Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Εμπόδια και δυσκολίες στην πληροφόρηση

Τα παραπάνω ποιοτικά χαρακτηριστικά των πληροφοριών δεν είναι πάντοτε εύκολο να διασφαλίζονται. Στην περίπτωση αυτή δημιουργούνται σοβαρά προβλήματα στην πληροφόρηση. Για παράδειγμα, ο χρόνος που μεσολαβεί από τη σύνταξη ή την ενημέρωση ενός αρχείου ή ενός βιβλίου ή από τη συγκέντρωση διάφορων στοιχείων μέχρι τη στιγμή που οι πληροφορίες φτάνουν τελικά στον ενδιαφερόμενο μπορεί να έχει αχρηστεύσει τις πληροφορίες, αφού ενδιάμεσα η πραγματικότητα μπορεί να έχει αλλάξει. Άλλο πρόβλημα στη διαδικασία πληροφόρησης είναι η πληθώρα των πληροφοριών, που μέσω των ΜΜΕ, των νέων τεχνολογιών και επικοινωνιών κατακλύζουν καθημερινά το σύγχρονο άτομο. Στο μέλλον το πρόβλημα δεν θα είναι η πρόσβαση στις πληροφορίες, αλλά η επιλογή ανάμεσα σε πληθώρα ανάλογων πληροφοριών, καθώς και ο τρόπος αξιοποίησης τους. Στις ανεπτυγμένες κοινωνίες οι πληροφορίες και η γνώση μεταφράζονται σε πολιτική, οικονομική και κοινωνική ισχύ για αυτούς που τις διαχειρίζονται και τις διακινούν. Επομένως η ανάπτυξη της δεξιότητας για κριτική ανάγνωση των πληροφοριών, καθώς και η ανάπτυξη της δεξιότητας της ενεργού αναζήτησης τους, είναι αναγκαίες για το σύγχρονο πολίτη. Μόνον έτσι ο σύγχρονος άνθρωπος, αντί να είναι παθητικός και απλός «καταναλωτής» της πληροφορίας, μπορεί να λαμβάνει ενεργό μέρος στη διαδικασία της πληροφόρησης, προασπίζοντας το ατομικό του αλλά και το κοινωνικό συμφέρον. Προκειμένου λοιπόν να αποφύγεις τέτοια πιθανά «ατυχήματα πληροφόρησης» στο μέλλον, προσπαθούμε μέσα από κάποιες δραστηριότητες του βιβλίου να σε βοηθήσουμε να ασκηθείς στην αυτοπληροφόρηση και πάνω από όλα στην αξιολόγηση των πληροφοριών. Έτσι, θα είσαι σε θέση να συγκεντρώνεις μόνος σου τις πληροφορίες που κάθε φορά σου χρειάζονται, να τις αξιολογείς (να τις ελέγχεις, να τις διασταυρώνεις κτλ.) και γενικά να τις προσεγγίζεις «με κριτικό πνεύμα».