται μια γυναίκα. Με το δεξί της χέρι διορθώνει το χιτώνα της στον ώμο και με το αριστερό κρατά μια φιάλη. Από πάνω είναι μια μικροσκοπική φιγούρα του Έρωτα. Ο Έρωτας απλώνει και τα δύο του χέρια για να στέψει τον νέο με στεφάνι που αποδίδεται με λευκό χρώμα. Τέρμα δεξιά στέκεται μια δεύτερη γυναικεία φιγούρα, με παρόμοια ενδυμασία με την πρώτη, η οποία, όπως ο Έρωτας, επίσης κρατά ένα λευκό στεφάνι για να στέψει τον νέο. Τέρμα αριστερά ένα αγόρι, πιθανώς ένας υπηρέτης, επίσης με ανατολική ενδυμασία αν και πιο απλή, προχωρά προς τον καθισμένο νέο κρατώντας ένα ρύτο. Έχουν δοθεί αρκετές ερμηνείες για αυτήν την ασυνήθιστη σκηνή. Ο καθισμένος νεαρός πιθανώς είναι ο Πάρης, καθώς σε αναπαραστάσεις της κρίσης του Πάρη, ο Πάρης συχνά απεικονίζεται με ανατολική ενδυμασία. Σε αυτήν την περίπτωση όμως πρέπει να ερμηνευεθεί η παρουσία των δύο γυναικών (αντί των 3 θεών της σκηνής της κρίσης). Η γυναίκα με τη φιάλη πιθανώς να είναι η Ελένη, που προσφέρει κρασί στον Πάρη. Η δεύτερη γυναίκα πιθανώς να είναι η Αφροδίτη, που συχνά απεικονίζεται να παρίσταται στη σκηνή συνάντησης της Ελένης και του Πάρη. Η σκηνή πάντως είναι ασυνήθιστη.

Λεξικογραφικές πληροφορίες

Αρχαία Τέχνη

Μουσείο: CAMBRIDGE MA Harvard University 1925.30.46

Περίοδος: Κλασική

Χρονολογία: 5ος αι. π.Χ. (410-400 π.Χ. περίπου)

Καλλιτέχνης: Ζωγράφος του Louvre G 539

Είδος: Πελίκη