Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Άσκηση

Σε ποια από τα παρακάτω παραδείγματα διεξάγεται με επιτυχία ο διάλογος και σε ποια διαταράσσεται η επικοινωνία; Να παρατηρήσετε τα παραδείγματα αποτυχημένου διαλόγου και να βρείτε σε ποια περίπτωση υπάρχει ασάφεια, σε ποια ανεπάρκεια των πληροφοριών και σε ποια απάντηση άσχετη με το θέμα της συζήτησης. Νομίζετε ότι η αποτυχία της επικοινωνίας οφείλεται σε ανειλικρίνεια και, επομένως, σε σκόπιμη παραβίαση των κανόνων της ή στην αδυναμία του ομιλητή να επικοινωνήσει αποτελεσματικά;

Α. Το αυτοκίνητό μου έπαθε βλάβη. Β. Υπάρχει ένα γκαράζ μόλις στρίψεις. Α. Βούρτσισες τα δόντια σου και τακτοποίησες το δωμάτιό σου; Β. Ναι, βούρτσισα τα δόντια μου. Α. (Αστυνομικός): Είναι ο πατέρας ή η μητέρα σου στο σπίτι; Β. (Γιος): Η μητέρα μου ή είναι μέσα ή βγήκε στην αγορά. Α. Τι σπουδάζει η κόρη σας; Β. Πάντως δε σπουδάζει Φιλολογία. Α. Κατάφερες να συνεννοηθείς με το συνεργάτη σου τελικά; Β. Προσπάθησα πολύ. Α. (Ο τελωνειακός): Τι έχετε να δηλώσετε, κύριε; Β. (Ο επιβάτης του τρένου): Δηλώνω ότι είμαι Έλληνας και αισθάνομαι ευτυχής που επιστρέφω στην πατρίδα μου. Α. (Ο καθηγητής): Ποια είναι τα είδη των προτάσεων ως προς το περιεχόμενο; Β. (Ο μαθητής): Η οργανωμένη ομάδα λέξεων που εκφράζει μόνο ένα νόημα, με σύντομη συνήθως διατύπωση, λέγεται πρόταση.