Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άσκηση

Με βάση τα πορίσματα από τη συζήτηση "στρογγυλής τραπέζης" και το κείμενο του Ε. Παπανούτσου για το διάλογο, να εκθέσετε προφορικά ή γραπτά τις απόψεις σας για τα παρακάτω θέματα: - Η σημασία του διαλόγου για την ατομική και συλλογική ζωή. - Για να είναι ο διάλογος γόνιμος και εποικοδομητικός, απαιτούνται εκτός από τις αντικειμενικές - εξωτερικές προϋποθέσεις (ελευθερία λόγου, δημοκρατικό κλίμα, και γενικά λειτουργία δημοκρατικών θεσμών) και ορισμένες υποκειμενικές - ατομικές προϋποθέσεις (ικανότητες/ προσόντα, στάση/ ήθος των ομιλητών). Να προσδιορίσετε με μεγαλύτερη ακρίβεια τις υποκειμενικές προϋποθέσεις και να δείξετε πώς αυτές συμβάλλουν στην επιτυχία ενός διαλόγου με στόχο την αναζήτηση της αλήθειας. - Εκτός από το διάλογο με έναν άλλο συνομιλητή, μπορούμε να κάνουμε "διάλογο" με τον εαυτό μας, με ένα έργο τέχνης, ένα βιβλίο. Σε ποιες περιπτώσεις κάνουμε έναν τέτοιο διάλογο και σε τι αποβλέπει;

Οργανώστε στην τάξη σας έναν αγώνα επιχειρηματολογίας. Επιλέξτε ένα θέμα που σας ενδιαφέρει και για το οποίο υπάρχουν αντικρουόμενες απόψεις. Δείτε ενδεικτικά τα παρακάτω θέματα: -Ο θεσμός των μαθητικών κοινοτήτων (δεν) περνάει κρίση. -Οι σχολικοί περίπατοι (δεν) πρέπει να καταργηθούν. -Οι καταλήψεις των σχολείων (δεν) είναι σωστό μέσο διαμαρτυρίας. -Τα μαθήματα επιλογής (δεν ) είναι χρήσιμα. Χωριστείτε σε ομάδες. Η πρώτη ομάδα συγκεντρώνει επιχειρήματα υπέρ της θέσης (κατάφαση). Η δεύτερη ομάδα επιχειρήματα κατά της θέσης (απόφανση) και μια τρίτη ομάδα και τα υπέρ και τα κατά. Η διαδικασία αυτή δεν πρέπει να ξεπερνάει τα 15'.

Στη συνέχεια τρεις εκπρόσωποι των δύο πρώτων ομάδων θα εκθέσουν εναλλάξ τα επιχειρήματά τους ή και θα ανασκευάσουν τα επιχειρήματα της αντίπαλης ομάδας (ο κάθε ομιλητής έχει στη διάθεση του 5΄). Η τρίτη ομάδα θα αξιολογήσει τα επιχειρήματα που παρουσιάστηκαν και θα προσπαθήσει να συνθέσει τις αντιτιθέμενες απόψεις. Με βάση τη σύνθεση αυτή, ο κάθε μαθητής θα αναπτύξει στη συνέχεια γραπτώς το θέμα. Σχετικά με το διάλογο μπορείτε να αντλήσετε υλικό από τις παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.parliament.gr : Δικτυακός τόπος της Βουλής http://www.parliament.gr/vouliefivwn/praktika/default.htm : Δικτυακός τόπος για τη Βουλή των Εφήβων http://arkadia.ceid.upatras.gr/arkadia/culture/tsakonia/tsakonia... : Δικτυακός τόπος του ευρωπαϊκού προγράμματος Spring Day in Europe. Σκοπός του είναι η συνεργασία και ο διάλογος μεταξύ των ευρωπαϊκών σχολείων στα πλαίσια της διευρυμένης Ευρώπης http://citizens.eu.int/originchoice.htm: Κόμβος της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την ονομασία "Διάλογος με τους πολίτες και τις επιχειρήσεις". Σκοπός του η πληροφόρηση των Ευρωπαίων πολιτών για τις υπόλοιπες χώρες της Ένωσης και τα δικαιώματά τους σ' αυτές.