Εξώφυλλο

Ανθολογία Επιγραφών

Όψεις του δημόσιου και ιδιωτικού βίου των αρχαίων Ελλήνων

του Άγγελου Π. Ματθαίου

25. Στήλη λευκού μαρμάρου.

Βρέθηκε στον Πειραιά το 1870.

Έκδ. Σ. Αθ. Kουμανούδης, εφημ. Παλιγγενεσία 10 Σεπτ. 1870. IG II 168. IG II2 33 7. P. J. Rhodes & R. Osborne, Greek Historical Inscriptions. 404-323 BC., Oxford 2003, 91.

333/2 π.Χ.

[θ] ε οί.

ἐπὶ Νικοκράτους ἄρχοντ-

ος ἐπὶ τῆς Αἰγεῖδος πρώτ-

ης πρυτανείας· τῶν προέδ-

ρων ἐπεψήφιζεν Θεόφιλο- [5]

ς Φηγούσιος· ἔδοξεν τῆι β-

ουλεῖ· Ἀντίδοτος Ἀπολλο-

δώρου Συπαλήττιος εἶπε-

ν· περὶ ὧν λέγουσιν οἱ Κιτ-

ιεῖς περὶ τῆς ἱδρύσειως [10]

τῆι Ἀφροδίτηι τοῦ ἱεροῦ,

ἐψηφίσθαι τεῖ βουλεῖ το-

ὺς προέδρους οἳ ἂν λάχωσ-

ι προεδρεύειν εἰς τὴν πρ-

ώτην ἐκκλησίαν προσαγα- [15]

γεῖν αὐτοὺς καὶ χρηματί-

σαι, γνώμην δὲ ξυνβάλλεσ-

θαι τῆς βουλῆς εἰς τὸν δῆ-

μον ὅτι δοκεῖ τῆι βουλεῖ

ἀκούσαντα τὸν δῆμον τῶν [20]

Κιτιείων περὶ τῆς ἱδρύσ-

ειως τοῦ ἱεροῦ καὶ ἄλλου

Ἀθηναίων τοῦ βουλομένο-

υ βουλεύσασθαι ὅτι ἂν αὐ-

τῶι δοκεῖ ἄριστον εἶναι. [25]

ἐπὶ Νικοκράτους ἄρχοντ-

ος ἐπὶ τῆς Πανδιονίδος δ-

ευτέρας πρυτανείας· τῶν

προέδρων ἐπεψήφιζεν Φα-

νόστρατος Φιλαίδης· ἔδο- [30]

ξεν τῶι δήμωι· Λυκο͂ργος Λ-

υκόφρονος Βουτάδης εἰπ-

εν· περὶ ὧν οἱ ἔνποροι οἱ Κ-

ιτιεῖς ἔδοξαν ἔννομα ἱκ-

ετεύειν αἰτοῦντες τὸν δ- [35]

ῆμον χωρίου ἔνκτησιν ἐν

ὧι ἱδρύσονται ἱερὸν Ἀφρ-

οδίτης, δεδόχθαι τῶι δήμ-

ωι δοῦναι τοῖς ἐμπόροις

τῶν Κιτιέων ἔνκτησι[ν] χ[ω]- [40]

ρίου ἐν ὧι ἱδρύσονται τὸ

ἱερὸν τῆς Ἀφροδίτης καθ-

άπερ καὶ οἱ Αἰγύπτιοι τὸ

τῆς Ἴσιδος ἱερὸν ἵδρυντ-

αι. [45]

Επί Νικοκράτους άρχοντος· η Αιγηίς φυλή επρυτάνευε πρώτη κατά σειράν· από τους προέδρους ο Θεόφιλος Φηγούσιος έθετε το ζήτημα σε ψηφοφορία· απόφαση της βουλής· εισήγηση του Αντιδότου Απολλοδώρου Συπαληττίου· για το αίτημα των Κιτιέων να ιδρύσουν ιερό της Αφροδίτης, να αποφασίσει η βουλή· οι πρόεδροι, που θα κληρωθούν να προεδρεύουν, στην πρώτη σύγκληση της εκκλησίας να παρουσιάσουν τους Κιτιείς και να συζητήσουν το θέμα, και να εισηγηθούν τη γνώμη της βουλής στον δήμο, ότι η βουλή προτείνει να ακούσει ο δήμος τους Κιτιείς και όποιον άλλον Αθηναίο θέλει να μιλήσει για την ίδρυση του ιερού, και να πάρει όποια απόφαση κρίνει καλύτερη. Επί Νικοκράτους άρχοντος· η Πανδιονίς φυλή επρυτάνευε δεύτερη κατά σειράν· από τους προέδρους ο Φανόστρατος Φιλαΐδης έθετε το ζήτημα σε ψηφοφορία· απόφαση του δήμου· εισήγηση του Λυκούργου Λυκόφρονος Βουτάδου· επειδή οι Κιτιείς έμποροι θεωρήθηκαν ότι προέβαλαν σύννομα αιτήματα ζητώντας από τον δήμο να τους παραχωρήσει το δικαίωμα να αποκτήσουν γη, για να ιδρύσουν εκεί ιερό της Αφροδίτης, να αποφασίσει ο δήμος να παραχωρήσει στους Κιτιείς εμπόρους το δικαίωμα να αποκτήσουν γη, για να ιδρύσουν εκεί ιερό της Αφροδίτης, όπως ακριβώς και οι Αιγύπτιοι έχουν ιδρύσει το ιερό της Ίσιδος.

Ψήφισμα του δήμου των Αθηναίων, με το οποίο παρέχει το δικαίωμα σε Κύπριους εμπόρους από το Κίτιο να αποκτήσουν γη στον Πειραιά, για να ιδρύσουν ιερό της Αφροδίτης, της κύριας θεότητας της Κύπρου. Ο δήμος των Αθηναίων φροντίζει επίσης, ώστε οι κανόνες που θα διέπουν την ίδρυση και λειτουργία του ιερού να είναι οι ίδιοι προς εκείνους που διέπουν τη λειτουργία του ιερού της Ίσιδος των Αιγυπτίων. Οι κοινότητες ξένων που διέμεναν σε άλλους τόπους επί μικρότερο ή μακρότερο χρόνο για εμπορικούς ή άλλους λόγους είχαν την ανάγκη να ασκήσουν τη λατρεία προς τις θεότητες της πατρίδος τους σε κατάλληλο χώρο. Το ίδιο συνέβαινε και, βεβαίως, εξακολουθεί να συμβαίνει και στη νεότερη εποχή. Είναι αξιοσημείωτο ότι ο εισηγητής του ψηφίσματος του δήμου (στ. 26-45) είναι ο γνωστός ρήτωρ και σημαντικός πολιτικός των χρόνων μετά τη μάχη της Χαιρώνειας (338 π.Χ.) Λυκούργος Λυκόφρονος Βουτάδης.