Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

Διαβάζω και γράψω

1. α. "Καθώς ήταν παραφορτωμένος με άλλες υποχρεώσεις, ο γλωσσολόγος αποφάσισε να ξαναπάει την επόμενη χρονιά στο Καμερούν, για να μελετήσει σε βάθος τη γλώσσα Καμπάζε" (κείμενο 1)

Από το απόσπασμα παίρνουμε την πληροφορία ότι ο γλωσσολόγος αποφάσισε να πάει την επόμενη χρονιά στο Καμερούν. Ποια σημεία του κειμένου μας λένε: - την αιτία της καθυστέρησης - το σκοπό της επίσκεψης

β. "όταν πεθαίνει μια γλώσσα, χάνεται μαζί της και μια "κοσμοαντίληψη"" (κείμενο 1). Ποιο σημείο του αποσπάσματος δηλώνει: - το χρόνο (χρονική στιγμή) της απώλειας

(Γράψτε τα σημεία αυτά μέσα στα πλαίσια.)

Παρατηρούμε ότι στα παραπάνω παραδείγματα οι πληροφορίες που αφορούν την αιτία, το σκοπό και το χρόνο δίνονται με ολόκληρες προτάσεις.

2. "- Όταν μιλάω με τη γυναίκα μου, ξεχνάω ότι είμαι μεγαλύτερός της. Νομίζω ότι έχω την ίδια ηλικία με τα εγγόνια μου όταν παίζω μαζί τους" (κείμενο 2)

α. Χωρίστε το απόσπασμα σε προτάσεις. β. Βρείτε τις δευτερεύουσες προτάσεις που περιλαμβάνονται σ' αυτό. γ. Ξεχωρίστε τις ονοματικές από τις επιρρηματικές δευτερεύουσες προτάσεις. δ. Μετατρέψτε όσες δευτερεύουσες προτάσεις μπορείτε σε κύριες. ε. Τελικά, ποιες δευτερεύουσες προτάσεις μπορούν να μετατραπούν σε κύριες και ποιες όχι;