Διδακτικά Βιβλία του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Αναζήτηση

Βρες
Εμφάνιση

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

1. Συναρμολογήστε την πειραματική διάταξη της εικόνας 5.3.

2. Δώστε στο κεκλιμένο επίπεδο μια ορισμένη κλίση (λόγου χάρη 20°) με τη βοήθεια του μοιρογνωμόνιου. Στερεώστε το κεκλιμένο επίπεδο στη θέση αυτή με το βαρύ σώμα στο κάτω μέρος του. Κόψτε ένα μέτρο περίπου χαρτοταινίας και τοποθετήστε την στον χρονομετρητή. Κολλήστε με σελοτέηπ τη μία άκρη της χαρτοταινίας στην πίσω άκρη του αμαξιού.

3. Θέσετε σε λειτουργία τον χρονομετρητή και συγχρόνως αφήστε το αμαξάκι να κινηθεί από το επάνω μέρος του κεκλιμένου επιπέδου. Όταν το αμαξάκι φτάσει στο εμπόδιο, διακόψτε τη λειτουργία του χρονομετρητή και αφαιρέστε την ταινία (Εικ. 5.4).

4. Μετρήστε από την πρώτη κουκίδα (θέση εκκίνησης ή θέση 0) μία απόσταση s=20cm και σημειώστε με το μολύβι σας την αντίστοιχη θέση με Α (θέση Α). Μετρήστε τον αριθμό των κουκίδων μεταξύ της θέσης Ο και της θέσης Α. Υπολογίστε το χρόνο της κίνησης του μικρού αμαξιού από τη θέση Ο στη θέση Α, γνωρίζοντας ότι το χρονικό διάστημα μεταξύ δύο κουκίδων είναι 0,02s. Συμπληρώστε τη δεύτερη γραμμή του ΠΙΝΑΚΑ 1.

5. Επαναλάβετε το βήμα 4 για τρεις ακόμη αποστάσεις από τη θέση Ο: 30cm, 40cm και 50cm. Συμπληρώστε τις υπόλοιπες γραμμές του ΠΙΝΑΚΑ 1.

6. Κατασκευάστε τη γραφική παράσταση της σχέσης μεταξύ της απόστασης s που διανύει το αμαξάκι και του τετραγώνου t2 του χρόνου. Μήπως η ομαλή γραμμή που προσεγγίζει καλύτερα τα πειραματική σημεία στο επίπεδο των αξόνων είναι ευθεία, η οποία περνά από την αρχή των αξόνων; Επαληθεύεται η εξίσωση s=kt2, δηλαδή η κίνηση είναι ευθύγραμμη ομαλά επιταχυνόμενη; Υπολογίστε τη σταθερά k από την κλίση της ευθείας που απεικονίζει τη συνάρτηση s=f(t2).

7. Επαναλάβετε τα βήματα 2, 3, 4, 5 και 6 για άλλες τρεις, διαφορετικές κλίσεις του κεκλιμένου επιπέδου (30°, 45°, 60°). Σημειώστε την κάθε χαρτοταινία με την αντίστοιχη γωνία, για να μπορείτε να τη διακρίνετε. Συμπληρώστε τους ΠΙΝΑΚΕΣ 2, 3 και 4. Κατασκευάστε τις αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις της συνάρτησης s=f(t2). Υπολογίστε τις αντίστοιχες τιμές της σταθεράς k.

8. Συμπληρώστε τον ΠΙΝΑΚΑ 5. Κατασκευάστε τη γραφική παράσταση της σχέσης μεταξύ της k και του ημφ. Η καλύτερη, ομαλή γραμμή που προσεγγίζει καλύτερα τα πειραματικά σημεία στο επίπεδο των αξόνων είναι ευθεία, η οποία περνά από την αρχή των αξόνων.

9. Βρείτε επάνω στον άξονα της μεταβλητής k την τιμή που αντιστοιχεί στην τιμή 1 του άξονα της μεταβλητής ημφ. Η τιμή αυτή είναι ίση με [pic]. Υπολογίστε έπειτα την τιμή g της επιτάχυνσης της βαρύτητας.