Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Α. Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΩΣ ΣΩΜΑ "ΣΗΜΑΙΝΕΤΑΙ ΕΝ ΤΟΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΟΙΣ"

Ο Απόστολος Παύλος περιγράφοντας την Εκκλησία την ονομάζει "Σώμα Χριστού" (Ρωμ. 12,5· Α' Κορ. 10,17. κεφ. 12), ένα σώμα δηλαδή του οποίου μέλη είναι όλοι οι πιστοί και κεφαλή ο Χριστός. Όπως κάθε σώμα, έτσι και το Σώμα του Χριστού, η Εκκλησία, έχει τις λειτουργίες του, τις ενέργειες του και τα έργα του, με τα οποία γεννάται, κινείται, τρέφεται και αυξάνει, συντονίζεται, θεραπεύεται και οδηγείται στην προκοπή και στην τελείωση. Αυτά είναι τα μυστήρια της Εκκλησίας. Κάθε μυστήριο θεμελιώνεται πάνω σε ένα φυσικό δεδομένο ή σε ένα ιστορικό γεγονός και προϋποθέτει την ελεύθερη συνεργασία του ανθρώπου. Για παράδειγμα, η Θεία Ευχαριστία στηρίζεται στα λόγια του Χριστού κατά τη διάρκεια του τελευταίου Του Δείπνου με τους μαθητές Του. Ο γάμος θεμελιώνεται στη φυσική ένωση ανάμεσα στον άνδρα και στη γυναίκα. Για κάθε μυστήριο υπάρχουν συγκεκριμένα υλικά στοιχεία που αγιάζονται και μεταμορφώνονται (νερό, λάδι, άρτος και οίνος κ.τ.λ.), όπως είδαμε σε προηγούμενη ενότητα. Δεν είναι συνεπώς τα μυστήρια κάποιες μηχανιστικές ή μαγικές τελετουργίες της Εκκλησίας, που επινοήθηκαν για να επιφέρουν κάποια αποτελέσματα, αλλά οι ίδιες οι λειτουργίες του Σώματος του Χριστού και αφορούν σ' ολόκληρο το Σώμα και χαρακτηρίζονται από την πνευματικότητα, την υλικότητα και την ιστορικότητα. Παρ' ότι τους τελευταίους αιώνες επικράτησε η αντίληψη ότι υπάρχουν 7 μυστήρια της Εκκλησίας, οι Πατέρες ποτέ δεν καθόρισαν ένα συγκεκριμένο αριθμό μυστηρίων, απλά αναγνώρισαν κάποια από αυτά και τα περιέγραψαν ως προς τα αποτελέσματά τους. Όλα τα μυστήρια αφορούν όλα τα μέλη της Εκκλησίας, αφού με αυτά οι πιστοί και ο Χριστός γίνονται και παραμένουν ένα Σώμα, και τρία απ' αυτά, το Βάπτισμα, το Χρίσμα και η Ιεροσύνη γίνονται μόνο για μια φορά στη ζωή του ανθρώπου και δεν επαναλαμβάνονται ξανά.