Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαβάζω και γράφω

1. "Έχεις καλήν μοίραν,… μα τούτο το ψωμί" (κείμενο 3), "ένας νέος, μα τι νέος!" (κείμενο 3).

Σκεφτείτε ποιες είναι οι διαφορετικές σημασίες του μα στα δύο αποσπάσματα. Γράψτε και εσείς δύο προτάσεις, στις οποίες να φαίνονται οι διαφορετικές σημασίες του μα.

2. Σε όλα τα παρακάτω σκίτσα το θα συνοδεύει διάφορους ρηματικούς τύπους. Σε ποια περίπτωση δηλώνεται: α. αυτό που πρόκειται να γίνει β. αυτό που θα μπορούσε να γίνει γ. αυτό που είναι πιθανό να συμβαίνει. • Γράψτε και εσείς τρεις προτάσεις ή κάντε τρία σκίτσα που να περιέχουν φράσεις με θα και να δηλώνουν τις τρεις αυτές διαφορετικές σημασίες.

3. Μελετήστε τις φράσεις που ακολουθούν και πείτε τες φωναχτά:

- Σαν να δρόσισε λιγάκι! - Δεν αλλάζω γνώμη, που να με χρυσώσεις! - Ας κρατούσε για πάντα το όνειρο αυτό! - Μπας και σου περισσεύει κάνα ευρώ; - Θα 'ρθεις αύριο; - Αμέ! - Έτσι μου 'ρχεται να τα παρατήσω κι ό,τι θέλει ας γίνει. - Τον ξέρω εδώ και είκοσι χρόνια! - Να μην πάω, θα του κακοφανεί! - Δε γύρισε καν να με κοιτάξει!

α. Εντοπίστε και υπογραμμίστε όσες λέξεις θεωρείτε μόρια στις παραπάνω φράσεις, σύμφωνα με τη θεωρία που προηγήθηκε. β. Μετασχηματίστε τις φράσεις αυτές. Κάντε όσες αλλαγές χρειάζονται, για να αποδώσετε μεγαλύτερη τυπικότητα και επισημότητα στο λόγο. γ. Τι συνέβη με τα μόρια στις δικές σας φράσεις; δ. Ποια εκδοχή από τις δύο σας φαίνεται ότι εκφράζει εντονότερα τα συναισθήματα των ομιλητών;