Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Ακούω και μιλώ

1. Βρείτε στα κείμενα τα ακόλουθα αποσπάσματα:

α. "Σε κάποια κρίσιμη στιγμή της ζωής τους, συνειδητοποίησαν ότι ανοιγόταν ένας άλλος δρόμος μπροστά τους" (κείμενο 1) β. "γράφουν ποιήματα στον ελεύθερο χρόνο τους" (κείμενο 1) γ. "Μετά το πτυχίο, ο ανελκυστήρας οδηγεί κατευθείαν στον κόσμο των εταιρειών" (κείμενο 1) δ. "όταν η χώρα υπέφερε από τους μεγάλους σεισμούς, η Unicef ήταν πάλι εκεί" (κείμενο 5) ε. "Το 1977, ωστόσο, ιδρύθηκε η Ελληνική Επιτροπή Συνεργασίας" (κείμενο 5) στ. "Αργότερα, όταν η Ελλάδα βγήκε από τη λίστα των υπό ανάπτυξη χωρών αυτού του είδους, η βοήθεια σταμάτησε" (κείμενο 5)

Υπογραμμίστε το μέρος κάθε αποσπάσματος που δηλώνει την έννοια του χρόνου. Τα μέρη που υπογραμμίσατε ανήκουν σε πολλές διαφορετικές συντακτικές κατηγορίες (προθετικές φράσεις, επιρρήματα, πλάγιες πτώσεις ως προσδιορισμοί κ.λπ.). Ποια από αυτά είναι δευτερεύουσες προτάσεις;

2. Προσπαθήστε να ξαναδιατυπώσετε τα παραπάνω αποσπάσματα αλλάζοντας το υπογραμμισμένο μέρος τους. Για να δηλώσετε την έννοια του χρόνου, χρησιμοποιήστε λέξεις/φράσεις που να ανήκουν σε διαφορετική συντακτική κατηγορία από αυτήν του κάθε παραδείγματος.

3. Βρείτε τις χρονικές προτάσεις του κειμένου 3. Προσπαθήστε να δηλώσετε τη χρονική σχέση με άλλους τρόπους.

4. Βρείτε στο κείμενο 5 τα αποσπάσματα που ακολουθούν.

α. "κάθε φορά που… παιδική εργασία;" β. "Ίσως το συνειδητοποιήσετε, αφού πρώτα μάθετε τι ακριβώς είναι και τι κάνει η Unicef"

- Ποιες είναι οι δύο ενέργειες που δηλώνονται σε καθένα από αυτά; Ποια χρονική σχέση τις συνδέει; Ποια ενέργεια προηγείται και ποια ακολουθεί;

5. Επαναδιατυπώστε το απόσπασμα β της παραπάνω δραστηριότητας χρησιμοποιώντας τις λέξεις: πριν να αντί για τις λέξεις: αφού πρώτα. Μη διστάσετε να κάνετε όσες αλλαγές χρειάζονται. Προσέξτε όμως να μην αλλάξετε το νόημα του αποσπάσματος. Τι διαπιστώνετε;